Już jest dostępna aktualizacja Analizatora (aktualna wersja *0915) umożliwiająca przeprowadzenie analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenie także w odniesieniu do nauczycieli początkujących za okres od września do grudnia. Oczywiście umożliwia także przeprowadzanie analizy wobec nauczycieli stażystów i kontraktowych za okres od stycznia do sierpnia oraz nauczycieli mianowanych i dyplomowanych za okres od stycznia do grudnia.
Narzędzie umożliwia między innymi symulowanie wyników przyszłych analiz oraz pozwala już dysponować wiedzą o efektach analizy wobec dotychczasowych nauczycieli stażystów i kontraktowych. Aplikacja może także służyć innym celom związanym z finansowaniem zadań oświatowych w zakresie wynagradzania nauczycieli.
Ta uwaga dotyczy Użytkowników już nabytej Aplikacji – Plik z nową wersją Analizatora jest dostępny pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/Analizator2022_w0915.xlsm – plik należy oczywiście zapisać w tym samym folderze, w którym zawarty jest plik poprzedniej wersji analizatora (*0430); proste „przeniesienie” licencji jest możliwe z wersji *0430; z wersji *0303 proste „przeniesienie” licencji nie jest możliwe – należy kod licencji (do wersji *0915) wprowadzić wtedy w sposób „tradycyjny”.
Ta uwaga także dotyczy Użytkowników już nabytej Aplikacji – proszę po ewentualnym skorzystaniu z udostępnionej nowej wersji nie generować plików gromadzenia danych na miejsce już istniejących. Proszę zawsze zadbać o kopię tego, co już jest zrobione.
Nowi nabywcy oczywiście nabywają pełną aplikację (w pełni już dostosowaną do zmian zaistniałych od 01 września). Nieśmiało (i dla czystości swego sumienia), zalecam przeprowadzanie analiz wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli także w okresach zdecydowanie poprzedzających styczeń 2023.
Ciągle pozostają pożądane Państwa uwagi, spostrzeżenia, propozycje. Oficjalna aktualizacja jest dostępna – nie jest ona jednak konsekwencją oczekiwanego we wrześniu opublikowania przez MEiN co najmniej projektu rozporządzenia wykonawczego do art. 30a (oczekuje się tu wielu istotnych zmian); Czyli MEiN nie publikuje rozporządzenia wykonawczego we wrześniu; z końcem września jest udostępniana oficjalna aktualizacja (analogiczna do wcześniej udostępnianej wersji testowej). Proszę czujnie obserwować działania MEiN w zakresie zmian w przepisach prawa — nie jest obecnie wiadome, co się jeszcze lada dzień, tydzień z tego chaosu może jeszcze wyłaniać.
Bardzo istotna uwaga
W nowej wersji przyjęto rozwiązanie, w którym zastosowano najbardziej prawdopodobne konieczne przewidywania wykonawcze, które zaistnieją po opublikowaniu właściwego rozporządzenia. Przyjęte rozwiązanie w możliwie najmniejszym zakresie może być kłopotliwe dla Użytkowników – dane za nauczycieli początkujących są gromadzone od września w arkuszu dotyczącym dotychczasowych nauczycieli kontraktowych. Czyli ewentualni dotychczasowi nauczyciele stażyści, którzy od września stają się nauczycielami początkującymi oraz dotychczasowi nauczyciele kontraktowi, którzy stają się początkującymi – należy dane ich dotyczące wprowadzać od września w arkuszu (karcie) właściwym dotąd dla nauczycieli kontraktowych.
W Analizatorze *0915 pojawiły się dodatkowe narzędzia (arkusze) analizy danych za nauczycieli początkujących. Dane do analizy nauczycieli początkujących są pobierane z plików gromadzenia danych w zakresie od września do grudnia z arkuszy właściwych dotąd dla nauczycieli kontraktowych.
Narzędzie w Analizatorze służące do przygotowywania sprawozdania uwzględnia już także nauczycieli początkujących.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/sprawozdanie-art30a_2022z.xlsx jest dostępny arkusz sprawozdania. Nie jest to arkusz, do którego opublikowania jest zobowiązany MEiN (nie da się dziś dowiedzieć, kiedy MEiN opublikuje wzorzec arkusza sprawozdania). Po opublikowaniu wzorca sprawozdania przez MEiN na pewno będą potrzebne kolejne zmiany w Analizatorze (MEiN jest tu kompletnie nieprzewidywalne i nie raczy odpowiadać na żadne pytania) – czyli będzie wówczas pewnie potrzebna kolejna aktualizacja. Rok 2022 jest pod tym względem wyjątkowy. Rok 2023 będzie wyjątkowo wyjątkowy.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/mswz.xlsm jest dostępny plik, który umożliwi przeprowadzenie w użytkowanych już plikach gromadzenia danych aktualizacji minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (te od września zostały zmienione). Aktualizacji minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego można także dokonać samodzielnie „ręcznie” – dokonując potrzebnych zmian w a arkuszu [Tablice] w pliku gromadzenia danych [awn*]. Nowi nabywcy Aplikacji będą już mieli do czynienia z plikami gromadzenia danych generowanymi z już aktualnymi minimalnymi stawkami wynagrodzenia zasadniczego.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/AgrX.xlsm jest dostępne uaktualnione narzędzie „agresywnej” kontroli poprawności gromadzenia danych. Zalecam korzystanie z tego narzędzia.
Szczegółowe wyjaśnienia, prezentacje, pełny instruktaż obsługi i analizy przypadków są przedmiotem głównie szkoleń. Przewiduje się organizację krótkich szkoleń online (lub konsultacji online) – zaistniał już zauważalny stan potrzeb w tym zakresie. Najprawdopodobniej w okresie listopada i grudnia będą dostępne nie tyle szkolenia, ile nieodpłatne krótkie powtarzalne i tematyczne konsultacje – czyli w tym serwisie będzie ogłaszany ze stosownym wyprzedzeniem terminarz tych konsultacji ze wskazaniem adresu dostępowego do wzięcia udziału w danej sesji (prezentacja, dyskusja i wspólna analiza wybranych zagadnień). Szczegóły zostaną opublikowane w tym serwisie już wkrótce.
Obecnie szkolenia z zakresu analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli są w roku 2022 dostępne bezpłatnie. Są to szkolenia zarejestrowane, będące rozbudowaną kompilacją celowych szkoleń studyjnych z tymi, które już się odbyły z udziałem Uczestników w latach 2020-2021 (chodzi o liczne ciekawe pytania i odpowiedzi). Można z tych szkoleń dowolnie korzystać (łącznie z rozpowszechnianiem) – więcej: https://sites.egocki.pl/online/art30a.
Często w pytaniu o szkolenia chodzi o to, że w minionych latach w ramach udziału w płatnych szkoleniach nabywano licencję na używanie aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy. Teraz jest prościej – aplikację (licencję) można po prostu nabyć w czasie gdy się uzna, że już jest potrzebna, korzystając z http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20, a ze szkoleń lub ich wybranych fragmentów proszę korzystać dowolnie wedle indywidualnych potrzeb i uznania niezależnie od nabycia aplikacji.
Nabycie aplikacji polega na skorzystaniu z formularza zamówienia. Po wypełnieniu formularza, system obsługi zamówień odpowiednio zareaguje – dokona weryfikacji oraz wygeneruje wszystko to, co będzie potrzebne po stronie Nabywcy, czyli na wskazane w formularzu adresy poczty elektronicznej otrzyma Nabywca wiadomość ze wskazaniem adresów dostępowych do pobrania w pełni funkcjonalnej aplikacji oraz zostanie wskazany kod uaktywnienia licencji (czyli uaktywnienia wszystkich aktualnych funkcjonalności bez ograniczeń). Faktura zostanie wystawiona do siedmiu dni od dnia zamówienia z 21-dniowym terminem płatności.
Skrótowa (absolutnie skrótowa) instrukcja obsługi Aplikacji jest dostępna pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/Info_SkrotInstrukcjiObslugi.pdf
Krzysztof Sługocki, 28.09.2022 |