Już jest dostępna wersja Analizatora umożliwiająca przeprowadzenie analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenie nauczycieli początkujących za okres od września do grudnia, nauczycieli stażystów i kontraktowych za okres od stycznia do sierpnia oraz nauczycieli mianowanych i dyplomowanych za okres od stycznia do grudnia.
Zaistniał stan dużej i uzasadnionej presji w szczególności już obecnych Użytkowników Aplikacji w oczekiwaniu potrzebnej aktualizacji tego narzędzia. Narzędzie umożliwia między innymi symulowanie wyników przyszłych analiz oraz pozwala już dysponować wiedzą o efektach analizy wobec dotychczasowych nauczycieli stażystów i kontraktowych. Aplikacja może także służyć innym celom związanym z finansowaniem zadań oświatowych w zakresie wynagradzania nauczycieli.
Plik z nową wersją Analizatora jest dostępny pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/Analizator2022_w0915.xlsm
Uwaga (dotyczy Użytkowników już nabytej Aplikacji) – proszę po ewentualnym skorzystaniu z udostępnionej wersji nie generować plików gromadzenia danych na miejsce już istniejących. Proszę zawsze zadbać o kopię tego, co już jest zrobione.
Aktualnie udostępnianą wersję Analizatora należy traktować jako wersję testową (wymaga jeszcze „kosmetycznych” zmian). Bardzo pożądane są Państwa uwagi, spostrzeżenia, propozycje. Oficjalna aktualizacja będzie dostępna z końcem września – jest to podyktowane oczekiwaniem opublikowania przez MEiN co najmniej projektu rozporządzenia wykonawczego do art. 30a (należy oczekiwać wielu istotnych zmian); jeżeli MEiN nie opublikuje rozporządzenia wykonawczego we wrześniu, to i tak z końcem września będzie udostępniana oficjalna aktualizacja (analogiczna do obecnie udostępnianej wersji testowej – konieczne zmiany dają się przewidzieć). Proszę czujnie obserwować działania MEiN w zakresie zmian w przepisach prawa — obecnie są tam wykonywane bardzo chaotyczne ruchy.
Przyjęto rozwiązanie, w którym zastosowano najbardziej prawdopodobne konieczne rozwiązania wykonawcze, które zaistnieją po opublikowaniu właściwego rozporządzenia. Przyjęte rozwiązanie w możliwie najmniejszym zakresie może być kłopotliwe dla Użytkowników – dane za nauczycieli początkujących będą gromadzone od września w arkuszu dotyczącym dotychczasowych nauczycieli kontraktowych. Czyli ewentualni dotychczasowi nauczyciele stażyści, którzy od września stają się nauczycielami początkującymi oraz dotychczasowi nauczyciele kontraktowi, którzy stają się początkującymi – należy dane ich dotyczące wprowadzać od września w arkuszu (karcie) właściwej dotąd dla nauczycieli kontraktowych.
W Analizatorze pojawiły się dodatkowe narzędzia (arkusze) analizy danych za nauczycieli początkujących. Dane do analizy nauczycieli początkujących są pobierane z plików gromadzenia danych w zakresie od września do grudnia z arkuszy właściwych dotąd dla nauczycieli kontraktowych.
Narzędzie w Analizatorze służące do przygotowywania sprawozdania uwzględnia już także nauczycieli początkujących.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/sprawozdanie-art30a_2022z.xlsx jest dostępny arkusz sprawozdania. Nie jest to arkusz, do którego opublikowania jest zobowiązany MEiN (nie da się dziś dowiedzieć, kiedy MEiN opublikuje wzorzec arkusza sprawozdania). Po opublikowaniu wzorca sprawozdania przez MEiN na pewno będą potrzebne kolejne zmiany w Analizatorze (MEiN jest tu kompletnie nieprzewidywalne i nie raczy odpowiadać na żadne pytania) – czyli będzie wówczas potrzebna kolejna aktualizacja.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/mswz.xlsm jest dostępny plik, który umożliwi przeprowadzenie w użytkowanych już plikach gromadzenia danych aktualizacji minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (te od września zostały zmienione). Aktualizacji minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego można także dokonać samodzielnie „ręcznie” – dokonując potrzebnych zmian w a arkuszu [Tablice] w pliku gromadzenia danych [awn*]. Nowi nabywcy Aplikacji będą już mieli do czynienia z plikami gromadzenia danych generowanymi z już aktualnymi minimalnymi stawkami wynagrodzenia zasadniczego.
Pod adresem https://egocki.pl/art30a/UmLic2022/AgrX.xlsm jest dostępne uaktualnione narzędzie „agresywnej” kontroli poprawności gromadzenia danych.
Szczegółowe wyjaśnienia, prezentacje, pełny instruktaż obsługi i analizy przypadków są przedmiotem głównie szkoleń. Przewiduje się organizację krótkich szkoleń online (lub konsultacji online), o ile zaistnieje zauważalny stan potrzeb w tym zakresie.
Obecnie szkolenia z zakresu analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli są w roku 2022 dostępne bezpłatnie. Są to szkolenia zarejestrowane, będące rozbudowaną kompilacją celowych szkoleń studyjnych z tymi, które już się odbyły z udziałem Uczestników w latach 2020-2021 (chodzi o liczne ciekawe pytania i odpowiedzi). Można z tych szkoleń dowolnie korzystać (łącznie z rozpowszechnianiem) – więcej: https://sites.egocki.pl/online/art30a.
Często w pytaniu o szkolenia chodzi o to, że w minionych latach w ramach udziału w płatnych szkoleniach nabywano licencję na używanie aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy. Teraz jest prościej – aplikację (licencję) można po prostu nabyć w czasie gdy się uzna, że już jest potrzebna, korzystając z http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20, a ze szkoleń lub ich wybranych fragmentów proszę korzystać dowolnie wedle indywidualnych potrzeb i uznania niezależnie od nabycia aplikacji.
Krzysztof Sługocki, 16.09.2022 |