Art. 30a KN
Piątek, 2022-12-02, 21:42
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Październik » 12 » Nauczyciele początkujący – zasady gromadzenia danych
21:31
Nauczyciele początkujący – zasady gromadzenia danych

Powtarzają się obecnie następujące pytania. (1) Jak gromadzić dane za nauczycieli początkujących? (2) Dlaczego gromadzenie danych za nauczycieli początkujących odbywa poprzez wykorzystanie dotychczasowego arkusza dotyczącego nauczycieli kontraktowych i czy to wynika z jakichś zaleceń ze strony MEiN? (3) Gdzie MEiN opublikował arkusz sprawozdania, który jest dołączany do aplikacji? (4) Czy jest już dostępne rozporządzenie wykonawcze do art. 30a, a jeśli nie, to skąd wiadomo, jak gromadzić dane dotyczące możliwości przeprowadzania analizy? (5) Czy i kiedy należy przeprowadzić analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli stażystów i kontraktowych i co zrobić, gdy zaistnieją w tych grupach jednorazowe dodatki uzupełniające?

(1) Dane związane z nauczycielami początkującymi należy gromadzić na takich samych zasadach, jak robiono to w ostatnich latach względem wszystkich dotychczasowych grup awansu zawodowego. Kilka miesięcy temu nie było jeszcze wiadome, że zaistnieją nauczyciele początkujący. A gdyby nawet było to wiadome, to uznawano by za rzecz mało prawdopodobną, że takie zmiany w prawie, jakie zaistniały, że zaistnieją od września. Czyli okazało się, że należało optymalnie wykorzystać to, co jest. Wyrazem tego optymalnego wykorzystania jest to, że od września nie ma już nauczycieli kontraktowych. A jeżeli zaistnieli nauczyciele początkujący, to najczęściej będą to dotychczasowi nauczyciele kontraktowi lub dotychczasowi nauczyciele stażyści, którzy od września byliby nauczycielami kontraktowymi. Czyli wyborem naturalnym, najmniej problematycznym, najmniej kłopotliwym i najmniej pracochłonnym jest wykorzystanie od września arkusza dotyczącego dotychczasowych nauczycieli kontraktowych do gromadzenia danych za nauczycieli początkujących. Oczywiście, o ile zaistnieją przypadki, że nauczycielem początkującym staje się dotychczasowy nauczyciel stażysta lub gdy po prostu zatrudnia się nowych nauczycieli jako nauczycieli początkujących, to po prostu dane dotyczące tych nauczycieli należy od września gromadzić w arkuszu dotyczącym dotychczasowych nauczycieli kontraktowych.

A resztą ma się zając program analizatora, czyli „ma wiedzieć”, jakie i skąd pobierać dane do odpowiednich analiz – i tak właśnie się dzieje. Przez to rzecz pozostaje w miarę dalej prosta, klarowna i wystarczająco „przyjazna” dla Użytkownika.

(2) Odpowiedź na to drugie pytanie częściowo jest już zawarta wyżej. Nie, nie wynika wskazany wyżej sposób gromadzenia danych za nauczycieli początkujących z żadnych wskazań lub podpowiedzi ze strony MEiN. Strona ta nie jest być może jeszcze świadoma żadnych wskazań ani żadnych podpowiedzi – milczy i nie raczy odpowiadać na żadne pytania. Należy jednak być czujnym. Wskazany wyżej sposób gromadzenia danych zabezpiecza potencjalnie pewne możliwe i dające się przewidzieć „wynalazki”, które mogą zaistnieć po opublikowaniu przez MEiN koniecznej zmiany przepisów wykonawczych do art. 30a – i na razie proszę sobie tymi potencjalnymi kwestiami głowy nie zawracać.

(3) MEiN nie opublikował arkusza sprawozdania dotyczącego roku 2022. Ten opublikowany 17 stycznia („skorygowany”) dotyczył roku 2021. Zaryzykuję z przekąsem twierdzenie, że ten dotyczący roku 2022 zostanie opublikowany przed świętami w grudniu, potem się okaże „pokręconym” w paru aspektach, czyli nie będzie zgodny z przepisami prawa i potem pojawi się „skorygowany” 17 stycznia 2023 i będzie „fajne” zamieszanie i to takie, że nawet Kontrolujący nie od razu rzecz ogarną (mam nadzieję, że się mylę w tych kąśliwych przewidywaniach).

Czyli arkusz sprawozdania, co do postaci, jest jednym z prawdopodobnych. To nie jest arkusz MEiN’owski. Czyli kiedy już zaistnieje MEiN’owski – będzie potrzebna aktualizacja. Nie, MEiN na pewno nie skorzysta z gotowego już arkusza sprawozdania i szkoda amunicji na dociekania dlaczego?

(4) Nie, konieczne zmiany w rozporządzeniu wykonawczym do art. 30a nie zostały jeszcze opublikowane. Publikacja ta, gdy już zaistnieje, będzie „przygodą intelektualną” o wyjątkowym charakterze – czekam na owo z takim rumieńcem na twarzy, jakbym czekał na jeden z najlepszych seriali na Netflix’ie. Nieprzewidywalne MEiN jest przewidywalne w swej nieprzewidywalności – musi opublikować rozporządzenie, które będzie zgodne ze zmianami zaistniałymi w art. 30a ustawy KN.

(5) Analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli stażystów i kontraktowych należy przeprowadzić formalnie pomiędzy 01 a 20 stycznia w roku 2023 za rok 2022. Oczywiście „nieformalnie” należy ją przeprowadzić już teraz, aby wiedzieć, czy istotnie nie zaistnieją jednorazowe dodatki uzupełniające. A jeżeli zaistnieją, to należy je wypłacić po formalnym przeprowadzeniu analizy do 30 stycznia 2023 roku. Takie rozumienie wynika wprost z zapisów zawartych w art. 30a ustawy KN.


Krzysztof Sługocki, 12.10.2022

Wyświetleń: 209 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Październik 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz