Szanowni Państwo,
Jaka będzie analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2014?
Czy i jak będą liczone jednorazowe dodatki uzupełniające?
Zapowiedź MEN (jak zawsze precyzyjna): "...plany mamy takie, żeby w okolicach letnich miesięcy przeprowadzić projekt nowelizacji Karty nauczyciela..."
Z racji wcześniejszych relacji z Państwem i przedstawicielami innych jednostek samorządu terytorialnego - relacji dotyczących problematyki art. 30a ustawy KN, przedstawiam Państwu kilka przydatnych informacji połączonych z propozycją wzięcia udziału w jednym z cyklu szkoleń dotyczących praktycznych aspektów dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w warunkach obliczeniowych roku 2014. Proszę także zapoznać się z niżej opisaną wersją demonstracyjną nowego rozwiązania.
„Zgromadź dane, nic nie licz” – takie jest hasło wywoławcze wobec propozycji zwłaszcza nowych narzędzi obliczeniowych i nowego podejścia do problematyki wynikającej z art. 30a ustawy KN.
Przed podjęciem decyzji udziału w szkoleniu proszę się zapoznać z demonstracją nowego podejścia do art. 30a KN.
Wersja demonstracyjna nowych narzędzi (ograniczona do dokonania analizy w grupie nauczycieli stażystów i kontraktowych) jest dostępna pod adresem http://www.egocki.pl/art30a/Analiza2014d.rar (wymaga rozkompresowania/rozpakowania); Znaczna część opisu funkcjonalności nowego rozwiązania i problematyki art. 30a KN jest dostępna pod adresem http://www.egocki.pl/art30a/Analiza2014d.pdf (wskazane jest się z tym opisem zapoznać przed podjęciem decyzji o udziale w szkoleniu); pełna prezentacja wykorzystywana w czasie planowanych szkoleń jest dostępna pod adresem http://www.egocki.pl/art30a/Analiza2014d.ppsx (w czasie szkolenia zostaną wykorzystane tylko główne wątki - szkolenie będzie miało wymiar bardzo praktyczny). W wersji demonstracyjnej wyłączono kilka przydatnych narzędzi i funkcjonalności - pozwoli ona jednak dokonać pełnej (zgodnej z art. 30a KN) analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w grupie nauczycieli stażystów i kontraktowych.
Udostępnienie pełnej wersji wraz z pełną dokumentacją (łącznie z kodem źródłowym VBA) jest obecnie analizowane pod kątem zasadności takiego postępowania oraz korzyści i atrakcyjności dla wszystkich stron. Proszę o dodatkowe Państwa opinie, sugestie i argumentacje w tej kwestii.
Celem organizowania najbliższego cyklu wykładów i szkoleń jest wypełnienie sygnalizowanego w kontakcie z zainteresowanymi i zobowiązanymi oczekiwania konieczności w miarę wczesnego, przede wszystkim, zapoznania się z narzędziami obliczeniowymi, proponowanymi do wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Ze wszystkich dotychczasowych lat (2009-2014) rok 2014 jest zdecydowanie najmniej przewidywalny (z perspektywy kwietnia 2014). Owa nieprzewidywalność skłania do zaproponowania narzędzi, których jedną z najważniejszych cech ma być potencjalna elastyczność dopasowania do ewentualnych zmian w prawie (pozostając z ramach tego, co dziś da się przewidzieć) połączonego z jednoczesną możliwością koniecznego gromadzenia danych już od dziś w taki sposób, aby móc je gromadzić prościej niż dotąd oraz aby nie trzeba było ich gromadzić ponownie po ewentualnej, dającej się przewidzieć zmianie przepisów.
Nowe narzędzia (aplikacje arkusza kalkulacyjnego) analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2014 są już w pełni przygotowane na bieżące potrzeby gromadzenia danych potrzebnych do dokonania przyszłej analizy. Narzędzia zostały opracowane w zgodności z bieżącymi i przewidywalnymi warunkami obliczeniowymi - są proste, logiczne i spójne w użyciu:
- wprowadzanie danych nie wymaga dokonywania obliczeń na poziomie ich gromadzenia;
- gromadzenie danych jest niezależne od ewentualnych "nieoczekiwanych/oczekiwanych" zmian w art. 30a KN i/lub rozporządzenia, i/lub menowskiego arkusza sprawozdania;
- nie ma ograniczeń co do liczby nauczycieli i podmiotów;
- w czasie szkoleń będzie dołączana dokumentacja rozwiązania i instrukcja obsługi;
- narzędzia będą dołączane do szkoleń (szkolenia będą obejmowały bardzo szczegółowe omówienie zagadnień praktycznych wynikających z art. 30a w nawiązaniu do dostępnego orzecznictwa i dokumentacji pokontrolnych oraz równie szczegółowy instruktaż wykorzystania narzędzi);
- przewiduje się także możliwość odpłatnego nabywania narzędzi wraz z dokumentacją bez uczestnictwa w szkoleniach;
- narzędzia będą także udostępnione w zasobach sieci (ale z pewnymi znaczącymi ograniczeniami).
Narzędzia zostaną także przekazane regionalnym izbom obrachunkowym.
Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli - 2014 - terminy najbliższych szkoleń
Z poważaniem,
Krzysztof Sługocki |