W odróżnieniu od lat minionych zauważam wzrastający zdecydowanie trend postrzegania przeprowadzania (okresowej) analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli jako pożądanej, potrzebnej, sensownej i wartościowej aktywności po stronie podmiotów zarządzających jednostkami prawa oświatowego. Oceniam to na podstawie rosnącej liczby zamówień Aplikacji. Zwykle, w minionych latach, działo się tak w końcowych miesiącach roku.
Rozumiem, że jest to spowodowane najprawdopodobniej rosnącym poczuciem „niepewności maści wszelkiej” w wyniku wzmagającej się chaotycznej nieprzewidywalności działań po stronie MEiN i butnej bylejakości „gęstego” gadania pana ministra od edukacji. Myślę, że za szczęśliwca może się uważać ten, kto tego nie dostrzega – nieświadomość bywa błoga.
Spokojnie – „będzie dobrze” – przynajmniej w kwestii konsekwencji istnienia art. 30a, rzecz na razie jest przewidywalna.
Na wszelki wypadek napiszę tu o zgłaszanych ostatnio „problemach” z „uaktywnieniem Aplikacji”; zwrot „uaktywnienie licencji” (lub „uaktywnienie Aplikacji”) oznacza, że uzyskano dostęp do wszystkich aktualnych funkcjonalności aplikacji w wyniku dokonania zamówienia Aplikacji; wyrazem „uaktywnienia licencji” jest wprowadzenie (jako pierwsza aktywność w zakresie używania Aplikacji) właściwego dla danego zamówienia kodu licencji.
Kod uaktywnienia Licencji właściwej dla danego zamówienia dociera do podmiotu dokonującego zamówienia najpóźniej do 24 godzin od czasu dokonania zamówienia. Formularz zamówienia jest mocno sformalizowany; wiele informacji wprowadzanych do zamówienia wymaga zweryfikowania (aktywność różnych „trolli” także wzrasta).
Kiedy „uaktywnienie licencji” nie przyniesie oczekiwanego rezultatu?
(1) wielkość liter w kodzie licencji ma znaczenie;
(2) jeżeli pobrano Aplikację przed wygenerowaniem Licencji (lub Aplikację w wersji demonstracyjnej, lub Aplikację przeznaczoną nie dla roku 2023), czyli przed otrzymaniem wiadomości podsumowującej dokonanie zamówienia Aplikacji;
(3) nie doszło do rozkompresowania (wyodrębnienia, rozpakowania) pliku Aplikacji;
(4) poziom zabezpieczeń Excel’a w odniesieniu do makr (VBA, „plików oprogramowanych”) jest przesadnie zbyt restrykcyjny;
(5) narzędzia zewnętrzne administracyjnie właściwe dla ochrony systemu operacyjnego mają zbyt restrykcyjne ustawienia w odniesieniu do aplikacji MS Office;
(6) Microsoft prowadzi obecnie bardzo restrykcyjną politykę bezpieczeństwa (i jest to bardzo słuszne), czyli może się zdarzyć, że po pobraniu pliku Aplikacji, pojawi się komunikat: [Firma Microsoft zablokowała uruchamianie makr, ponieważ źródło tego pliku jest niezaufane]; można wtedy skorzystać z wyjaśnień dostępnych pod adresem: https://support.microsoft.com/pl-pl/topic/zablokowano-potencjalnie-niebezpieczne-makro-0952faa0-37e7-4316-b61d-5b5ed6024216.
Pan minister od edukacji „zapowiada” „epokowe zmiany” w zakresie obowiązywania Karty Nauczyciela. Sporo już się o tych „zamierzeniach” dowiedziałem. Opiszę je krótko za kilka dni.
Krzysztof Sługocki, 20.04.2023 |