Szkolenia z zakresu analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli są w roku 2024 dostępne bezpłatnie. Są to szkolenia zarejestrowane, będące jednocześnie kompilacją celowych szkoleń studyjnych z tymi, które już się odbyły z udziałem Uczestników w latach 2020-2022 (chodzi o liczne ciekawe pytania i odpowiedzi). Można z tych szkoleń dowolnie korzystać (łącznie z rozpowszechnianiem) – więcej: https://sites.egocki.pl/online/art30a.
Często w pytaniu o szkolenia chodzi właśnie o to, że w minionych latach w ramach udziału w płatnych szkoleniach nabywano licencję na używanie aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy. Teraz jest taniej i prościej – aplikację (licencję) można po prostu nabyć, korzystając z http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20 (lub http://art30a.ucoz.pl/ funkcja [Zamówienie Aplikacji]), a ze szkoleń lub ich wybranych fragmentów proszę korzystać dowolnie wedle ewentualnych potrzeb niezależnie od nabycia aplikacji.
Szanowni Państwo,
Zapraszam do korzystania z zarejestrowanych szkoleń online (cyklu webinarów) z zakresu przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2024 (zarejestrowane szkolenia są kompilacją szkoleń z lat 2020-2022 - idea, zasady, czynności, ... w roku 2024 są zupełnie analogiczne do tych z lat poprzednich).
„Zgromadź dane, nic nie licz” – takie hasło wywoławcze pozostaje aktualnym wobec propozycji aktualnych narzędzi obliczeniowych i aktualnego, w odniesieniu do bieżących zmian prawa oświatowego, podejścia do problematyki wynikającej z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela.
Celem dostępnych zarejestrowanych szkoleń online jest wypełnienie sygnalizowanego w kontakcie z zainteresowanymi i zobowiązanymi oczekiwania konieczności zapoznania się z narzędziami zalecanymi do wspomagania przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w latach 2020-2022. Przewidywalność możliwych zdarzeń w roku 2024 skłania do zaproponowania narzędzi, których jedną z najważniejszych cech jest potencjalna elastyczność dopasowania do ewentualnych zmian w prawie (pozostając w ramach tego, co dziś da się przewidzieć ...) połączonego z jednoczesną możliwością koniecznego gromadzenia danych (z koniecznym uwzględnieniem konsekwencji zmian w wynagradzaniu nauczycieli) w taki sposób, aby móc je gromadzić w sposób możliwie prosty oraz aby nie trzeba było ich gromadzić ponownie po ewentualnej, dającej się dziś przewidzieć zmianie (tu autor wychodzi z założenia, że jednak rzecz pozostaje wystarczająco i koniecznie przewidywalna).
Dostępne zarejestrowane szkolenia dotyczą przede wszystkim praktycznej strony przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli z wykorzystaniem proponowanych narzędzi (analogicznych do tych proponowanych w latach 2014-2022 - choć z uwzględnieniem sygnalizowanych przez użytkowników zmian) w warunkach obliczeniowych roku 2024. Przed skorzystaniem ze szkoleń lub w ich trakcie można zapoznać się z udostępnioną w tym celu wersją demonstracyjną narzędzi. Przed udziałem w szkoleniu wskazane jest także "przestudiowanie"/przypomnienie aktualnego stanu koniecznych przepisów prawa.
Informacje dotyczące szkolenia i innych kwestii dotyczących analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli są publikowane pod adresami
Proszę o ewentualne Państwa opinie, sugestie, komentarze, pytania lub spostrzeżenia dotyczące tematyki, zakresu, programu i celów szkolenia lub dotyczące kwestii organizacyjnych.
Co jest — konkretnie — przedmiotem udostępnionych szkoleń?
Otrzymuję często pytania dotyczące zakresu szkolenia. Niektóre z nich zadają osoby „zaawansowane w temacie” – w oczekiwaniu: „ja już byłam/byłem na takim szkoleniu w roku ubiegłym (w jednym z lat minionych) – czy tu się coś zmieniło?”. Zadają te pytania także osoby „początkujące w temacie” – w oczekiwaniu: „czy to szkolenie będzie także komunikatywne dla początkujących?”. Poniżej odpowiadam.
Po wyjaśnieniu kwestii natury formalno-organizacyjnych najpierw są komunikowane kwestie ogólne dotyczące bieżącego stanu prawnego, bieżącego stanu pojmowania bieżącego stanu prawnego, możliwych jeszcze zmian w roku 2024 itp.
Następnie – dokonywane jest (dla jednych jest to przypomnienie, dla innych wyjaśnienie i wytłumaczenie „nowego”) streszczenie rozumienia art. 30a w powiązaniu z właściwymi wybranymi przepisami wykonawczymi poprzez analizę wybranych przykładów (więcej niż streszczenie jest dostępne pod adresem https://youtu.be/NjBGgubbvNw - jest to nagranie webinaru). W trakcie szkolenia zakłada się, że „tematyka spotkania jest uczestnikom w zakresie prawa znana”, ale nie zakłada się, że wszyscy są „weteranami” stosowania art. 30a – wyjaśnienia dotyczące art. 30a są tak formułowane, aby także osoba „początkująca” mogła „uznać rzecz za wystarczająco przyjazną”. Zakłada się także, że poza kilkoma wyjątkowymi kwestiami nie będzie konieczne „studiowanie” w czasie szkolenia przepisów prawa (chyba że nastąpi ich znacząca zmiana). Celem (w ramach sygnalizowanych wyżej aspektów) jest pokazać, że przepisy prawa dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dają się sprowadzić do (co do głównej problematyki) zagadnień natury algebraicznej – a przez to, w konsekwencji, da się wykorzystać program komputerowy (aplikację opartą o funkcjonalności arkusza kalkulacyjnego) realizujący kolejne ciągi obliczeń. Wytłumaczone jest także i to, że różne mogą być oczekiwania uczestników (różne struktury organizacyjne), a proponowane rozwiązania będą względem tych oczekiwań elastyczne i pozwolą dokonać w sposób szybki, sprawny, przyjazny i zgodny z prawem owej analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli.
Dalej będą dominować założenia: „czy zdecydujesz się na używanie proponowanych na tym szkoleniu narzędzi, czy też nie – ręcznie owo liczyć należy umieć”; „skąd możesz wiedzieć, czy proponowane narzędzie liczy dobrze? – trzeba będzie przynajmniej raz to sprawdzić! - zatem ręcznie owo liczyć należy umieć”; „powinieneś chcieć wiedzieć więcej od potencjalnych kontrolujących! – ręcznie owo liczyć należy umieć”. Celem będzie tu wskazanie reguł „ręcznego” liczenia, gdzie najważniejszą kwestią (poprzez dobranie stosownych przykładów) będą wyjaśnienia dotyczące wielu „niuansów” analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, które w roku 2024 mogą zyskać wiele nowych znaczeń.
Kolejna, najważniejsza (według mnie) część szkolenia (i najdłużej trwająca) dotyczy kilku generalnych zagadnień: „chcę mieć w swoim komputerze narzędzie (aplikację/program) wspomagania przeprowadzenia analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli – jak to osiągnąć?”; „jak ustawić (skonfigurować, sparametryzować) działanie aplikacji – aby były spełnione moje oczekiwania (organizacyjne, prawne, algebraiczne, lokalne, regionalne…)?”; „na czym polega gromadzenie danych?”; "jak gromadzić dane dotyczące trudnych przypadków?"; na czym polega dokonanie analizy na podstawie zgromadzonych danych?”; „jaki mam dostępny system raportowania?”; „co to znaczy, że musi być Licencja?”; ... Zostanie także wskazanych sporo przykładów radzenia sobie z ewentualnym zarzutem niepoprawności dokonanej analizy. W tej części szkolenia będzie prezentowane proponowane narzędzie wspomagania przeprowadzenia analizy poprzez odpowiednio dobrane liczne przykłady.
Ostatnia część szkolenia – wybrane dodatkowe wyjaśnienia (np. co to są wydatki poniesione na wynagrodzenia; co to jest osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego; wybrane problemy natury informatycznej, organizacyjnej i prawnej; ...); dyskusja problemów wskazanych przez uczestników itp.
Krzysztof Sługocki, 03.03.2024
|