Art. 30a KN
Czwartek, 2024-11-21, 10:40
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 6
Gości: 6
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Sierpień » 23 » Analiza od 1 września
19:52
Analiza od 1 września

Od 1 września, skutkiem zmian wprowadzanych ustawą z 5 sierpnia 2022 – ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2022.1730) w art. 9a (o redakcyjnej nazwie: [Stopnie awansu zawodowego nauczycieli]) w dotychczasowym brzmieniu ust. 1:
Ustala się stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
1) nauczyciel stażysta;
2) nauczyciel kontraktowy;
3) nauczyciel mianowany;
4) nauczyciel dyplomowany.
2. Osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskuje stopień nauczyciela stażysty […];

ustanawia się zmianę:
art. 1 pkt 3) w art. 9a:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 1 i 2,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego, zwany dalej „nauczycielem początkującym” […]”.

Czyli należy twierdzić, że od 1 września 2022 będą dwa (podkreślam – dwa!)  stopnie awansu zawodowego z racji nowego brzmienia tego przepisu (art. 9a ust. 1):
1. Ustala się stopnie awansu zawodowego nauczycieli:
1) (uchylony);
2) (uchylony);
3) nauczyciel mianowany;
4) nauczyciel dyplomowany.
2. Nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego, zwany dalej „nauczycielem początkującym” […]”.

Czyli „nauczyciel początkujący” (dotychczasowy nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy) będzie nauczycielem „nieposiadający stopnia awansu zawodowego”. Różne będą tego konsekwencje – tu „interesujące” są konsekwencje ze względu na przeprowadzanie analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia.

Jednocześnie w art. 1 pkt 30) wprowadza się zmianę:
w art. 30a:
a) w ust. 1, 2 i 4 wyrazy „na poszczególnych stopniach awansu zawodowego” zastępuje się wyrazami „początkujących, mianowanych i dyplomowanych”,
b) w ust. 3 skreśla się wyrazy „na poszczególnych stopniach awansu zawodowego”,
c) w ust. 7:
– w pkt 1 skreśla się wyrazy „na poszczególnych stopniach awansu zawodowego”,
– w części wspólnej skreśla się wyraz „kolejnych”;

Czyli analiza od 01 września (za okres od 01 września) będzie przeprowadzana nie tyle w każdej z grup awansu zawodowego (tak można twierdzić tylko wobec nauczycieli mianowanych i dyplomowanych), co wobec nauczycieli „początkujących, mianowanych i dyplomowanych”.

Nowe – od 1 września 2022 – brzmienie art. 30a (nazwa redakcyjna – [Analiza poniesionych w poprzednim roku wydatków na wynagrodzenia nauczycieli]:
1. W terminie do dnia 20 stycznia każdego roku organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3, oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli początkujących, mianowanych i dyplomowanych.

Czyli już nie „na poszczególnych stopniach awansu zawodowego”.

Wnioski i problemy

Do 1 września (za okres od 1 stycznia do 31 sierpnia) należy przeprowadzić analizę w zgodności z obecnym stanem prawnym – na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, czyli względem każdej z czterech grup awansu zawodowego, którą to analizę należy przeprowadzić „w terminie do dnia 20 stycznia” roku 2023.

To należy ją lepiej przeprowadzić już „teraz” (może na przełomie sierpnia i września), czy może jednak „później” i jakie będą tego konsekwencje (te dobre i te złe)? Odpowiedzi dziś jeszcze się nie ośmielam jednoznacznie wyrazić.

Powstanie zatem sprawozdanie za okres ośmiu miesięcy. Brak obecnie wzorca takiego sprawozdania.

Za okres od 1 września „w terminie do dnia 20 stycznia” roku 2023 trzeba będzie przeprowadzić analizę w nowym stanie prawnym wobec nauczycieli „początkujących, mianowanych i dyplomowanych”. To będzie musiało być inne sprawozdanie – którego wzorca nie ma i tym bardziej nie wiadomo, kiedy zaistnieje (w styczniu?).

Ale w obu sprawozdaniach będą analizowane grupy awansu zawodowego – mianowani i dyplomowani, którzy jednak powinni być analizowani za cały okres roku 2022…

A co z przepisami wykonawczymi do art. 30a? A jeżeli wejdą w życie (tymczasem żaden projekt nie zaistniał) na przykład w grudniu, to za okres od września do listopada przeprowadzać analizę w zgodności z bieżącym stanem tych przepisów wykonawczych – to się da zrobić za mianowanych i dyplomowanych, ale się nie da za „początkujących” – tych ostatnich obecne przepisy wykonawcze nie dotyczą, więc przedmiotem „zgadywania i domniemywania” staje ewentualna analiza (niebędąca tu zgodna z prawem – bo go nie ma) na podstawie obecnych przepisów wykonawczych.

Z tym że w art. 28 ust. 1 tej najnowszej ustawy zmieniającej się ustanawia:
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie […] art. 30a ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie […] art. 30a ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów.

Czyli, co? Czyli dotychczasowe będą „zachowywać moc” na przykład od 1 września do kiedy? A jak zaistnieją owe nowe (a cholera wie od kiedy), to „zmienią moc” tych dotychczasowych od 1 września, czy nie, skoro „mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów” – to liczyć, czy nie liczyć i jak liczyć to, czego dziś nie da się policzyć?

Będą dwa sprawozdania, czy jedno – obstawiam – dwa. Kto obstawia inaczej?

Kiedy będą przepisy wykonawcze? Obstawiam – w grudniu, ale okażą się „tradycyjnie najpierw badziewiaste” i zostaną „skorygowane około 17 stycznia”. Kto obstawia inaczej?

Jak gromadzić na bieżąco dane na potrzebę przeprowadzania analizy, a zwłaszcza po 1 września i czy można dalej używać tych samych narzędzi, czy będą potrzebne inne? Uspokajam – nie będą potrzebne inne, a te, które są, sprostają (po aktualizacji) nowym „wyzwaniom”.

To jak tam będą gromadzone dane o „początkujących”? A proszę śledzić kolejne tu wiadomości – jest bardzo dużo rzeczy do wyjaśnienia i zrozumienia „na nowo”. Pomału, spokojnie i z dystansem wszystko wyjaśnię. Pomogę, ale i pomocy będę oczekiwał.

No jest jeszcze taka ciekawostka: Art. 19. W okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przepisy art. 93a ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się do średniego wynagrodzenia nauczycieli ustalonego w sposób określony w art. 30 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. A ten 93a to wprowadzono w kwietniu (Dz.U.2022.935) - „Art. 93a. 1. W okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 4,4%. 2. Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o średnim wynagrodzeniu nauczycieli, o którym mowa w art. 30 ust. 3, w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. należy przez to rozumieć średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3, zwiększone o 4,4%.”.
… do dnia 31 grudnia 2022…

Oczywiście, że próbowałem już się czegoś dowiedzieć z MEiN. „Ręce opadają”, nie ma po co tego komentować i wcale to mnie ani nie zadręcza, ani nie zaskakuje – a bardzo dobrze się bawię, bo mam szczególnie wyostrzone i specyficzne poczucie humoru – czego i Państwu życzę.


Krzysztof Sługocki, 23.08.2022

Wyświetleń: 216 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Sierpień 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz