Aby zrozumieć (częściowo choćby tylko) komplikację analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w wyborczym roku (za rok wyborczy) 2019, wystarczy zapoznać się ze stanowiskami zgłoszonymi w ramach opiniowania (data ostatniej modyfikacji: 31-01-2019) projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, […] (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12319453/katalog/12559893#12559893).
Wynika z tych wszystkich dokumentów przede wszystkim to (choć nie bezpośrednio), że art. 30a pozostaje (prawdopodobnie bez zmian, ale z daleko idącymi zmianami w przepisach wykonawczych) oraz to, że analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli będzie po prostu potrzebna każdej ze stron w celu weryfikowania tego, co zostanie ostatecznie ustanowione oraz tego, jak te ustanowienia będą realizowane. Najbardziej prawdopodobne będzie istotnie zapowiadane przez MEN „spotkanie w połowie drogi” i w takim kontekście należy analizować zgłoszone stanowiska.
Przygotowanie narzędzi wspomagania dokonywania analizy wymaga już na obecnym etapie (projektowanie zakresów funkcjonalnych) przygotowania do kilku możliwych scenariuszy, które dodatkowo przez cały rok 2019 będą się zmieniać. Zapowiedź, że pierwsza wersja narzędzi zostanie udostępniona 04 marca – pozostaje aktualna.
Sytuację dodatkowo może skomplikować koniec „starego SIO”. Zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1900 z późn. zm.) „stary SIO” funkcjonuje do dnia 1 marca 2019 r. (komunikat CIE: https://cie.men.gov.pl/komunikat-w-sprawie-systemu-informacji-oswiatowej-sio). Obecnie nie da się przewidzieć ewentualnych relacji pomiędzy SIO a analizą wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (tak na marginesie – trudno mi dać wiarę w koniec „starego SIO”).
Krzysztof Sługocki, 06.02.2019 |