Czy w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2016 będą jakieś zmiany? Czy narzędzia wspomagania dokonania analizy za rok 2016 ulegną zmianie lub może właśnie już zostały zmienione? Te pytania otrzymuję ostatnio bardzo często głównie w kontekście organizowanych w czerwcu szkoleń. Zaczyna się obecnie dużo dziać w zakresie chęci udzielenia odpowiedzi na te pytania. W gąszczu doniesień, domniemań, przypuszczeń, zamiarów istotnie można się mocno pogubić. Chyba nie da się dziś (czerwiec 2016) jeszcze tego uporządkować, ale wiele dostrzec już można.
Zebrałem tu kilka kluczowych doniesień i przywołań. Czy wynika z nich już jakiś konkretny obraz przyszłych zdarzeń? Chyba jeszcze nie. Oto jedne z istotniejszych z ostatnich doniesień i przywołań: Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw; „Dialog trwa. Samorządowa Debata Oświatowa z udziałem minister Anny Zalewskiej”; „Debata o oświacie. Sześć samorządowych organizacji i minister edukacji narodowej”; „Ogólnopolska Samorządowa Debata Oświatowa”; „Karta ZPP. Samorządowcy postulują ograniczenie przywilejów nauczycielskich”; „Rozmowy w trójkącie. MEN, samorządy i związki o podwyżkach dla nauczycieli”; „Czekając na zmiany w oświacie – krótka analiza przed oświatową konferencją cz.1”; „Czekając na zmiany w oświacie cz.2”.
27 czerwca w Toruniu podczas podsumowania ogólnopolskiej debaty oświatowej pod hasłem: "Uczeń-rodzic-nauczyciel. Dobra zmiana" Pani Minister Edukacji Narodowej przedstawi wypracowane propozycje zmian w systemie edukacji. Sądzę, że przedstawiane propozycje będą przekraczać granicę zmiany systemu oświaty na rzecz zmiany „ustroju oświatowego”.
Jednocześnie z raportu kontroli koordynowanej przez Krajową Radę RIO wynika, że jednostki samorządu terytorialnego dobrze radzą sobie w szczególności z art. 30a ustawy KN, że jest już „utrwalone orzecznictwo sądów i sensowne podejście większości Regionalnych Izb Obrachunkowych”. Z drugiej strony w innym raporcie (przywoływanym przez Wspolnota.org.pl) wskazuje się liczne błędy przy sporządzaniu sprawozdań z osiągania średnich wynagrodzeń nauczycieli.
Znaczącym znamieniem chyba nadchodzących zmian jest to, że wielu potencjalnych uczestników planowanych na czerwiec szkoleń deklaruje chęć udziału w szkoleniach raczej bliżej końca roku.
W gąszczu doniesień, domniemań, przypuszczeń, zamiarów istotnie można się mocno pogubić. W oparciu o własne analizy, doświadczenie, dociekliwość i znajomość istoty tematu stwierdzam jednak, że w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2016 nie nastąpią żadne zasadnicze zmiany, choć w wyniku opisywanych wyżej zdarzeń i przywołań (oraz tych, które jeszcze nastąpią) nie będzie to takie oczywiste za dwa, cztery miesiące i trzeba będzie zapewne czynić wiele dodatkowych wyjaśnień. Narzędzia wspomagania dokonania analizy są tak budowane, aby można było w trakcie roku gromadzić niezbędne dane i elastycznie reagować na ewentualne szczególne wymagania konieczności dokonania analizy.
Stwierdzić jednocześnie należy, że obserwowana znajomość tematu po każdej ze stron oraz jednoczesna akceptacja skostniałej i utrwalonej uznaniowości stają się najdalej idącym powodem i dowodem konieczności dokonania zmian o zasadniczym charakterze i te oczywiście nastąpią w „kolejnym mocno rozrywkowym sezonie”.
08.06.2016, Krzysztof Sługocki
|