Nowe rozwiązanie oparte jest o zmienioną ideę konieczności gromadzenia danych.
W dotychczasowych rozwiązaniach gromadzono dane, którymi w swej istocie podmiot gromadzenia danych nie dysponował (np. dane zwane strukturą zatrudnienia; struktura zatrudnienia była wyliczana w oparciu o dane jakie podmiot posiada - etaty i okresy nieprowadzenia zajęć oraz ich przyczyny). Literatura wniosków pokontrolnych w szczególności z ostatnich dwóch lat wskazuje na tendencję po stronie podmiotów uprawnionych do kontroli do pośredniego formułowania wymogu (żądania) gromadzenia danych w pełnej zgodności z duchem kpa - chodzi o zgodność bazy zgromadzonych danych ze źródłami tych danych. Pisząc najprościej: mają być gromadzone dane, jakie podmiot posiada.
To oznacza, że w nowym rozwiązaniu będą gromadzone dane jakie podmiot posiada, a kontrolowana (w sensie złożoności obliczeniowej) i parametryzowana (w sensie wyboru metody; dopasowania do bieżącego i zmienianego stanu prawnego) aplikacja dokona pożądanych wyliczeń - dokona kontrolowanej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
W nowym rozwiązaniu gromadzący dane ma tylko zgromadzić dane takie, jakie ma (w szczególności nie musi w pełni rozumieć złożoności problematyki art. 30a KN), a JST dokona analizy w parametryzowanym systemie w pełnej (bezdyskusyjnej w takim ujęciu) zgodności z prawem także wtedy, jeżeli to prawo się nieoczekiwanie zmieni - lub pisząc inaczej - jeżeli zmienią się zasady (prawo) analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli; gromadzący dane niczego nie będą musieli zmieniać (...zmiana warunków dokonania analizy nie zmieni np. tego, że etat nauczyciela w maju był równy 18/18 - gromadzenie danych zgodnych ze źródłem uniezależnia od oczekiwanych/nieoczekiwanych zmian w prawie). |