Art. 30a KN
Sobota, 2025-07-12, 04:33
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 228
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2024 » Listopad » 20 » Jaki [typ] nieobecności?
15:03
Jaki [typ] nieobecności?

Zawarte są tu istotne wyjaśnienia przy okazji pytania dotyczącego między innymi takiej kwestii: „[…] nauczyciel nie był obecny w pracy z tytułu konieczności stawienia się w sądzie […], za ten dzień nie otrzymał wynagrodzenia, czy w strukturze zatrudnienia należy przyjąć tę nieobecność analogicznie jak urlop bezpłatny? […]”.

W rozstrzyganiu tych kwestii obowiązują przepisy zawarte w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli. Przepisem tu właściwym jest § 3. 5. Obowiązuje także niewpisana wprost w ustawę (art. 30a) zasada proporcjonalności.

W rozporządzeniu (§ 3. 5.): „Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli:

1) uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, za które wypłacono im wynagrodzenie, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania;

2) nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa”.

Należy więc w praktyce twierdzić (na podstawie wskazanego wyżej przepisu), że:

(1) gdy nauczyciela „nie ma”, czyli gdy ów ma ‘okres nieprowadzenia zajęć’, „za który wypłacono mu wynagrodzenie, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania”, czyli gdy za ten okres otrzymał pieniądze („od nas”, czyli z budżetu jednostki samorządu terytorialnego), to ten okres nie zmienia (nie pomniejsza) czynnika ‘struktury zatrudnienia’, czyli w takim okresie jest tak, jakby takiego okresu w ogóle nie było (§ 3. 5. 1) – typ [1] w aplikacji i dalej już owa aplikacja z tym sobie poradzi w zgodności 'z doniosłością i znaczeniem przepisu';

(2) gdy nauczyciela „nie ma”, czyli gdy ów ma ‘okres nieprowadzenia zajęć’, „za który pobrał świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa”, czyli gdy za ten okres otrzymał pieniądze („nie od nas”, czyli na przykład z ZUS), to ten okres zmienia (pomniejsza) czynnik ‘struktury zatrudnienia’, czyli w takim okresie jest zgodnie z tym, jak było, czyli że go nie było (§ 3. 5. 2) – typ [3] w aplikacji i dalej już owa aplikacja z tym sobie poradzi w zgodności 'z doniosłością i znaczeniem przepisu';

(3) i może się jeszcze zdarzyć tak, że nauczyciela „nie ma”, czyli ów ma ‘okres nieprowadzenia zajęć’, za który nie otrzymał żadnych pieniędzy, to ten okres zmienia (pomniejsza) czynnik ‘struktury zatrudnienia’, czyli w takim okresie jest zgodnie z tym, jak było, czyli że go nie było (…a jaką tu wskazać podstawę prawną?) – typ [2] w aplikacji i dalej już owa aplikacja z tym sobie poradzi w zgodności 'z doniosłością i znaczeniem przepisu';

W punkcie (3) za podstawę prawną należy uznać konieczność zastosowania zasady ‘a contrario’, która sprawia, że § 3. 5. 1) będzie czytany następująco:

„1) nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli w okresach, za które nie wypłacono im wynagrodzenia, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania”.

Co prawda jest jeszcze możliwy przypadek ‘egzotyczny’ w znaczeniu zwrotu: „a co, gdy nie wiadomo, o co chodzi lub jak jest?”. Tu z właściwym, dla pojmowania w ogóle art. 30a, poczuciem humoru, ironii i sarkazmu twierdzić należy: „jak nie wiadomo, o co chodzi, to przecież wiadomo, że chodzi o pieniądze, których nie ma” i wtedy będzie to również przypadek (3) – typ [2] w aplikacji.

Od wskazanych wyżej zasad można odejść tylko wtedy, gdy inny przepis rangi rozporządzenia lub aktu prawa wyższego rzędu w bezpośrednim kontekście i odniesieniu do wskazanych wyżej przepisów stanowi inaczej.

Od wskazanych wyżej zasad nie można odejść, gdy inny przepis rangi rozporządzenia lub aktu prawa wyższego rzędu w innym kontekście (niż przedmiot art. 30a ustawy KN) i nie w bezpośrednim odniesieniu do wskazanych wyżej przepisów stanowi inaczej (z rozumieniem tej istotności jest w naszym kraju dość rażący kłopot – tu częściej obowiązuje ‘zasada życiowa’: „z koniem się nie kopiemy”).

Wyświetleń: 142 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Listopad 2024  »
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nie
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu analiza wydatków wersja demonstracyjna art. 30a jdu narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń analizator Analiza2014 kalkulator Euklidesa karta nauczyciela wydatki analiza AWN2014 Kn Sługocki Krzysztof Sługocki szkolenia Transylmania 2009 DVDRip XviD-VoMiT jednorazowe dodatki uzupełniające v10.0.0.712 jednorazowy dodatek uzupełniający wydatki poniesione na wynagrodzenia analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania wzorzec formularza sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip їх функцій szkolenie osobista stawka wynagrodzenia zasad JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy Дом с лилиями скачать торрент eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com Analiza 2015 arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowe sio nowy sio Sio system informacji oświatowej awn jdu2015 art30aKN eGocki formularz sprawozdania konferencje Newsletter program szkolenia Analiza2015 wzór formularza sprawozdania 1.6.5.6128 zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o art. 236 sprawozdanie Analiza2017 1000 zł na start aplikacja program analiza 2020 2020 analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz