Odpowiedzi na szczegółowe pytania… W okresie od grudnia do stycznia otrzymuję na konto poczty elektronicznej dość dużo (więcej niż zwykle) wiadomości zawierających wiele pytań. Z przykrością stwierdzam, że ze względu głównie na bieżące zobowiązania nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi (wystarczająco i oczekiwanie szybko, rzetelnie, składnie i komunikatywnie) na wiele z nich. W przypadku pytań prostych (tzn. gdy odpowiedź jest mi znana już w czasie czytania pytania) - staram się udzielać odpowiedzi na bieżąco. W zakresie wielu pytań dotyczących art. 30a ustawy KN - myślę, że na sporą część tych pytań daje się odnaleźć odpowiedź w tym serwisie. Dodatkowo udostępniam pod wskazanymi niżej adresami (w całości i bez zobowiązań) skrypt szkoleniowy wykorzystywany w czasie szkoleń organizowanych ostatnio w okresie październik/listopad (http://egocki.pl/art30a/skrypt2015.pdf) oraz prezentację (http://egocki.pl/art30a/Analiza2015.pptx). Co do zasady, ewentualne wyjaśnienia kwestii szczegółowych (prawnych, algebraicznych i tych związanych z obsługą proponowanych narzędzi) są przedmiotem szkoleń, ale zgadzam się z opiniami wskazującymi na to, że liczba owych szczegółowych kwestii jest tak duża, że szkolenia być może powinny być już dwudniowe? Mam nadzieję jednak, że w roku 2016 będzie prościej?
Kolejne dodatkowe szkolenia… Szkolenia dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2015 są organizowane jeszcze (grudzień/styczeń) w Rybniku, Nowym Sączu, Rzeszowie, Tarnowie, Warszawie i Gdańsku przez podmioty, z którymi w tym zakresie współpracuję (nie zostałem w odniesieniu do tego serwisu do ujawnienia danych dotyczących tych podmiotów).
Narzędzia z roku 2014 w roku 2015… Wiele osób realizujących obowiązki wynikające z art. 30a KN gromadzi dane wykorzystując narzędzia gromadzenia danych (awn*) przeznaczone na rok 2014. Analiza wydatków nie zostanie w takim przypadku dokonana prawidłowo (ze względu na inny kalendarz). Oczywiście istnieje możliwość dostosowania narzędzi z roku 2014 na potrzeby roku 2015, ale ze względu na pewien stopień komplikacji uważam, że nie jest to możliwe do wystarczająco jasnego opisania lub opowiedzenia np. w rozmowie telefonicznej – nie przewidywano pierwotnie takiej procedury. Na potrzeby dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2015 proszę korzystać z narzędzi udostępnionych w szczególności pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/index/narzedzia_analizy/0-9.
„Stare narzędzia” (p*)… Ponieważ przepisy prawa nie uległy zmianie (ewoluuje „tylko” pojmowanie bieżących przepisów prawa) – można ciągle wykorzystywać tzw. „stare narzędzia” gromadzenia danych i dokonania analizy kojarzone z symboliką „p*”; choć narzędzia te nie uwzględniają owej wskazanej wyżej ewolucji.
Bezpłatność używania proponowanych narzędzi… Proszę całkowicie swobodnie i dowolnie, w rozumieniu uwag zawartych dalej w tej treści, wykorzystać narzędzia/arkusze wspomagania wykonania obowiązków wynikających z art. 30a KN. Narzędzia są dołączane do szkoleń oraz obecnie są udostępnione ze wskazanych wyżej źródeł; nie są przedmiotem sprzedaży; mogą być rozpowszechniane w zakresie objętym tematyką szkoleń na terenie funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla podmiotu, którego przedstawiciel brał udział w szkoleniu (co powinno dać się ewentualnie w miarę takiej potrzeby wykazać stosownym dokumentem w stosownym postępowaniu), bez żadnych zobowiązań wobec autora przedmiotu rozpowszechnienia (autorem rozwiązania jest autor tej wiadomości). Narzędzia są aplikacjami oprogramowania arkusza kalkulacyjnego MS Excel (pożądaną wersją arkusza jest wersja 2007 i wyższa). Wynikająca ze wskazanych wyżej definicji możliwość dowolnego wykorzystania po Państwa stronie tych narzędzi, nie rodzi żadnej konieczności wykazania się dowodem zakupu lub licencji (oczywiście licencja dotycząca MS Office/MS Excel pozostaje koniecznością). Rozwiązanie rozpowszechniam deklarując zgodność z typem licencjowania: creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl
Rok 2016… Narzędzia dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2016 są już gotowe i obecnie przechodzą fazę początkowych testów. Będą bardzo znacząco szybsze od dotychczasowych (jest to bardzo ważne w odniesieniu do większych jst – kilka tysięcy nauczycieli do przeanalizowania); ze względu na jeszcze dalej idącą nieprzewidywalność poczynań po stronie MEN narzędzia będą jeszcze bardziej parametryzowane w celu zapewnienia ich poprawnej pracy w ramach dających się dziś przewidzieć modyfikacji art. 30a (nawet w odniesieniu do kwestii wyjątkowo skrajnych i obecnie mało prawdopodobnych); zostaną uwzględnione pewne istotne wskazania strony uprawnionej do kontrolowania wynikające głównie z lektury wniosków pokontrolnych; obok skryptów VBA zostaną także wykorzystane skrypty SQL; nastąpi rezygnacja z dostosowywania do „starego” formatu zapisu reprezentowanego symboliką „xls” na rzecz tego reprezentowanego symboliką „xlsx” (wynika to z przeprowadzonych badań ankietowych) – dzięki temu około 10-krotnie zmniejszy się objętość plików gromadzenia danych. Zakłada się, że około marca będzie można stwierdzać co do obowiązywania art. 30a także w roku 2016 lub ewentualnych zmianach w tym zakresie – najprawdopodobniej nastąpi wówczas udostępnienie narzędzi (pewnie w pełnej wersji) – decyzje w tym zakresie zostaną podjęte w trzeciej dekadzie stycznia i opublikowane w tym serwisie.
"Nowy sio" i inne tematy… Otrzymuję także bardzo wiele pytań dotyczących w szczególności (w kolejności liczby pytań) „nowego sio”, ochrony danych osobowych, dostępu do informacji publicznej, zastosowań arkusza kalkulacyjnego, „ustawy podręcznikowej”, prawa autorskiego, kpa,… W okresie luty/marzec 2016 będą organizowane szkolenia pod roboczym obecnie tytułem: „Nowy sio – co dalej?”; powstaje obecnie zawartość serwisu http://sio.ucoz.pl/, w którym już za kilka dni zostaną podane terminy i lokalizacje planowanych szkoleń oraz liczne inne informacje dotyczące szkoleń i tematyki dotyczącej „nowego sio”; wątki przewodnie są obecnie dostępne pod adresem https://sites.google.com/site/krzysztofslugocki/aktualnosci/komentarze/nowy-sio. Podobne działania (szkolenia, serwis internetowy) są planowane wobec innych zakresów tematycznych wskazanych wyżej.
Krzysztof Sługocki, 10.12.2015 |