W tym gorącym okresie otrzymuję przesadnie (?) dużo pytań (i to nie tylko od użytkowników Aplikacji, i to nie tylko z zakresu tematyki związanej z art. 30a). W odniesieniu do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli i działania Aplikacji kilka pytań się powtarzało. Dotyczyły one następujących zagadnień:
1. Wprowadzanie informacji o okresach nieprowadzenia zajęć.
2. Nauczyciel ma okres nieprowadzenia zajęć trwający część dnia.
3. Kod TERYT.
Poniżej opis (mam nadzieję, że oczekiwanie i wystarczająco komunikatywny) poradzenia sobie z sygnalizowanymi "problemikami". Pełny opis wraz z ilustracjami jest dostępny pod adresem: egocki.pl/art30a/UmLic2017/problemik07.pdf
1. Wprowadzanie informacji o okresach nieprowadzenia zajęć
Przykładowa informacja jaką otrzymuję: „…nie mogę wpisać daty nieobecności…”
Istotą rzeczy jest tu to, że w pliku gromadzenia danych [awn*.xlsx] w ramach systemu kontroli błędów „pilnowane” jest aby pola [od] oraz [do] (arkusze [n*] w plikach gromadzenia danych) były wypełniane tylko datami okresów z roku podlegającego analizie (tu: 2017). Czyli jeżeli na przykład okres nieprowadzenia zajęć trwa od 20 grudnia 2016 roku do 16 stycznia 2017 roku, to w polu [od] należy wprowadzić datę: 01-01; w polu [do] – datę: 01-16, ale… Natura standardu Excel’a w tym przypadku jest taka, że jeżeli przykładowe daty będą wprowadzane do arkusza gromadzenia danych już w roku następnym (tu: 2018), to w polu [od] należy wprowadzić datę: 2017-01-01; w polu [do] – datę: 2017-01-16. To, czy znakiem rozdzielającym będzie „-”, czy może „/”, czy też może inny znak – zależne jest od stosowanego środowiska (wersja i indywidualne ustawienia Excel’a; wersja i indywidualne ustawienia Windows’a; typ, wersja i indywidualne ustawienia systemu bezpieczeństwa). Istotą tej uwagi jest to, że w roku kolejnym, po roku za który jest dokonywana analiza należy daty wprowadzać podając także numer roku…
2. Nauczyciel ma okres nieprowadzenia zajęć trwający część dnia
Przykładowa informacja jaką otrzymuję: „…nauczyciel nie był obecny przez część dnia… - …jak go uwzględnić w nieobecnościach? …”
Przykład: nauczyciel ma okres nieprowadzenia zajęć („nieobecność”) 13 marca 2017 roku, ale nie jest to cały dzień, lecz są to dwie godziny (w tym dniu okres prowadzenia zajęć wynosi na przykład osiem godzin, czyli owe dwie godziny stanowią okres nieprowadzenia zajęć równy 0,25); kluczową jest tu przyczyna nieprowadzenia zajęć przez te dwie godziny – jest ważna w zakresie odpowiedzi na pytanie: czy nauczyciel za ten okres otrzymał wynagrodzenia, które spełnia warunki kwalifikowania tego wynagrodzenia jako wydatku ponoszonego na wynagrodzenie nauczyciela? Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, to ów okres nieprowadzenia zajęć (w znaczeniu pragmatyki gromadzenia danych ze względu na poprawność wyliczeń) najlepiej w ogóle pominąć (lub wprowadzić z typem „1”; w polu [od]: 2017-03-13, w polu [do]: 2017-03-13; typ „1” sprawi, że ów okres będzie pominięty w analizie, czyli stanie się to samo, co będzie konsekwencją pominięcia wpisywania informacji o tym okresie.
Jeżeli jednak odpowiedź na wskazane pytanie brzmi „nie” – należy:
- prowadzić informację o okresie z typem „1”; w polu [od]: 2017-03-13, w polu [do]: 2017-03-13; typ „1” sprawi, że ów okres będzie pominięty w analizie, ale z tego okresu nie mogą być pominięte owe dwie godziny…
- te dwie godziny trzeba uwzględnić poprzez przeliczenie etatu:
- jeżeli stosowaną metodą obliczania struktury zatrudnienia jest metoda „dni roboczych”, to w opisywanym tu przykładzie… (przeliczony etat) =1-1*0,25/23=0,98913, czyli w marcu jako etat należy wpisać w liczniku etatu [99], w mianowniku etatu [100] lub można użyć kalkulatora przeliczenia etatu (pomocnik 1)…
...(w wyniku zastosowania kalkulatora) w liczniku etatu [91], w mianowniku etatu [92]
…lub można użyć kalkulatora zewnętrznego (zawartego w pliku [Euklides.xlsx])…
3. Kod TERYT
W pliku Analizatora (w wersji 1231) w arkuszu [Spraw]:
…można wpisać kod TERYT; nie należy wpisywać kodu w polu (z białym tłem) [kod TERYT], lecz kolejne elementy kodu należy wpisywać do pól z niebieskim tłem...
…kod, który się pojawi (w polu z białym tłem) zawiera osiem cyfr – a cyfr powinno być siedem, tak jak widoczne jest to w polach z niebieskim tłem; wszystko jest Ok…; po wygenerowaniu MEN’owskiego arkusza sprawozdania będzie widoczne tylko to, co tam ma być widoczne…
…„problemik” polega tylko na tym, że wprowadzono (po mojej stronie i w testach rzecz nie została zauważona) niewłaściwy format kodu; jest: =TEKST(D10;"00")&TEKST(E10;"00")&TEKST(F10;"00")&TEKST(G10;"00"), a być powinno: =TEKST(D10;"00")&TEKST(E10;"00")&TEKST(F10;"00")&TEKST(G10;"0") – nie należy chcieć tego zmieniać (szkoda „amunicji”…)
Ważne jest natomiast, aby w polu [nazwa pliku sprawozdania:] była widoczna nazwa [sprawozdanie-art30a_2017.xlsx] (proszę szczególnie zwrócić uwagę na owo „XLSX”) oraz aby właściwy tu plik był zawarty w bieżącym folderze Aplikacji; plik jest gotowy do pobrania pod adresem: egocki.pl/art30a/UmLic2017/sprawozdanie-art30a_2017.xlsx
Krzysztof Sługocki, 03.01.2018 |