Udostępniona jest już nowa "wrześniowa" wersja "analizatora" [Analiza2016_0909.xlsm]. Nowa wersja została już wystarczająco przetestowana w wielu podmiotach; uzyskane opinie są pozytywne. W przypadku korzystania już (w minionych miesiącach) z narzędzi wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli - wystarczy jedynie zamienić plik dotychczasowy (Analiza2016_w*.xlsm na plik Analiza2016_w0909.xlsm); oczywiście nie należy w tym przypadku generować nowych plików gromadzenia danych w przypadku zgromadzenia już zasobów danych za minione miesiące. Oczywiście nowa wersja analizatora korzysta skutecznie z ewentualnie zgromadzonych już danych. Korzystanie z nowej wersji analizatora nie jest konieczne - jest jedynie zalecane.
Wprowadzono kilka poprawek będących wynikiem spostrzeżeń i oczekiwań dotychczasowych użytkowników oraz sugestii płynących ze strony kontrolujących; wprowadzono dodatkowe funkcjonalności i ułatwienia; dodano nowe raporty.
- Arkusz [Pulpit] - zawiera funkcje, które mogą ułatwić i uprościć dokonanie analizy zwłaszcza w przypadkach ewentualnie dostrzeganej utraty funkcjonalności "analizatora";
- Na poziomie "tworzenia listy plików do pobrania danych" następuje wstępna kontrola arkuszy gromadzenia danych pod kątem ewentualnego naruszenia struktury gromadzenia danych;
- Symbolika realizacji pobierania danych do analizy została wzbogacona o dodatkowe pola informacyjne, które mogą mieć znaczenie w przypadku dokonywania analizy na dużych zbiorach danych (np. powyżej tysiąca nauczycieli);
- W arkuszach wyliczania "miesięcznych struktur zatrudnienia" analizowana jest każda wyliczana wartość pod kątem ewentualności popełnienia błędów na poziomie gromadzenia danych (możliwe błędy są sugerowane poprzez dobór odpowiednich cech graficznych pól z wyliczanymi wartościami);
- Jednorazowe dodatki uzupełniające mogą być wyliczane w proporcji do sum miesięcznych osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych nauczycieli lub w proporcji do średnich arytmetycznych miesięcznych osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych nauczycieli;
- Graficzna prezentacja porównania wyliczanych jednorazowych dodatków uzupełniających umożliwia dostrzeganie ewentualnych nieprawidłowości na poziomie gromadzenia danych;
- Rozbudowano system raportowania poprzez dodanie dodatkowych raportów oraz poprzez możliwość budowania raportów z podziałem na poszczególnych nauczycieli z zachowaniem podziału na podmioty oraz w połączeniu z możliwością dodawania do każdego raportu różnych dynamicznych wykresów;
- System komunikatów został znacząco wzbogacony.
Kilka uwag dodatkowych:
Arkusz sprawozdania: jeżeli MEN do 12 grudnia nie opublikuje arkusza sprawozdania za rok 2016 lub w przypadku publikacji arkusza sprawozdania w wersji nieedytowalnej (są to sytuacje dość prawdopodobne) - zostanie tu udostępniony stosowny plik arkusza sprawozdania zgodny z bieżącym stanem prawnym (jeśli dojdzie do takiej sytuacji - wszystko dla wszystkich stron stosownych postępowań zostanie wyjaśnione we właściwy i pożądany sposób we właściwym czasie).
Liczba wiadomości jakie otrzymuję (analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, system informacji oświatowej, dotacja podręcznikowa; ochrona danych osobowych, dostęp do informacji publicznej, ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego, ochrona wizerunku, prawo autorskie; zaawansowane zastosowania arkusza kalkulacyjnego,...) zaczyna ponownie przerastać moje możliwości oczekiwanie szybkiego, wystarczająco komunikatywnego i koniecznie eleganckiego językowo w formie i treści udzielania odpowiedzi - przepraszam, możliwym się staje to, że na wiele wiadomości i zawartych w nich pytań, sugestii, dociekań, analiz,... chyba przez najbliższe dwa, trzy miesiące nie odpowiem...; dlatego poniżej udostępniam w szczególności:
Narzędzia wspomagania dokonania analizy, zawierające aktualną wersję analizatora są dostępne pod adresami: http://egocki.pl/art30a/Analiza2016.exe lub alternatywnie http://egocki.pl/art30a/Analiza2016.zip...
Udostępniam pełną prezentację (w formacie edytowalnym), która jest częściowo wykorzystywana w czasie szkoleń; pełny skrypt zawierający treści szkoleniowe w postaci elektronicznej (uczestnik szkolenia otrzymuje treści szkoleniowe w formie wydrukowanej - zawierają treści niezbędne do właściwego przeprowadzenia szkolenia).
Skrót instrukcji obsługi aplikacji
Uwaga główna:
szczegółowe wyjaśnienia, prezentacje, pełny instruktaż obsługi i analizy przypadków są przedmiotem szkoleń; doświadczenie wskazuje, że niektóre kwestie są dość trudne do wyjaśnienia na przykład poprzez rozmowę telefoniczną...
Zawartość aplikacji stanowią pliki:
[Analiza2016_w0909.xlsm] – zawiera aplikację „Analizator”, czyli główne narzędzie dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli; wskazany plik obsługuje cztery różne metody dostępu i pobierania danych z baz danych (pliki gromadzenia danych) - wybór metody pobierania danych następuje w arkuszu [DanPar] (szczegółowe wyjaśnienia w tym zakresie są przedmiotem szkoleń); aktualna wersja oznaczona znakiem „w0909” reprezentuje stan możliwości dokonywania analizy z perspektywy 09.09.2016; kolejne wersje (jeśli zajdzie taka konieczność) „Analizatora” będą udostępniane w serwisie art30a.ucoz.pl (np. jeżeli powstanie nowa wersja w grudniu, to będzie dostępny plik np. „Analiza2016_1212_*.xlsm”, który należy umieścić w aktualnym folderze i używać do dokonywania analizy zamiast dotychczasowego pliku „analizatora”);
[Form_awn1.xlsx], [Form_awn1.xlsx], [Form_awn1.xlsx] – wzorcowe pliki gromadzenia danych; są potrzebne do wygenerowania pożądanej liczby plików gromadzenia danych w zależności od sposobu gromadzenia danych o wydatkach na wynagrodzenia nauczycieli (z podziałem na nauczycieli lub bez…);
[Form_LNID.xlsx] – wzorcowy opcjonalny plik tworzenia list nauczycieli i ich identyfikatorów na potrzeby dokonywania analiz (opcja warta rozważenia w przypadku gdy gromadzenie danych następuje np. w szkole i plik gromadzenia danych jest przekazywany do organu prowadzącego…);
[Euklides.xlsx] – dodatkowe narzędzie ułatwiające ustalenie szczególnych wartości w trakcie gromadzenia danych w przypadku skomplikowanych warunków zatrudnienia nauczyciela…;
[sprawozdanie_art30a_2015.xlsx] – MENowski arkusz sprawozdania (znak „2015” oznacza, że jest to wersja przeznaczona na rok 2015; wersja przeznaczona na rok 2016 zostanie udostępniona po publikacji arkusza przez MEN – zwykle to następuje w listopadzie…).
Korzystanie z aplikacji zawartej w pliku [Analiza2016_w*.xlsm] wymaga stosowania oprogramowania arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel (pożądana jest wersja 2007 lub wyższa).
Gromadzenie danych (informacji…) w plikach gromadzenia danych [awn*.xlsx] może być obsłużone poprzez zastosowanie oprogramowania arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel (zalecana jest wersja 2007 lub wyższa) lub dowolnego innego (w szczególności bezpłatnego) oprogramowania typu „arkusz kalkulacyjny” zgodnego z obsługą formatu XLSX (np. LibreOffice Calc – zalecana wersja 5.0 lub wyższa).
Główna idea korzystania z aplikacji:
… gromadzenie danych następuje w wygenerowanych plikach gromadzenia danych [awn*.xlsx] (zalecane jest używanie osobnego pliku gromadzenia danych na każdy podmiot gromadzenia danych – podmiot, w którym są zatrudnieni nauczyciele, których wydatki na wynagrodzenia muszą brać udział w analizie…);
…organ prowadzący gromadzi dane (zbiorcze) i dokonuje analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli… – zgromadzenie danych zbiorczych i dokonanie analizy oraz jej raportowanie następuje poprzez aplikację „Analizatora”…
Główne czynności obsługi:
…
• wygenerować pliki gromadzenia danych w pożądanej liczbie najlepiej zbieżnej z liczbą podmiotów gromadzenia danych po wcześniejszym koniecznym sparametryzowaniu (skonfigurowaniu, ustaleniu) szczególnych wspólnych , spójnych i konsekwentnych miejscowo warunków gromadzenia danych i dokonywania analizy – obsługa arkusza [DanPar]; ustalenie: liczby plików i ich niepowtarzalnych nr identyfikujących, sposobu gromadzenia danych o wydatkach, metody obliczania struktury zatrudnienia i dokładności ich obliczeń (pozostałe szczególne parametry są ukryte i dostępne dla uczestników szkoleń – ewentualne użytkowanie tych szczególnych parametrów jest opcjonalne i nie ma decydującego wpływu na jakość i poprawność obliczeń); etap: [Utwórz pliki gromadzenia danych w zdanej liczbie]…
• przekazać kopie wygenerowanych plików do podmiotów gromadzenia danych (jeżeli rzecz zachodzi w tego rodzaju strukturze organizacyjnej)…
• …następuje zgromadzenie danych…
• przekazanie plików (kopie) gromadzenia danych z podmiotów, które je zgromadziły do organu prowadzącego (jeżeli rzecz zachodzi w tego rodzaju strukturze organizacyjnej)…
• ustalenie listy plików do pobrania danych (weryfikacja poprawności…); obsługa arkusza [Pliki]; wybór metody importu danych [DanPar]; etap: [Twórz listę plików do pobrania danych]]…
• pobranie danych (weryfikacja poprawności…); etap: [Pobierz dane i dokonaj wstępnych wyliczeń] oraz [Policz JDU]; obsługa arkuszy zbiorczych odpowiednio [a_NS] i [jdu_NS], [a_NK] i [jdu_NK], [a_NM] i [jdu_NM], [a_ND] i [jdu_ND] …
• przygotowanie danych do sprawozdania i przeniesienie danych do formalnego arkusza „MENowskiego”; wygenerowanie arkusza „MENowskiego” (po jego opublikowaniu przez MEN)…
• raportowanie
…
Narzędzia wspomagania dokonania analizy, prezentacja, skrypty szkoleniowe nie są przedmiotem sprzedaży; mogą być rozpowszechniane w zakresie objętym tematyką szkoleń na terenie funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla podmiotu, którego przedstawiciel brał udział w szkoleniu (co powinno dać się ewentualnie w miarę takiej potrzeby wykazać stosownym dokumentem w stosownym postępowaniu). W udostępnionej prezentacji oraz skrypcie można dokonywać dowolnie zamierzonych zmian także w celu jej dalszego rozpowszechniania.
Jeżeli okaże się, że w roku 2017 także będzie obowiązywać zasada konieczności dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, to od teraz istnieją także dodatkowe następujące możliwości:
Możliwość odpłatnego autorskiego i licencjonowanego udostępnienia pełnej dokumentacji (pełny opis i wyjaśnienia) kodów/skryptów VBA i SQL oraz zastosowanych funkcji, formuł i wszelkich innych obiektów do wykorzystania przez Państwa służby informatyczne - czuję ciężar mojej niezamierzonej pierwotnie odpowiedzialności i Państwa oczekiwań; rozwiązanie jest używane w całym kraju przez już kilka tysięcy podmiotów; a z drugiej strony dosięga mnie coraz dalej idące zniechęcenie wobec zajmowania się wybranymi aspektami prawa oświatowego... - proszę jednak te kwestie rozważać "na zimno"; nie ma pośpiechu; z dystansem proszę obserwować najbliższe zmiany prawa...
Możliwość przygotowania odpłatnego dedykowanego rozwiązania dla danego podmiotu - pisząc najprościej, chodzi o to, aby zainteresowany podmiot mógł dysponować rozwiązaniem, które umożliwia pobranie danych z istniejących systemów kadrowo-płacowych bezpośrednio do plików gromadzenia danych narzędzia wspomagania dokonania analizy (nie zawsze jest to możliwe i nie zawsze opłacalne) - to również proszę rozważać "na zimno" i z właściwym wzmiankowanym wyżej dystansem...
...przepisy prawa są dostępne pod adresami: http://www.egocki.pl/art30a/ustawaKN30a.pdf i http://www.egocki.pl/art30a/rozpKN30a.pdf |