Nowa wersja „Analizatora” *w1230 została udostępniona 04 stycznia (adres udostępnienia podany jest niżej). Poza kilkoma poprawkami natury estetycznej nowy analizator został dopasowany do konieczności dokonania analizy za rok 2016 z perspektywy roku 2017. Używanie dotychczasowej wersji (*w0410 lub *w0909) pozostaje możliwe, ale staje się kłopotliwe – zdecydowanie zalecam używanie „analizatora” w nowej wersji *w1230.
W przypadku zgromadzenia już danych (w plikach gromadzenia danych [awn*]) należy „ściągnąć” tylko nową wersję „analizatora” i używać jej zamiast wersji dotychczasowej. W przypadku rozpoczęcia pracy „od początku” należy „ściągnąć” całość rozwiązania; zapisać w nowym folderze; "rozpakować"; skonfigurować... (skrótowa instrukcja jest zawarta w pliku [info.txt] dostępnym po "rozpakowaniu"). Jeżeli po dokonaniu analizy (czyli po wyliczeniu wszystkich pożądanych wartości) w niektórych miesiącach pojawią się "wątpliwe" wartości (np. struktury zatrudnienia lub osobiste stawki wynagrodzenia zasadniczego) należy ponownie ściągnąć tylko plik "Aktualnego Analizatora" [Analiza2016_w1230.xlsm] i ponownie wymusić wszystkie potrzebne przeliczenia.
Nowa wersja „analizatora”: [Analiza2016_w1230.xlsm] (http://egocki.pl/art30a/Analiza2016_w1230.xlsm)
Dodatkowo są także udostępniane:
W wielu środowiskach (otrzymałem kilka takich sygnałów) „analizator” w poprzedniej wersji użytkowany już w pierwszych dniach roku 2017 zaczął źle interpretować niektóre zakresy dat, które były całkowicie dobrze przeliczane w działaniu w roku 2016. Można było temu zapobiec zmieniając na potrzebę dokonania analizy datę systemową na rok 2016 – czynność raczej dość kłopotliwa i nie jest zalecana dla aktualnych środowisk i platform systemowych (lepiej tego nie robić; dlatego i nie będę tego dalej opisywał…). W nowej wersji analizator radzi sobie z tym problemem i będzie prawidłowo działał z dowolnej perspektywy czasowej (czyli będzie można np. dokonać analizy za rok 2016 z perspektywy roku 2018 itp.).
W przypadku gromadzenia danych (pliki [awn*]) poprzez aplikacje typu OpenOffice, LibreOffice, ApacheOffice itp., konieczne jest używanie ich w możliwe najbardziej aktualnej wersji zwłaszcza na platformie systemowej Windows 10 (muszą owe wersje umieć sobie radzić z odczytywaniem i zapisywaniem danych w formacie XLSX, właściwą interpretacją struktur kontroli poprawności danych oraz domyślnym formatowaniem dat do zapisu „mm-dd” – w przypadku problemów w zakresie wymienionych kwestii wskazany jest kontakt z autorem tej wiadomości). „Analizator” w pełni poprawnie funkcjonuje jako aplikacja arkusza kalkulacyjnego MS Excel (od wersji 2007 – ta wersja wymaga jednak doinstalowania zbioru uaktualnień funkcjonującą pod nazwą ServicePack3). Istnieje możliwość poprawnego funkcjonowania „analizatora” jako aplikacji arkusza MS Excel w wersjach od 97 do 2003 – tu jednak jest zalecany kontakt z autorem tej wiadomości (wymagane będą dodatkowe prace zależne od konkretnego środowiska…).
W przypadku użytkowania całości (z "analizatorem" w nowej wersji) w środowisku aplikacyjnym MS Excel od wersji 2007 najbardziej prawdopodobna liczba niedogodności będzie równa zeru.
Analizator został także dopasowany do współdziałania z MEN’owskim arkuszem sprawozdania, czyli aktualnym plikiem sprawozdania opublikowanym przez MEN [sprawozdanie-art30a_2016-1.xls] – zaleca się używanie tego arkusza w celu realizacji art. 30a ust. 5.
Główną zasadą legalności użytkowania narzędzi wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli pozostaje to, że są dołączane do szkoleń oraz obecnie są udostępnione w pełnej funkcjonalności w wybranych zasobach (np. art30a.ucoz.pl, egocki.pl, sites.google.com/site/KrzysztofSlugocki, facebook.com/art30a); mogą być użytkowane i rozpowszechniane w zakresie objętym tematyką szkoleń na terenie funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla podmiotu, którego przedstawiciel brał udział w szkoleniu (co powinno dać się ewentualnie w miarę takiej potrzeby wykazać stosownym dokumentem w stosownym postępowaniu), bez żadnych zobowiązań wobec autora (autorem rozwiązania jest podpisany niżej autor tej wiadomości).
Narzędzia nie są przedmiotem sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży może być udzielenie licencji na użytkowanie aplikacji w przypadkach przekraczających ramy wskazane wyżej (w nawiązaniu do prawa autorskiego) – w celu uzyskania pełnej informacji w tym zakresie wskazany jest kontakt z autorem.
W przypadku zaistnienia konieczności udzielenia pomocy ze strony autora (poprzez kontakt w formie elektronicznej lub telefonicznej - ten drugi jest skuteczniejszy) nie oczekuje się (nie ma żadnej takiej potrzeby) powoływania się na uczestnictwo w szkoleniu. Pomoc zostanie udzielona w miarę czasu i możliwości.
Dziękuję za liczne Państwa uwagi i spostrzeżenia. Wiele z nich zostanie wykorzystanych w odniesieniu do analizy za rok 2017.
Prace nad narzędziami wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2017 zostały już rozpoczęte. Nie będzie się zmieniać dotychczasowa idea gromadzenia danych i dokonywania na ich podstawie analizy. Arkusze gromadzenia danych zyskają wiele dodatkowych możliwości oraz będą przygotowywane pod różne scenariusze w konsekwencji dających się przewidzieć różnych losów art. 30a – wiele z obecnych już przesłanek wskazuje na to, że art. 30a będzie trwał i będzie się chyba komplikował w zakresie przepisów wykonawczych. Znaczenie funkcjonowania art. 30a jako zasady weryfikacyjnej dla złożonych, wielostopniowych regulacji zasad wynagradzania nauczycieli, będzie się stawać coraz istotniejszym narzędziem, w miarę komplikowania tychże regulacji poprzez już powstałe i projektowane nowe przepisy prawa oświatowego przy jednoczesnym pogłębiającym się kryzysie związanym z „nowym SIO”, jako źródłem pożądanych danych dla realizacji właśnie celów weryfikacyjnych.
Proszę śledzić aktualne doniesienia. Proszę w przeciwieństwie do lat ubiegłych możliwie raczej już od pierwszych miesięcy tego roku organizować prace dotyczące konieczności gromadzenia danych na potrzeby dokonywania regularnych analiz wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, co pozwoli na bieżąco dostosowywać się do najprawdopodobniej dużej dynamiki zmian w regulacjach dotyczących wynagradzania nauczycieli – a sama konieczność dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (lub jak to tam się będzie nazywać) na przełomie 2017/2018 dzięki systematycznemu podejściu może nie być zbyt dużym zaskoczeniem i obciążeniem.
03.01.2017, Krzysztof.Slugocki@gmail.com, 501 091 995 |