Odpowiedź krótka, ale nie dla wszystkich dość oczywista: chodzi o przeprowadzenie analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w unikalnych warunkach obliczeniowych roku 2020.
Pełna (12 stron) treść opracowania jest dostępna także w formacie PDF pod adresem: https://egocki.pl/art30a/ocochodziwart30a2020.pdf.
(przygotowano na podstawie analogicznych publikacji z 25.08.2017 oraz z 19.09.2019)
A teraz odpowiedź niemal pełna (w tej wiadomości tylko jej fragment początkowy), ale przez to jeszcze mniej oczywista po przyjrzeniu się różnym zakamarkom tego art. 30a.
Celem zawartych tu treści jest wyjaśnienie zawiłości art. 30a na tle warunków obliczeniowych roku 2020 (warunków, jak co roku, odmiennych od tych, jakie były od początku istnienia tej problematyki) z uwypukleniem tego, że odpowiedź na pytanie zawarte w tytule staje się znacznie prostsza, jeżeli w ramach udzielania odpowiedzi można dysponować adekwatnym do realizacji obowiązku narzędziem. Czyli odpowiedź na pytanie zostanie tu udzielona i przy okazji będzie promowane zalecane, pomocne i skuteczne narzędzie wspomagania przeprowadzania tej analizy. Dodatkowo w zamierzeniu autora tekst ten jest napisany z pewnym dystansem do problemu oraz z właściwym dla poruszanej tu tematyki „poczuciem humoru” – a dystans do skomplikowanych, mało komunikatywnych, uznaniowych i przez to może i nawet „głupawych” miejscami treści wpisanych w art. 30a jest wielce pożądany i może sprawić, że da się to przeczytać w całości.
Odpowiedź brzmiąca, że chodzi o przeprowadzenie analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli ma kilka kolejnych (tak było w każdym roku obowiązywania art. 30a) „tajemniczych” dla 2020 roku aspektów. Wynagrodzenie nauczyciela zostało zdefiniowane w art. 30a ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela – w roku 2019 pojęcie wynagrodzenia zostało zmienione w konsekwencji zmiany tej ustawy. I tu pierwsze spostrzeżenie (ciągle bywa kontestowane) – wydatek poniesiony na wynagrodzenie nauczyciela nie jest tym samym, czym jest wynagrodzenie nauczyciela. Czyli analiza wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli nie jest równoznaczna z analizą wynagrodzeń nauczycieli. Oto także pierwszy „cień” udzielanej odpowiedzi – co nie jest przedmiotem art. 30a? Nie chodzi tu o analizę wynagrodzeń nauczycieli.
Pojęcie wydatku poniesionego na wynagrodzenie zostało zdefiniowane w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania […] w części zatytułowanej „Objaśnienia” zawartej w „Załączniku nr 2” definiującym „WZÓR – Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego” (dlaczego słowo „WZÓR” napisano tam dużymi literami? – może ma to „jakąś szczególną moc”, może to się pisze dużymi literami, a może jest tu po prostu kilka błędów ortograficznych i to w jednym słowie prawem RP stanowionym? – ale przecież tradycja „sadzenia” takich błędów czyni rzecz bezbłędną i wtedy błędem staje się wskazywanie błędu), gdzie w pkt 4 stanowi się, że:
[Wydatki poniesione na wynagrodzenia] „Są to wyłącznie wydatki poniesione w roku podlegającym analizie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę. Nie uwzględnia się wydatków poniesionych na wynagrodzenia osób niebędących nauczycielami, zatrudnionych na podstawie art. 15 ust. 1, 2, 5 i 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245).”.
Za swoistą „ciekawostkę” można uznać to, że owe „Objaśnienia” zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw z dokonaniem „gwałtu” (już powszechnie obecnie akceptowalnego) na zasadach techniki prawodawczej – ale kogo to więc teraz obchodzi… Zacytowana wyżej definicja zatem siłą rzeczy, siłą trwania i siłą zerowej reakcji podmiotów uprawnionych do reagowania w tego rodzaju przypadkach,… - jest i musi być uznawana za obowiązujący przepis prawa definiujący pojęcie „wydatków poniesionych na wynagrodzenia” (nauczycieli). A że w analizie wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli nie chodzi o analizę wynagrodzeń – dowodem koniecznym i wystarczającym jest odmienna definicja pojęcia „wynagrodzenia nauczyciela” zawarta w art. 30 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela (dla wielu to ostatnie proste zdanie jest wystarczające, dla wielu nadal – nie):
...
Pełna treść opracowania „O co chodzi w art. 30a ustawy Karta Nauczyciela w roku 2020?" jest dostępna w formacie PDF pod adresem: https://egocki.pl/art30a/ocochodziwart30a2020.pdf
Krzysztof Sługocki, 18.08.2020 |