Zbliża się powoli ponownie okres podejmowania stosownych działań w zakresie konieczności dokonywania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, czyli wykonywania obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela. W tle istnieją jakieś bliżej nie dające się dziś ani odkryć, ani zdefiniować, ani wystarczająco sensownie opisać działania głównie po stronie MEN, które można w zasadzie jedynie obecnie sprowadzić do stwierdzania istnienia pewnego stanu niepewności.
W celu oczekiwanie znaczącego zmniejszenia „stanu niepewności” sugeruję uzyskanie pełnego zrozumienia obecnego stanu prawnego (tak dalece, jak się to da uczynić, aż do możliwości twierdzenia, że owo się „pojmuje”, czyli wie, rozumie, a zwłaszcza „czuje”); takie pojmowanie pozwoli się uodpornić na ewentualne zaskakujące działania ze strony MEN. Pewne przesłanki możliwych niespodzianek zaistniały przy okazji prac nad projektem ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (), które to prace zostały mocno zdeprecjonowane w opinii Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów (), na którą to opinię MEN zareagowało () w charakterystyczny dla siebie sposób (który tu streszczam we właściwych dla siebie ramach ironii i sarkazmu) – …ależ nic się nie stało, przecież to, co jest w projekcie, to nie jest tak wcale do końca to, co sprawimy w ustawie…
Wstępnym wyrazem tego uodporniania się może być przygotowanie się do pojmowania istoty rzeczy wynikającej z art. 30a poprzez na przykład zapoznanie się z poprawioną i uzupełniona wersją opracowania z 19 maja 2014 roku. W udostępnianym tu swobodnym w brzmieniu opracowaniu zostały skomentowane (próba wyłożenia „kawy na ławę”) ustępy od 1 do 4 art. 30a. Kolejne ustępy (5 – 7) zostaną „wyłożone” w kolejnym analogicznym opracowaniu, które wymaga innego nieco podejścia do zagadnień szczegółowych; jeszcze innego podejścia i odrębnego opracowania wymaga rozporządzenie... Przygotowuję także pewne nagranie, w którym dokonam kolejnych wyjaśnień w nawiązaniu już do proponowanych konkretnych narzędzi wspomagania dokonywania wymaganych analiz.
Będę wdzięczny za opinie, komentarze, sugestie, pytania, propozycje, zastrzeżenia,…
Polecam: http://art30a.ucoz.pl/publ/zagadnienia_prawne/o_co_chodzi_w_art_30a_kn/2-1-0-1
Równolegle wskazywane tu treści w nieco ograniczonym charakterze udostępniam w zasobie: facebook.com/art30a
Krzysztof Sługocki, 25.08.2017 |