Skala korzystania z proponowanych poprzez ten serwis narzędzi i różnych deklarowanych i sugerowanych oczekiwań z tymi narzędziami związanych - zaczyna być na granicach moich aktualnych możliwości. Poniżej przedstawiam treść typowego raportu (dedykowanej wiadomości) czynionego po mojej stronie w ramach negocjowanych warunków świadczenia pomocy. Jego typowość polega głównie na tym, że najczęściej powtarzają się te same lub bardzo analogiczne problemy. Powtarzam, że warunkiem i gwarantem osiągnięcia poprawnej analizy jest stosowanie aktualnej wersji analizatora [Analiza2016_w1230.xlsm] (;)).
"Dołączone przez Panią pliki obarczone są wadą uszkodzenia struktury w wyniku zastosowania oprogramowania typu "open..." w najprawdopodobniej mocno już nieaktualnej wersji. Uznałem jednak, że skoro przecież wiem jak rzecz naprawić - to jednak prościej będzie z Pani perspektywy, jeśli owe pliki po prostu naprawię... rozumiem sugestię, że po Pani stronie jest to raczej trudne do oczekiwanie skutecznego uczynienia. Rozumiem także, że w swych nieporadnych wytłumaczeniach mogę pozostawać w niektórych aspektach raczej mało komunikatywny...
Poniżej wskazałem adres umożliwiający pobranie oczekiwanych przez Panią plików (wszystko jest już naprawione, sprawdzone, zraportowane, gotowe i Ok - łącznie z arkuszem sprawozdania).
http://egocki.pl/art30a/***.zip
W moim uznaniu rzecz wygląda typowo; z mojej perspektywy (po usunięciu wad) zgromadzone dane nie budzą wątpliwości; narzędzia analizatora nie sugerują nieprawidłowości (co sama Pani może sprawdzić - zalecam "przestudiowanie" raportów [RW], [RWR], [RWR2], [RS]).
Proszę uzupełnić arkusz sprawozdania (plik [sprawozdanie-art30a_2016-1.xls] MEN'owski; chodzi o wpisanie nr TERYT itd.); ...wygląda na to, że Pani JST prowadzi wysoce właściwą politykę zatrudniania i wynagradzania nauczycieli (czego dowodzi w szczególności raport [RWR2]); wygląda jednak i na to, że może nie wystarczyć pracy dla wszystkich nauczycieli gimnazjów, chyba że odbierze się nauczycielom szkół podstawowych znaczącą część w szczególności nadgodzin, co jednak w konsekwencji będzie skutkować dużymi jednorazowymi dodatkami uzupełniającymi w roku 2018 wypłacanymi za rok 2017; dylemacik zatem będzie na przykład taki: albo nastawienie na odprawy dla zwalnianych nauczycieli, albo przyszłe jednorazowe dodatki uzupełniające - pisząc najkrócej zmiana ustroju oświatowego w Pani JST wyraźnie popsuje najprawdopodobniej latami wypracowane znakomite standardy polityki zatrudniania i wynagradzania nauczycieli... - dotrzymanie obietnicy pani Minister: "nauczyciele nie stracą pracy" - będzie kosztowne...
W arkuszach analizy zauważy Pani w czterech przypadkach (sygnalizowanych "różowym wrednym kolorem") "egzotyczne" wartości wyliczonych struktur zatrudnienia; proszę je takimi pozostawić - są konsekwencją przyjętej (zgodnej z prawem) metodologii liczenia (zauważam, że przyjęta metodologia liczenia jest spójna i konsekwentna dla danej tu JST); poniżej dowody poprawności owych czterech wartości "egzotycznych", wyprowadzone w oparciu o zgromadzone dane źródłowe w odpowiednich plikach gromadzenia danych (wynik działania po mojej stronie "agresywnego analizatora" w zakresie wykrywania błędów...):
[gr.awansu].[plik].nauczyciel.miesiąc = obliczenie struktury na podstawie zgromadzonych danych
[a_NS].[zwn4].BUM.10 =24/24*(1-12/30-13/21)=-0,01905=~-0,02
[a_NK].[zwn13].KAG3.10 =25/25*(1-9/30-16/21)=-0,0619=~-0,06
[a_NK].[zwn2].HAJ.11 =24/25*(1-28/30-2/20)=-0,032=~-0,03
[a_NM].[zwn11].BMA.02=25/25*(1-5/21-24/30)=-0,0381=~-0,04
"Durne" konsekwencje owych czterech przypadków (np. to, że osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego w pewnym miesiącu dla danego nauczyciela wychodzi ze znakiem minus), z racji dodatnich wartości różnic w każdej z grup awansu zawodowego, nie mają żadnego znaczenia dla stwierdzania całkowitej poprawności wyników dokonanej analizy.
Jeśli dobrze zrozumiałem: kadry i płace nauczycieli obsługuje jeden ośrodek (trochę to widać po spójnym charakterze gromadzenia danych); bardzo pożądaną rzeczą jest aby co najmniej jeden komputer w tym ośrodku był wyposażony w możliwie najnowszą i najbardziej aktualną wersję arkusza kalkulacyjnego MS Excel (staje się to coraz bardziej oczekiwane i konieczne po każdej ze stron); pozostałe komputery można wyposażyć w szczególności w darmowe odpowiedniki MS Excel, ale koniecznie właściwie i regularnie konserwowane i aktualizowane - owe odpowiedniki mają swoje zdecydowane zalety, ale także i wady (w prostych zastosowaniach znakomicie zastępują MS Excel; w zastosowaniach zaawansowanych nie są w stanie skutecznie zastąpić MS Excel; dynamicznie przybywa konieczności korzystania z coraz bardziej zaawansowanych zastosowań). Doradzam także zadbanie o właściwy poziom wiedzy i umiejętności przynajmniej wybranych pracowników z zakresu zaawansowanych zastosowań arkusza kalkulacyjnego. Poniżej wskazuję przydatne adresy w sztuce dbania o właściwą kondycję odpowiedników MS Excel (obecnie powszechnie uznaje się, że albo to będzie LibreOffice, albo Apache OpenOffice, raczej ze wskazaniem na ten pierwszy...):
LibreOffice
https://www.documentfoundation.org/
http://www.libreoffice.org/
http://www.dobreprogramy.pl/LibreOffice,Program,Windows,21562.html
Apache OpenOffice
https://www.apache.org/
http://openoffice.apache.org/
http://www.dobreprogramy.pl/Apache-OpenOffice,Program,Windows,12754.html
Jeżeli w jakimś akapicie wyżej pozostaję raczej mało komunikatywny - pozostaję do dyspozycji w ramach innej formy kontaktu.
Z poważaniem,
Krzysztof Sługocki" |