Art. 30a KN
Piątek, 2024-04-26, 02:49
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Kwiecień » 28 » Pierwsze „drobne” problemy – zapowiedź problemów „mniej drobnych”
15:48
Pierwsze „drobne” problemy – zapowiedź problemów „mniej drobnych”

W sprawozdaniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży „o uchwale Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela” się „wnosi”: „Wysoki Sejm raczy poprawki zawarte […] odrzucić” (używane tam formy językowe w relacji do obdartego już ze wszelkiej powagi Sejmu Wysokiego nabrały już dawno charakteru kabaretowego – a liczba błędów typograficznych w tym „druku sejmowym”, który „tłoczono” z polecenia Marszałka Sejmu – przytłacza…).

Co tu jednak staje się problemem?

Art. 1. W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) wprowadza się następujące zmiany:
1) tytuł rozdziału 12 otrzymuje brzmienie: „Przepisy epizodyczne, przejściowe i końcowe”;
2) po art. 93 dodaje się art. 93a w brzmieniu: „Art. 93a. 1. W okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 4,4%.

Czyli jakie będą wartości średniego wynagrodzenia od 1 maja?

„Odpowiedź” można znaleźć w bardzo już licznych publikacjach, ale „odpowiedź” (czy aby wiążąca?) zawarta jest także w treści uzasadnienia do zmiany ustawy (https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2099).

Oczywiście prawdziwa odpowiedź będzie skutkiem umiejętności wyliczenia wartości średniego wynagrodzenia od 1 maja, przy uwzględnieniu wskazywanego w przepisie zmieniającym art. 30 ust. 3 (oraz wiedzy o kwocie bazowej w roku 2022 – 3537,80 zł):
Art. 30. [Wynagrodzenie nauczyciela]
3. Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla:
1) nauczyciela stażysty – 100%,
2) nauczyciela kontraktowego – 111%,
3) nauczyciela mianowanego – 144%,
4) nauczyciela dyplomowanego – 184%
– kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.

Korzystam zatem z umiejętności wyliczenia oczekiwanych wartości…

sposób pierwszy (zapis działania – jeden z właściwych dla chęci zastosowania arkusza kalkulacyjnego)
1) nauczyciela stażysty: =3537,8*1*1,044 =3693,4632 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 3693,46;
2) nauczyciela kontraktowego: =3537,8*1,11*1,044 =4099,744152 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 4099,74;
3) nauczyciela mianowanego: =3537,8*1,44*1,044 =5318,587008 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 5318,59;
4) nauczyciela dyplomowanego: =3537,8*1,84*1,044 =6795,972288 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 6795,97;

sposób drugi (zapis działania – jeden z właściwych dla chęci zastosowania arkusza kalkulacyjnego)
1) nauczyciela stażysty: =ZAOKR(3537,8*1;2)*1,044 =3693,4632 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 3693,46;
2) nauczyciela kontraktowego: =ZAOKR(3537,8*1,11;2)*1,044 =4099,74624 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 4099,75;
3) nauczyciela mianowanego: =ZAOKR(3537,8*1,44;2)*1,044 =5318,58492 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 5318,58;
4) nauczyciela dyplomowanego: =ZAOKR(3537,8*1,84;2)*1,044 =6795,9702 – czyli po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku – 6795,97;

Który sposób jest poprawny – wszak otrzymane wyniki się różnią (dla nauczyciela kontraktowego i mianowanego)?

„Odpowiedź” można znaleźć w bardzo już licznych publikacjach, ale „odpowiedź” (czy aby wiążąca?) zawarta jest także w treści uzasadnienia do zmiany ustawy.
A w tymże uzasadnieniu stoi, że dla:
nauczyciela stażysty – 3 693,46 zł,    
nauczyciela kontraktowego  – 4 099,74 zł,
nauczyciela  mianowanego – 5 318,58 zł,
nauczyciela dyplomowanego – 6 795,97 zł. […]”.

Czyli z jakiegoś „tajemniczego” powodu dla nauczyciela kontraktowego MEiN korzysta z pierwszego sposobu, a dla nauczyciela mianowanego – z drugiego sposobu. No i to jest „bardzo rozsądne i mądre”, bo przecież gdyby powtórzyć pytanie: który sposób jest poprawny? – Prawidłowa odpowiedź brzmi – poprawne są oba sposoby. A może MEiN porównało wyniki wynikające z tych dwóch sposobów liczenia i wybrano po prostu wartości mniejsze? A może po stronie MEiN istnieje jakiś „trzeci sposób”?

No, to jakie będą wartości średniego wynagrodzenia od 1 maja?

Odpowiedź: takie będą, jakie są zawarte w przywołanym uzasadnieniu MEiN! A dlaczego? A, bo tak… - no i umawiamy się, że już problemu nie ma. I kolejne problemy, „mniej drobne”, równie „sprawnie, kompetentnie i rzeczowo” będziemy rozwiązywać.

Wytłumaczyć to można na przykład tak. Otóż w zdaniu zawartym wyżej: „Oczywiście prawdziwa odpowiedź będzie skutkiem umiejętności wyliczenia wartości średniego wynagrodzenia”, napisałem troszkę nieprawidłowo. Wszak w kluczowym przepisie rzecz brzmi: „średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 4,4%”, czyli nie brzmi: „średnie wynagrodzenie nauczycieli wyliczane w sposób określony w art. 30 ust. 3 zwiększa się o 4,4%”.

Czyli na nic tu umiejętność liczenia. Ustala się tu – i się stosujemy do postanowień tego, kto ma moc ustalania. No, to ustalono i już.


Krzysztof Sługocki, 28.04.2022

Wyświetleń: 145 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Kwiecień 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz