W ustawie Karta Nauczyciela (Dz. U. 2016.1379 t. j. z dnia 31 sierpnia 2016 r.) w art. 30 ust. 11 stanowi się: „Podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli następuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy po ogłoszeniu ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku.” Ustawę budżetową ogłoszono 17 stycznia 2017 roku (Dz. U. 2017.108). Czyli art. 30 ust. 11, po uwzględnieniu dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, brzmi: podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli następuje nie później niż 17 kwietnia 2017 roku, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2017 roku.
Dodatkowo we wskazanych ramach czasowych należy uwzględnić ewentualne przepisy szczegółowe i zmieniające. Za przepis szczegółowy należy uznać rozporządzenie z dnia 20 marca 2017 roku (Dz. U. 2017.630 z dnia 24 marca 2017 r.) zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli […], które weszło w życie z dniem ogłoszenia, a nowe minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wskazane w załączniku do rozporządzenia obowiązują od dnia 1 stycznia 2017 roku. Zatem: podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli następuje nie później niż 17 kwietnia 2017 roku, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2017 roku z uwzględnieniem od 1 stycznia 2017 roku nowych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego.
Gromadzenie danych na potrzeby dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wymaga w szczególności gromadzenia danych dotyczących minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (lub podwyższonych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w związku z art. 30 ust. 10 ustawy Karta Nauczyciela) w odniesieniu do każdego miesiąca w celu policzenia osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego. W związku ze wskazaniami wynikającymi z wcześniejszych akapitów, w odniesieniu do stycznia oraz kolejnych miesięcy należy gromadzić dane dotyczące nowych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego.
W gromadzeniu danych dotyczących wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – nie ma znaczenia, czy dane te są gromadzone z podziałem na nauczycieli, czy bez podziału na nauczycieli; nie ma także znaczenia, czy dane te są gromadzone z podziałem na miesiące, czy też bez takiego podziału.
Zalecanym sposobem gromadzenia danych o wydatkach na wynagrodzenia nauczycieli jest ich gromadzenie z podziałem na nauczycieli oraz z podziałem na miesiące. „Zalecenie...” wydaje się być konsekwencją jedynie tylko powszechnego spostrzeżenia, że w takim ujęciu gromadzi je większość zobowiązanych (ocenia się, że jest to około 2/3 zobowiązanych). „Zalecenie...” wydaje się być także słusznym ze względu na czynności kontrolne.
Należy jednak w gromadzeniu danych o wydatkach kierować się nie tyle „zaleceniem...” (nie wynika ono w żaden sposób z przepisów prawa), lecz ogólną zasadą konieczności stosowania prawa o uznaniowym charakterze: skoro prawo nie stanowi, jak należy gromadzić dane o wydatkach poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli (stanowi jedynie, …że za dany rok kalendarzowy…), to należy je gromadzić tak, aby było dobrze; a dobrze będzie wtedy gdy będzie to zrobione w pełnej zgodności z właściwymi dowodami (bez pomijania jakichkolwiek dowodów) w sposób odpowiednio spójny i konsekwentny (spójność można rozumieć: na terenie funkcjonowania danej wspólnoty wszyscy czynią tak samo; konsekwencję można rozumieć: dziś rób tak, jak robiłeś wczoraj).
Krzysztof Sługocki, 10.04.2017 |