Art. 30a KN
Czwartek, 2024-04-25, 10:12
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2018 » Wrzesień » 10 » Problem konieczności stosowania zaokrągleń w roku 2018
12:28
Problem konieczności stosowania zaokrągleń w roku 2018

Mam pewien nie mały dylemat. Sprowadzam ów do pytania na końcu tego tekstu. Proszę o podpowiedź. Zmiana okresów obowiązywania kwot bazowych w roku 2018 powoduje, że problem konieczności stosowania zaokrągleń staje się bardziej „dokuczliwy” w porównaniu do lat ubiegłych.

W rozporządzeniu (Dz. U. 2010.6.35) w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie do art. 30a) w części zatytułowanej „Objaśnienia” (w załączniku zawierającym wzorzec formularza sprawozdania) stanowi się: „Wszystkie dane oraz wyniki obliczeń powinny być wpisane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia powinny zostać wykonane na danych z taką samą dokładnością.” Co do zasady cytowany zapis dotyczy formularza. Ale jeżeli nie zastosuje się go do pełni kolejnych etapów obliczeniowych, to z perspektywy czynności kontrolnych nie da się osiągnąć stanu stwierdzenia zgodności wyliczeń cząstkowych z efektem końcowym.

Niech na przykład nauczyciel dyplomowany będzie w stanie zatrudnienia od stycznia do sierpnia (etat 18/18). Niech na przykład w każdym miesiącu bycia w stanie zatrudnienia wydatek poniesiony na jego wynagrodzenie będzie mniejszy od średniego wynagrodzenia o 100,00 zł (…dla prostoty wyliczeń; czyli odpowiednio: I - 4965,37, II - 4965,37, III - 4965,37, IV - 5236,37, V - 5236,37, VI - 5236,37, VII - 5236,37, VIII - 5236,37); co daje w sumie 41077,96 zł sumy wydatków poniesionych na wynagrodzenie. Średnioroczna liczba etatów ustalana dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych jest tu odpowiednio równa: od 1 stycznia do 31 marca – 1,00, od 1 kwietnia do 31 grudnia – 5/9=0,55555(5) – tu jednak należy zastosować konieczność zaokrąglenia do dwóch miejsc po przecinku, czyli =0,56.

I teraz „ciekawszy wynalazek”. Czyli konieczna tu do policzenia w sprawozdaniu suma iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, ustalonych dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot bazowych =5065,37*1*3+5336,37*0,56*9=42091,4148, czyli =42091,41.

A teraz jeszcze „ciekawszy wynalazek”. Czyli „kwota różnicy” =41077,96-42091,41=-1013,45 (!)

Problem jest tu w tym, że skoro w każdym z ośmiu miesięcy do „średniego” brakowało 100,00 zł, to faktyczna różnica wynosi -800,00 zł i oczywiście gdyby wyłączyć konieczność zaokrąglania do dwóch miejsc po przecinku, to tyle właśnie wyjdzie z obliczeń…

W narzędziu dokonywania analizy można policzyć „w zgodności z prawami algebry” i wypłacić w tym przypadku nauczycielowi 800,00 zł jednorazowego dodatku uzupełniającego, ale wówczas w sprawozdaniu i tak zaistnieje konieczność wykazania różnicy 1013,45 zł.

To był tylko jeden przykładowy nauczyciel. Narzędzie ujawnia duże prawdopodobieństwo ogromnych „różnic w tych różnicach” przy dużej liczbie nauczycieli w roku 2018. Zamierzam udostępnić nową wersję Analizatora, w której pewne ukryte do tej pory parametry pozwolą dostrzegać owe „różnice w różnicach” jako konsekwencje konieczności zaokrąglania. Zostaną także zaproponowane pewne umowne rozwiązania możliwie najdalej idącego niwelowania „różnic w tych różnicach”.

Zaistniała tu jednak „obawa”, że jeżeli rzecz zostanie w pełni uświadomiona, to może to spowodować daleko idące konsekwencje w ewentualnej zmianie przepisów wykonawczych do art. 30a (…i jest tu wtedy zagrożenie, że wszystko może się stać jeszcze mniej komunikatywne i zrozumiałe i nastąpi nowy okres powszechnego zamieszania); mogą pojawić się także uzasadnione wielce wątpliwości po różnych stronach względem tego, co liczono przez minione lata.

Jestem w pełni świadom wskazywanych konsekwencji; sygnalizowałem te problemy w minionych latach. Obserwuję, w jakim kierunku zmierzają pewne prace po stronie MEN. Jakiś niepokój rośnie. Sądzę, że skoro w minionych kilku latach wypracowano swoisty stan równowagi pomiędzy zobowiązanymi do dokonania analiz a kontrolującymi w odniesieniu do tego tu wyjątkowo kiepskiego stanu prawnego (w szczególności w zakresie wykonawczym) – co więcej mam wrażenie, że zdecydowana większość tak zobowiązanych jak i kontrolujących całkowicie zdaje sobie z tego sprawę – to „po co to ruszać”?

I tu moje pytanie – obecnie bardzo dla mnie trudne.
Czy w nowej wersji Analizatora ujawnić te wszystkie zawiłości „w pełnej krasie”, czy „lepiej tego nie ruszać”?


Krzysztof Sługocki, 10.09.2018

Wyświetleń: 669 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Wrzesień 2018  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz