Powtórzyło się w ciągu ostatnich paru „gorących” dni kilka razy bardzo interesujące i przyszłościowe pytanie. W minionych latach pojawiało się bardzo rzadko. Już samo pytanie dowodzi bardzo wysokiego poziomu kompetencji Pytających, pewnej użyteczności zalecanych tu narzędzi wspomagania przeprowadzania analizy oraz rosnących wymagań i oczekiwań wobec tych narzędzi. Zdradza także pewne potrzeby – o czym na końcu tej wiadomości.
Pytania zadano w różny sposób. Jedno z nich brzmiało następująco: „[…] Czy jest jakaś możliwość wygenerowania list z nauczycielami (zwłaszcza w przypadku gdy nie są wyliczane jednorazowe dodatki uzupełniające), ale takich list, aby było widoczne, którym nauczycielom nadpłacamy (łącznie z kwotami), żeby można wprowadzić jakieś zmiany na arkuszach organizacyjnych na nowy rok? Czy przewiduje Pan zrobienie takiego narzędzia i czy może Pan coś takiego już zrobić dla naszego urzędu? […]”
Takie oczekiwane funkcjonalności zawsze były i są dostępne w tych narzędziach.
Procedura realizacji
Proszę na przykład utworzyć raport [RWR] (analogicznie będzie w przypadku raportu [RWR2]) – rysunek niżej – dla wybranej grupy awansu zawodowego.
Proszę uczynić bieżącą komórką dowolną komórkę w tabeli raportu (czyli proszę „kliknąć” dowolną komórkę w tabeli raportu); w efekcie (rysunek niżej) pojawi się po prawej stronie panel definiowania raportu [Pola tabeli przestawnej].
Proszę w obszarze [Wybierz pola, które chcesz dodać do raportu:] oznaczyć („kliknąć”) wybór pola [NrID] (lub lepiej [[Nauczyciel (imię i nazwisko lub kod)]; w efekcie (rysunek niżej) dla każdego nauczyciela dla każdej jednostki organizacyjnej (jednostki organizacyjne można filtrować poleceniem w raporcie [Wybrane podmioty]) będą raportowane [Wydatki faktycznie poniesione] w porównaniu do [Wydatków, jakie powinny być poniesione] (dla osiągnięcia „średniego wynagrodzenia) oraz [Różnica…] (w raporcie [RWR2] jeszcze więcej informacji) na tle analogicznych kwot dla danej jednostki organizacyjnej.
...i już...
Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani robieniem takich rzeczy w Excel’u w odniesieniu nie tylko do nauczycieli, ale także względem na przykład „wydatków planowanych” oraz „wydatków wykonanych” i względem w szczególności tego wszystkiego, co może być związane z oprogramowaniem Besti@ lub dowolnie innym oprogramowaniem finansowo księgowym, lub też płacowym… - to możemy się na takie szkolenie (online – dobrze się sprawdzają) umówić?
Umiejętności zaawansowanego używania arkusza kalkulacyjnego MS Excel dają ogromne możliwości i piękne perspektywy na obecnym rynku pracy. Dobrze to wiem, bo obecnie najwięcej „złotówek” zarabiam, realizując i wdrażając najróżniejsze scenariusze analizy danych i prezentacji analizy danych dla różnych firm, organizacji, korporacji, … w różnych kontekstach.
Krzysztof Sługocki, 20.01.2022 |