Art. 30a KN
Piątek, 2024-04-19, 04:58
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2023 » Marzec » 30 » Pytania „spokojne”
20:52
Pytania „spokojne”

W tym teraz raczej dość „spokojnym” okresie („spokojnym” w znaczeniu braku dłubania i skrobania po stronie MEiN przy art. 30a) – zdarzają się kilka razy w tygodniu pytania »techniczne«. Oto jedno z nich, o tyle ciekawe, że analogiczne pytania dość regularnie się powtarzają.

Pytanie

„[…] mam w jednej z placówek następujący przypadek. Nauczyciel […] zatrudniony na 4/18 etatu od 1 stycznia 2023 r. do 16.01.2023 r. przebywał na zwolnieniu chorobowym ZUS, 17 stycznia był dniem urlopu macierzyńskiego, natomiast od 18 stycznia już nie pracuje, bo umowa była przedłużona do dnia porodu. […] w nieobecnościach wpisane były następujące dni: typ nieobecności [3] od 01.01.2023 r. do 17.01.2023 r., typ nieobecności [2] od 18.01.2023 do 31.01.2023. Natomiast w analizatorze miesięczna struktura zatrudnienia za styczeń została wyliczona: (- 0,01). Moim zdaniem miesięczna struktura zatrudnienia dla ww. nauczyciela powinna wynosić 0. Proszę o odpowiedź, ile według Pana powinna wynosić miesięczna struktura zatrudnienia dla tego nauczyciela i dlaczego program tak wyliczył?”

Moja odpowiedź była mniej więcej następująca.

Zadaje Pani w odniesieniu do opisanego przykładu dwa interesujące pytania. (1) Ile według mnie powinna wynosić miesięczna struktura zatrudnienia? (2) Dlaczego „program” liczy tak, jak liczy?

Według mnie – to ma być w tym przypadku „0,00”. I raczej na nic tu moje zdanie.

Bo – (i tu dalej, żeby nie było „śmiertelnie, strasznie i święcie poważnie”, to pozwolę sobie na opis z pewnym charakterystycznym dla mnie poczuciem humorystycznej ironii i ciętego sarkazmu) – otóż „prawodawca” nasz szlachetny przez MEN/MEiN tu reprezentowany (i nie jest to zależne od wielu lat od opcji politycznej) ustanowił (raczej rozporządził), że w przypadku gdy okres nieprowadzenia zajęć po stronie nauczyciela ma charakter „ZUS’owski” („wtajemniczeni” termin ten rozumieją), to w Pani przykładzie w odniesieniu do tego okresu, styczeń należy traktować jako okres, który liczy dni 30 (warto tu się zastanawiać – a czemu nie 44?); czyli ów okres u danego tu nauczyciela trwa „17/30” (na „17” ma Pani kwit, a o „30” postanowił dawca tego wynalazku; to nie ja); jednocześnie przez pozostałą część miesiąca (stycznia – od 18) jest także okres nieprowadzenia zajęć (ale innej natury – nauczyciel już nie jest w stanie zatrudnienia) – tu jednak rozporządzeniodawca (ten od „edukacji”) nie raczył równie „stanowczo i dramatycznie” rozporządzić; czyli ów okres, od 18 stycznia, można potraktować na co najmniej trzy różne sposoby (a każdy, kto by twierdził, niezależnie od tego, kim jest, że jeden z tych trzech jest „poprawniejszy” od dwóch pozostałych – to, delikatnie dość pisząc, nie pojmuje, co twierdzi; ewentualnie pojmuje sferycznie inaczej):

(1) w tym pozostałym okresie stycznia (od 18) ów styczeń ma tyle dni, ile jest w kalendarzu i to w zasadzie jest jedyny poprawny sposób, gdyby nie fakt, że rozporządzeniodawca dopuścił swym wyżej przytoczonym twierdzeniem rzeczy z „chyba jakiegoś innego, jemu tylko znanego” kalendarza – styczeń może mieć (w tym kraju – wyjątkowy iście to kraj) dni 30; a skoro tak, to …
(2) w tym pozostałym okresie stycznia, ów styczeń może mieć także dni 30 (tu idąc za tym przełomowym, odkrywczym a zacnym pomysłem MEN/MEiN); lub …
(3) „wynalazcy” z RIO około roku 2010 raczyli uznać (się okaże, że musieli), że może ów styczeń mieć także (w tym pozostałym okresie) dni tyle, ile jest w styczniu dni roboczych.

Ile dni liczy styczeń? 31? Oj tam – u nas może mieć 30, 21 i jak tam kto chce, czyli u nas odpowiedź jest tradycyjnie ociekającą wręcz „prawem” – „to zależy…”

W konsekwencji

(1) w ujęciu najbardziej „racjonalnym”: =4/18*(1-17/30-14/31) – i wtedy przy konieczności zaokrąglania do dwóch miejsc po przecinku (to także pomysł „światowego kalibru” naszego ministerstwa od „edukacji”) wychodzi „0,00”; ale idea liczenia tych głupot w zgodności z kalendarzem wygasła w naszym kraju około roku 2014, czyli obecnie chyba nikt w kraju nie ustawia owego „programu” (choć ciągle jest to możliwe) w arkuszu [DanPar] w pliku analizatora, na metodę obliczania struktury zatrudnienia: „1 – wybór metody kalendarzowej”;
(2) w ujęciu „promowanym” przez RIO: =4/18*(1-17/30-10/21) – i wtedy wychodzi „-0,01”;
(3) a w ujęciu „nie w pełni uświadomionego infantylnego nad wyraz MEiN”: =4/18*(1-17/30-14/30) – czyli także „-0,01”.

A teraz najciekawsze

Oczywiście ten cząstkowy wynik nie ma praktycznie żadnego znaczenie dla sensu tych wszystkich obliczeń, bo sensem tych cząstkowych obliczeń jest obliczenie „średniorocznej struktury zatrudnienia” w danej grupie nauczycieli, a statystyka działa tu nieubłaganie pięknie – czyli przy założonej konieczności (zdroworozsądkowy to wynalazek RIO w reakcji na partactwo MEN/MEiN) zaokrąglania do dwóch miejsc po przecinku, wybór metody obliczania miesięcznych struktur zatrudnienia dla danego nauczyciela bardzo traci na znaczeniu (szerszy tego opis jest dostępny pod adresem https://qrgo.page.link/wEHK1).

Ale

Może Pani trafić, na przykład, na zupełnie normalnego i bardzo przyjaznego przedstawiciela podmiotu uprawnionego do kontroli (RIO na przykład), który, zupełnie analogicznie jak Pani, zadziwi się – „jak to, struktura w styczniu mniejsza od zera? – to musi być źle!”. A w skrajnym swym „zadziwieniu”, to może nawet sugerować to, że ów „program” to jakiś kiepski jest, skoro tak wylicza… Tak się nawet zdarza tu i ówdzie i to od dziesięciu lat. Demon partactwa wzbogacony ostatnio znacząco skrajną manipulacją i innymi jeszcze bardziej niegodnymi tu wyartykułowania paskudnymi działaniami po stronie MEN/MEiN wymaga ciągłych ofiar.

Czyli proponuję – mówi się: „dla świętego spokoju”:
Proszę w tym przypadku na przykład dla tego okresu ZUS’owskiego zmienić typ z [3] na [2] lub coś podobnego… i policzy się eleganckie 0,00.


Krzysztof Sługocki, 30.03.2023

Wyświetleń: 160 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Marzec 2023  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz