Rośnie Państwa niepokój związany z koniecznością dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2019. Oceniam to po liczbie, treści i charakterze zadawanych mi pytań. Dominują w tych pytaniach kwestie dotyczące ewentualności ciągłej i regularnej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – co związane jest z używaniem zalecanych tu narzędzi wspomagania dokonywania tej analizy, a co sprowadza się często w szczególności do pytań dotyczących możliwości wykorzystania licencji z roku 2018 na rzecz Aplikacji przeznaczonej do analizy w roku 2019. Drugą często poruszaną kwestią są nowe komplikacje obliczeniowe roku 2019. Jest w tym roku jedna kwota bazowa, ale zamiary i zapowiedzi są takie, że chyba w najlepszym ujęciu problemu – tu zacytuję kogoś z Państwa – „będą chyba dwie niby-kwoty bazowe”. Ale jak „niby-warunki” prawne przełożyć na informatyzowaną algebrę obliczeń (analizy)? Czy będzie to jakaś „niby-analiza”? Pan minister Kopeć nadużywa słowa „jakby” – czyli szykuje się „jakby-analiza”!
Relacja nowego zamówienia (2019) do zamówienia z roku 2018. Wyjaśnienie - tu na wszelki wypadek (dla jasności realizowanych procedur) - dotyczące relacji nowego zamówienia z ewentualnym zamówieniem (ewentualnym pozyskaniem Licencji) z lat poprzednich (głównie z roku 2018) co do warunków użytkowania Licencji.
Aktualizacja Aplikacji dotyczącej warunków obliczeniowych roku 2019 poprzez Licencję do Aplikacji z roku 2018 nie jest możliwa - to już jest inna aplikacja, która dodatkowa skazana jest w roku 2019 na ciągłą ewolucję. Licencja do Aplikacji roku 2018 umożliwia jej bezterminowe użytkowanie w rozumieniu czynności kontrolnych oraz jej aktualizowanie do warunków obliczeniowych roku 2018 przez rok od czasu nabycia Licencji (od początku roku 2019 nie było potrzeby w minionym czasie aktualizować Aplikacji na rok 2018). Aplikacja na rok 2019 nie jest uaktualnieniem tej z roku 2018. Zmieniają się liczne warunki obliczeniowe (w szczególności te już znane: inny kalendarz, inne okresy obowiązywania kwot bazowych – choć będzie chodziło zapewne o jedną kwotę bazową w dwóch okresach (to tymczasowa zagadka – „nawet MEN nie wie, o co tu chodzi” - takie zdanie od „ważnej persony” ostatnio usłyszałem), konieczność zmiany reguł sporządzania sprawozdania, zróżnicowana konieczność ewentualnego wyliczania obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin przed policzeniem struktury zatrudnienia (czyżby kolejna zmiana w art. 42? – nie wiadomo),… Trudno tu wystarczająco komunikatywnie wymienić nawet zmiany tych wielu warunków obliczeniowych, z których już zdaję sobie sprawę. Zasady funkcjonalne, zasady użytkowania i nawet sam „wygląd” proponowanych funkcjonalności Aplikacji2019 pozostają możliwie najbardziej zbliżone do tych, jakie były w kilku latach minionych - czyli to, jak posłużyć się Aplikacją w roku 2019 jest całkowicie analogiczne do tego, jak to było poprzednio.
Sugeruję zatem nabycie Licencji na potrzebę dokonania analizy za rok 2019 poprzez Aplikację właściwą dla roku 2019. Oczywiście będzie to ponownie roczna licencja (z założenia ma wystarczyć na dokonanie analizy w wyznaczonych prawnie ramach czasowych i nie może ograniczać czasowo ewentualnych czynności kontrolnych - tu nie ma ograniczenia czasowego). Więcej: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20
Wiadomym jest już zupełnie, że warunki obliczeniowe roku 2019 zostaną zmienione w dość wyjątkowy sposób. Proszę zatem rozważyć nabycie Licencji (wraz z Aplikacją) umożliwiającej dokonanie w oczekiwany przez Państwa sposób analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w zmiennych warunkach obliczeniowych roku 2019. Odporność na zmienność tych warunków jest najwyżej ocenianą cechą tej Aplikacji.
Wyjaśnienie często wskazywanej przez Państwa kwestii dotyczącej licencji zawarte jest w szczególności także w punkcie (7) opisu zawartego pod adresem http://art30a.ucoz.pl/index/narzedzia_analizy/0-9 (Relacja nowego zamówienia 2019 do zamówienia z roku 2018).
Można oczywiście korzystać z aktualnej wersji bez licencji (http://egocki.pl/art30a/UmLic2019/Analiza2019T.zip) w celu bieżącego gromadzenia danych (dla wielu z Państwa okazuje się to być ważną potrzebą) – nie ma ograniczeń w gromadzeniu danych w wersji bez licencji (jedynie w wygenerowanych plikach gromadzenia danych będzie widoczny znak „brak licencji”; ograniczenia (o raczej losowym charakterze) pojawiają się na poziomie dokonywania analizy - tu aby nie było ograniczeń, będzie potrzebne nabycie i uaktywnienie licencji. Czyli ewentualną licencję można nabyć także dowolnie później (nie zalecam takiego podejścia, choć nie ma w tym nic niewłaściwego) – wtedy będzie można dokonać pełnej analizy wykorzystując pliki ze zgromadzonymi danymi, które zostały wygenerowane i wykorzystane nawet przed nabyciem licencji; dalej wtedy, co prawda, będzie w nich widoczny znak „brak licencji”, co już w niczym nie będzie przeszkadzać w dokonywaniu analizy; choć po nabyciu licencji będzie można użyć ukrytej obecnie funkcji pozbycia się tego znaku. Ze względu na duże prawdopodobieństwo konieczności ciągłego dopasowywania się do realizujących się zmian (w różnych aspektach tych zmian) proponuję śledzić aktualne wyjaśnienia, opisy, relacje, propozycje poprzez ten serwis internetowy art30a.ucoz.pl/.
Najtrudniejszym do przewidzenia obecnie zagadnieniem (patrząc od „środka”) jest ewentualny charakter redefiniowania tablicy danych do generowania raportów i końcowych sprawozdawczych efektów analizy. Rzecz jest konsekwencją tymczasowego braku możliwości dokonania rozstrzygnięcia tego, czy w roku 2019 trzeba będzie dokonywać analizy względem „dwóch okresów bazowych”, czy może jednak jednego „traktowanego jako dwa(?)”, czy też może jakoś jeszcze inaczej.
Jeżeli rzecz brzmi bardzo mało komunikatywnie, to proszę po prostu ściągnąć nowy plik analizatora (o ile zaistnieje konieczność jego pojawienia się) i zapisać w miejscu bieżącego.
Możliwe, że na poziomie właśnie raportowania będą się ujawniać jakieś problemiki, które nie są wynikiem ograniczeń związanych z brakiem licencji. Problemów (o ile jakieś zaistnieją) nie będzie od chwili gdy będzie wiadomo jak ustawić parametry okresów bazowych – rzecz dość prosta do zrobienia, która będzie wtedy w równie prosty sposób opisana, o ile będzie wiadomo „jak ma być” (ewentualnie zostanie udostępnione uaktualnienie). Jest jeszcze kilka równie ważkich problemów w tym „szalonym” roku 2019 – moim zdaniem, jeżeli MEN „przepchnie” owe „podwyżki” od września, to trzeba będzie samemu umieć zdecydować o wielu aspektach analizy (jeżeli nawet zaistnieje zmiana rozporządzenia do art. 30a, to będzie to zdecydowanie za późno). Przed aplikacją wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli stoi w tym roku bardzo dużo trudnych problemów do rozwiązania.
Możliwe, że niektóre problemy roku 2019 będą rozwiązywane wspólnym wysiłkiem w czasie zaplanowanych na październik szkoleń.
Krzysztof Sługocki, 20.03.2019 |