Nie wiem na czym polega „jakiś urok” tych „starych” (2014) narzędzi – na prośbę wielu osób dużym wysiłkiem udało mi się dopasować te narzędzia do warunków obliczeniowych roku 2019. Jeżeli zatem pozostaje ktoś z Czytelników tej treści w chęci skorzystania z tych „starych” narzędzi to - ze względu na kwestie formalne i prawne skuteczna realizacja ewentualnego zamówienia „starej” wersji sprowadza się do skorzystania z elektronicznego formularza dokonania zamówienia dostępnego pod adresem http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20. W polu [Uwagi] formularza zamówienia należy wpisać „stara wersja”; czyli rzecz zadziała w ten sposób, że system zrealizuje zamówienie i udostępni jednocześnie wersję „starą” i „nową”...
Jeżeli ktoś, kto już dokonał zamówienia wersji „nowej”, ma ochotę (?) także skorzystać z wersji „starej” – wystarczy wysłać na adres (art30a@egocki.pl) posiadany już kod uaktywnienia licencji (właściwy dla roku 2019).
Nie jest zalecane korzystanie z narzędzi „starych” (to znaczy, ja w tym żadnego „uroku” nie odnajduję) – a głównym tu powodem takiej sugestii jest to, że w przypadku tychże „starych” narzędzi to się trzeba napracować; w szczególności wymagają one umiejętności liczenia struktur zatrudnienia, a z wniosków pokontrolnych z lat, kiedy były stosowane te „stare” narzędzia, wynikało, że popełniano w tym liczeniu sporo błędów. Dodatkowo użytkowanie „starych” narzędzi wymaga postawy „pilnowania komputera” w odróżnieniu od narzędzi „nowych” – tu „komputer pilnuje użytkownika”.
Zmieniona idea gromadzenia danych w nowych narzędziach mocno uniezależnia od ewentualnych tych przewidywalnych i nie dających się w zupełności przewidzieć zmian w prawie.
Dlaczego lepiej używać „nowych” narzędzi?
„Nowe” rozwiązanie oparte jest o zmienioną ideę konieczności gromadzenia danych. Dane są gromadzone dokładnie takie, jakie podmiot posiada, a kontrolowana (w sensie złożoności obliczeniowej) i parametryzowana (w sensie wyboru metody; dopasowania do bieżącego i zmienianego stanu prawnego) aplikacja dokonuje wszystkich pożądanych wyliczeń – dokonuje w pełni kontrolowanej i szeroko raportowanej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli łącznie z dostępem do dodatkowych narzędzi kontroli poprawności zgromadzonych danych.
W nowym rozwiązaniu gromadzący dane ma tylko zgromadzić dane takie, jakie ma (w szczególności nie musi w pełni nawet rozumieć złożoności problematyki art. 30a KN), a JST dokona analizy w parametryzowanym systemie w pełnej (bezdyskusyjnej w takim ujęciu) zgodności z prawem także wtedy, jeżeli to prawo się nieoczekiwanie zmieni.
Mocne strony nowych narzędzi
- są zdecydowanie prostsze w użyciu;
- zgromadzenie danych wymaga zdecydowanie mniej czasu;
- wprowadzanie danych nie wymaga dokonywania żadnych obliczeń na poziomie ich gromadzenia;
- gromadzenie danych z założenia ma być całkowicie niezależne od ewentualnych „nieoczekiwanych/oczekiwanych” zmian w art. 30a KN i/lub rozporządzenia, i/lub menowskiego arkusza sprawozdania;
- nie ma ograniczeń co do liczby nauczycieli i podmiotów;
- jest dołączana dokumentacja rozwiązania, instrukcja obsługi, skrypt szkoleniowy i liczne szczegółowe opracowania wybranych zagadnień;
- narzędzia są dołączane do szkoleń (szkolenia obejmują bardzo szczegółowe omówienie zagadnień praktycznych wynikających z art. 30a KN oraz równie szczegółowy instruktaż wykorzystania narzędzi);
- dane mogą być gromadzone przez osobę, która nie jest zorientowana w zawiłościach art. 30a KN;
- narzędzia mają dwie części: arkusze gromadzenia danych i narzędzia obliczeniowe – arkusze gromadzenia danych nie będą zmieniane nawet po zmianie prawa – narzędzia obliczeniowe mogą być aktualizowane w miarę potrzeb;
- …
No, ale jeżeli ktoś potrzebuje jednak „starego” rozwiązania – to też przeprowadzi kompletną analizę wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w warunkach obliczeniowych roku 2019.
Krzysztof Sługocki, 13.01.2019 |