Kilka miesięcy temu w krótkim artykule (dobrze znanym dla osób zaangażowanych w realizacje obowiązków wynikających z art. 30a ustawy KN) dokonano „rozstrzygnięcia” kwestii wyrażonej następująco: „Czy świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu jako prawa majątkowe powinny być uwzględnione przy analizie średnich wynagrodzeń nauczycieli?”.
Krótka odpowiedź tam zawarta wybrzmiała tak: nie, świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu (jako prawa majątkowe dla członków rodziny) nie wchodzą do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli z art. 30a KN.
W opracowaniu „Czy świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu powinny być uwzględnione w analizie średnich wynagrodzeń nauczycieli – przyczynek do głębszych i przydatnych refleksji” dostępnym pod adresem https://k00.fr/m5ydvtz8 zawarto:
- Rozwinięcie argumentacji wskazanej w artykule w kontekście konkluzji: „nie, świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu nie wchodzą do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli”.
- Ocena poprawności rozstrzygnięcia problemu w kontekście konkluzji: „NIE, świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu nie wchodzą do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli”.
- Ocena poprawności rozstrzygnięcia problemu w kontekście konkluzji: „TAK, świadczenia wypłacone po zmarłym nauczycielu należy uwzględniać jako składniki wydatków w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli”.
- Zestawienie obu analiz (za i przeciw) w postaci tabeli porównawczej – np. dla celów opinii prawnej lub sprawozdania RIO – pokazującej, które argumenty są mocniejsze w świetle języka ustawy, celu regulacji i praktyki rachunkowej.
- Gotowy fragment opinii prawnej (z proponowaną formułą konkluzji i częścią do podpisu).
- Alternatywna wersja tego samego fragmentu, sformułowana w tonie neutralnym urzędowo (np. jako projekt opinii RIO, bez jednoznacznego przesądzenia stanowiska, ale z rekomendacją przyjęcia praktyki interpretacyjnej).
- Załącznik pomocniczy – tabela kwalifikacji świadczeń (które z paragrafów klasyfikacji budżetowej mogą być wliczane do analizy art. 30a KN, a które nie)? Taki załącznik bywa pomocny w rozmowach z RIO i podczas audytu.
- Refleksja ‘wieloperspektywiczna’, opracowana w trzech ujęciach:
1️ z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego (JST),
2️ z punktu widzenia związku zawodowego nauczycieli,
3️ z punktu widzenia autora narzędzia – Analizatora (czyli osoby, która patrzy na całość z chłodnym dystansem i pewnym poczuciem humoru wobec zderzenia matematyki z paragrafem).
- Felieton redakcyjny – stylizowany na publikację do biuletynu RIO, ZNP lub serwisu art30a.ucoz.pl.
Krzysztof Sługocki, 05.10.2025 |