Pan Czarnek: „szczególnie mi zależy na zwiększeniu atrakcyjności zawodu nauczyciela i wzmocnieniu etosu pracy nauczyciela”.
Pan Piontkowski: „chcemy by nauczyciele godnie zarabiali i ta zmiana będzie powiązana ze zmianą czasu pracy” oraz „będzie również propozycja czasu przejściowego”.
W zakresie tematyki poruszanej w serwisie art30a.ucoz.pl…
ZNP – „opis propozycji MEiN dot. zmian statusu zawodowego nauczycieli”: „odejście od rozliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli, likwidacja dodatku uzupełniającego oraz zwiększenie środków na wynagrodzenia (o średnią kwotę z ostatnich 3 lat) z przeznaczeniem na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego”.
W zakresie tematyki poruszanej w serwisie art30a.ucoz.pl „interesujące” są tylko wybrane kwestie.
Czy za rok 2021 trzeba będzie przeprowadzać analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia? Odpowiedź pozostaje bez zmian i brzmi – „Tak”. Czy są możliwe jakieś zmiany w tym przeprowadzaniu analizy? – Tak, ale tak bardzo nie wiadomo jakie, że chyba żadne istotne nie nastąpią. Czy jest jednak możliwe, że już za rok 2021 nie trzeba będzie przeprowadzać analizy? – W odniesieniu do zacytowanych wyżej wypowiedzi… Nie? A co z rokiem 2022? Zaistniała „propozycja czasu przejściowego” – ale owa w racjonalnej głowie się nie mieści, co podważa „troszku” ideę „godnego zarabiania w powiązaniu ze zmianą czasu pracy”, co podważa (także „troszku”) wizję „zwiększenia atrakcyjności zawodu nauczyciela i wzmocnienia etosu pracy nauczyciela”.
W tle „znaki zmian”:
28 kwietnia opublikowano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli… „znak zmiany” – nauczyciel stażysta (magister z przygotowaniem pedagogicznym) – 2949 zmienia się na 2949… (i analogicznie wszystkie pozostałe zawarte tam liczby).
W 2021 roku minimalne wynagrodzenie: 2800; średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty (art. 30 ust. 3 KN) 100% kwoty bazowej; kwota bazowa 3537,80, czyli jakieś 126% minimalnego wynagrodzenia; „znak zmian” – 125% minimalnego wynagrodzenia (co prawda dotyczy wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela stażysty… - chodzi tu jednak o „znak zmian”);
…i w tle tego tła – „szczególnie mi zależy na zwiększeniu atrakcyjności zawodu nauczyciela i wzmocnieniu etosu pracy nauczyciela”; „chcemy by nauczyciele godnie zarabiali i ta zmiana będzie powiązana ze zmianą czasu pracy”.
Najskuteczniejszym sposobem „odejścia od rozliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli” jest doprowadzenie do sytuacji, w której sami nauczyciele od tego odejdą i oczywiście bez „okresu przejściowego”. Pan Czarnek – „To dobry czas, aby rozpocząć dialog na ten temat”. Tak, to bardzo celne spostrzeżenie – to jedyny taki czas, w którym postulowane zamiary w pełni i całkowicie mogą się powieść bez szmeru i chaosu, których to zjawisk i tak już się nie zauważa.
Zamiary zmian – stwierdził pan Piontkowski – „dotyczą pragmatyki zawodowej nauczycieli i są propozycjami rozwiązań do dyskusji”. Zwrot „pragmatyka” ma dwa znaczenia. W pierwszym chodzi o przepisy określające prawa i obowiązki – tu tymczasem brak jakichkolwiek propozycji (a prawdopodobny poziom komplikacji tego zamiaru oznacza, że to da się jakoś zrealizować już tylko w stanie permanentnego ukrytego chaosu). W drugim znaczeniu chodzi o sposoby posługiwania się mową (w szczególności rozumienie i interpretowanie wypowiedzi w zależności od kontekstu), a także mechanizmy niejawnego przekazywania i uzyskiwania informacji przez daną wypowiedź oraz mechanizmy jej rozumienia. Retorycznym wydaje się tu pytanie, o które znaczenie tu idzie – co i tak już przestaje mieć znaczenie.
Okresu funkcjonowania serwisu art30a.ucoz.pl za rok 2022 już nie będę opłacał. Nadchodzi nowe lepsze.
Krzysztof Sługocki, 13.05.2021 |