Art. 30a KN
Piątek, 2022-12-02, 22:20
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Grudzień » 23 » Trudne zakresy uprawiania sztuki analizy wydatków
13:54
Trudne zakresy uprawiania sztuki analizy wydatków

Osoby, które przeprowadzają analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli nie są należycie doceniane – dla mnie jest to fakt oczywisty. Sądzę, że to, że ten art. 30a istnieje i że dalej będzie istniał, to wynika głównie z tego, że są takie osoby, które nie dość, że sobie dają z tym radę, to są nawet gotowe także na wyzwania, jakie są szykowane na rok 2021. Sądzę nawet, że dokonywanie analizy za rok przyszły 2021 to powinno być dyscypliną olimpijską – murowane wszystkie miejsca na podium dla Polek i Polaków.

A sztuka dokonywania analizy – bo to sztuka jest – nie jest dostępna dla każdego. Bo czym się kierować w szukaniu odpowiedzi na przykład na pytania, które „złotówki” uznawać za „wydatki ponoszone na wynagrodzenia nauczycieli”? Można udawać, że rzecz nie jest zdefiniowana – wystarczy zauważyć przecież, że „definicja” tych „wydatków” zawarta jest w części nazwanej „Objaśnienia” do załącznika nr 2 „Wzór – sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń […]”, który to załącznik jest integralną częścią rozporządzenia „w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń […]” – a to, jak to jest zdefiniowane, nie jest zgodne z zasadami techniki prawodawczej (patrząc na redakcję tej definicji). Mimo jednak tej ułomności rzecz została opublikowana w Dzienniku Ustaw, więc stanowi jednak owo obowiązujące powszechnie prawo RP.

Czyli nie można udawać…, czyli definicja „wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli” jest i brzmi następująco (w swej najistotniejszej części): „Są to wyłącznie wydatki poniesione w roku podlegającym analizie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę.”.

I skoro już nie należy udawać, że tej definicji nie ma, to nie należy też udawać, że ta definicja brzmi na przykład tak: „Są to wyłącznie wydatki poniesione w roku podlegającym analizie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia w składnikach wynagrodzenia nauczyciela wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę oraz bez wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń.”!

A każdemu, kto by jednak miał skłonności do „udawania” można podawać pytania pomocnicze na przykład o to, po co użyto w tej definicji zwrotu „wyłącznie”; po co użyto w tej definicji zwrotu „bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę”; dlaczego jednak nie napisano „na wynagrodzenia w składnikach wynagrodzenia nauczyciela” i dlaczego jednak nie użyto zwrotu „bez wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń”?

Podobno umiejętność czytania prawa polega na założeniu, że prawodawca jest mądry, spójny i racjonalny? Cóż jednak stoi na przeszkodzie temu, aby twierdzić, że jest głupi i że jednak we wskazanej „definicji wydatków” zwrot „bez wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń” jednak jest, tylko nie jest widoczny, bo jest „widoczny” w zwrocie „w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela”? No, to pewnie na zasadzie analogii dało by się także wytłumaczyć, że zwrotu „bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę” tak naprawdę, to nie ma, a ten, który jest to dotyczy przecież „pochodnych” w rozumieniu analizy matematycznej…

Można także – bo i czemu nie – twierdzić na przykład, że „prawodawca chciał napisać inaczej niż napisał…” albo twierdzić, że to przecież (wbrew temu, co jest ustanowione) oczywiste, że „bez wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń” – czyli w tych przypadkach rzecz się sprowadza do twierdzenia, że jednak prawodawca jest idiotą a czytelnik tego prawa wie lepiej, bo wie lepiej…

Istnieje jeszcze możliwość wsłuchania się lub wczytania się w „mądre słowa” „mądrego człowieka”, którego „mądrość” płynie z mocy namaszczającej instytucji, którą ów swą „mądrością” reprezentuje – tu to aż ciarki po plecach przechodzą…

Podobnie…

W art. 53a ustawy Karta Nauczyciela [Świadczenie wypłacane nauczycielowi stażyście] stanowi się: „1. Nauczyciel stażysta odbywający staż na stopień nauczyciela kontraktowego otrzymuje jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1000 zł. […] 5. Świadczenia, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3.”.

Nie jest tam jednak w ust. 5 ustanowione na przykład tak: „5. Świadczenia, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia się w przeprowadzaniu analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, o której mowa w art. 30a.”. Nikt w Polsce nie „oblicza kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3” – te są wpisane w ów ust. 3 art. 30 jednoznacznie – policzenie na przykład 184% kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla roku 2020 nie jest równoważne „przeprowadzaniu analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, o której mowa w art. 30a.” i w żaden sposób nie jest związane z tym, co wynika z art. 35a ust. 1.

Można oczywiście udawać, że jednak w tym ust. 5 jest napisane inaczej niż jest napisane; można twierdzić, że „…to właśnie to, a nie to, stanowiący prawo miał na myśli…”; można… - bo już w moim kraju wszystko można… i będzie można w roku 2021 jeszcze więcej, niż dziś można…

…i podobnie…

W rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 – jest § 10c, w którym w ust. 1 stanowi się: „Nauczycielom zatrudnionym w jednostkach systemu oświaty przysługuje jednorazowe dofinansowanie zakupu sprzętu lub oprogramowania, przydatnych w prowadzeniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.”.
Nie ma jednak na przykład § 10d z brzmieniem: „Jednorazowe dofinansowanie, o którym się stanowi w § 10c nie uwzględnia się w przeprowadzaniu analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, o której stanowi się w art. 30a.”; no żeby choćby było może tak: „Jednorazowe dofinansowanie, o którym mowa w § 10c nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3.”.

Można oczywiście udawać…

Och, ileż to jeszcze takich „ciekawych” zapisów można tu wskazać, ale po co…

Wskazać to trzeba, że jednak są osoby, które dają sobie z tym radę i będą sobie dawać radę także z wynalazkami roku 2021 – proszę jednak te osoby koniecznie jakoś stosownie docenić, bo ich umiejętności mają charakter wyjątkowo unikalny.


Krzysztof Sługocki, 23.12.2020

Wyświetleń: 354 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Grudzień 2020  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz