W czerwcu 2009 roku została udostępniona treść zatytułowana „Opis sposobu wykonania przepisów art. 30a i 30b ustawy Karta Nauczyciela” (org.: „OPIS SPOSOBU WYKONANIA PRZEPISÓW ART. 30a i 30b USTAWY - KARTA NAUCZYCIELA” – dlaczego literki „a” i „b” jakoś tak niekonsekwentnie napisano jako małe literki? – To najmniejsza wada tego „opisu”. „Opis” ten - jak się dowiaduję - jest ciągle wykorzystywany, przywoływany, wskazywany,… – i to jest jego druga wada, a ta jest jego wadą największą.
W tymże roku 2009 w dostępnych wówczas komunikatach wzorowanych na komunikacie MEN pisano, że „[…] w związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi art. 30a KN, na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej został zamieszczony - wypracowany wspólnie z RIO - opis sposobu wykonania tego przepisu m.in. w zakresie: wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli, ustalania kwoty różnicy, o której mowa w omawianym przepisie, podziału jednorazowego dodatku uzupełniającego […]”. Bardzo możliwe, że w roku 2019 zostaną ponownie zastosowane tego „opisu” różne wadliwe niektóre zapisy. A rok 2019 – z perspektywy wiedzy o tym, że jest jeden okres obowiązywania jednej kwoty bazowej i jednocześnie dwa okresy obowiązywania dwóch różnych kwot średniego wynagrodzenia – staje się rokiem szczególnie podatnym na zastosowania wadliwych zapisów wskazywanego „opisu”. Spośród wielu wadliwych zapisów tu chcę zwrócić uwagę tylko na jeden z nich – inne, jeśli zajdzie taka potrzeba, opiszę w przyszłych wiadomościach (choć już dawno wszystkie zostały stosownie w wielu publikacjach wystarczająco krytycznie opisane – może i dlatego na stronach MEN tego „opisu” już się nie znajdzie…).
„[…]
W związku ze zmianą w trakcie bieżącego roku budżetowego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, proponuje się przyjęcie dla potrzeb realizacji przepisu art. 30a ustawy-Karta Nauczyciela średnich wynagrodzeń nauczycieli w ujęciu średniorocznym, kalkulowanych według następującego wzoru:
((wynagrodzenie I x 8 m - cy) + (wynagrodzenie II x 4 m – ce))/12
wynagrodzenie I - wysokość średniego wynagrodzenia nauczyciela na danym stopniu awansu zawodowego w okresie styczeń – sierpień 2009 r.
wynagrodzenie II - wysokość średniego wynagrodzenia nauczyciela na danym stopniu awansu zawodowego w okresie wrzesień – grudzień 2009 r.
[…]”
Będzie teraz w cytowanym zapisie chodziło oczywiście o rok 2019.
W związku z przepisem zawartym w § 3. 2. rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania [...] brzmiącym: „W przypadku gdy w danym roku obowiązuje więcej niż jedna kwota bazowa, o której mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, średnioroczną strukturę zatrudnienia nauczycieli ustala się odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot.”, może się zrodzić „pokusa” zastosowania wskazywanego wyżej zapisu z „opisu” i jego konsekwencji. Nie są tymczasem znane „pokusy”, którym MEN może ulec. Po stronie MEN musi zaistnieć pokusa koniecznej zmiany przywołanego rozporządzenia w zakresie adekwatnym do warunków obliczeniowych roku 2019. Kiedy to zaistnieje – nie wiadomo. Pewnie w jakiejś „ostatniej chwili”, gdzie już od pewnego czasu szepce się o odmiennym jakimś pojmowaniu pojęcia „ostatniej chwili” w roku 2019.
Aplikacja Analiza2019 funkcjonuje tymczasem (w zakresie czynności analitycznych, czyli rzecz nie dotyczy czynności gromadzenia danych) w sposób, który nie jest zbieżnym ze wskazywanym zapisem „opisu”, ale jest przygotowana na wiele przewidywanych pokus. Na horyzoncie zarysowały się ostatnio nowe przedziwne „zakusy” – właśnie się przyglądam ich konsekwencjom i kiedy je zrozumiem, to na pewno w tym serwisie opiszę.
Krzysztof Sługocki, 19.09.2019 |