W przeprowadzaniu analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2022 nie nastąpią już żadne zmiany. Pozostają do wykonania obowiązki wynikające z ust. 3, 4 i 5 art. 30a. Wiadomość ta zawiera:
(1) Krótkie streszczenie pozostałych obowiązków.
(2) Ogólną ocenę realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karata Nauczyciela.
(3) Propozycję możliwości korzystania z serwisowego narzędzia raportowania „wszelakiego”.
(4) Instrukcję korzystania z proponowanego narzędzia.
(5) Propozycję rozważenia udziału w szkoleniu dotyczącym wzbogacenia swych umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego MS Excel.
(1) Pozostałe obowiązki
Kwota różnicy (w przypadku gdy jest ujemna – kolumna [12] w arkuszu sprawozdania oraz w arkuszu [Spraw2] w pliku analizatora), jest dzielona (jako wartość dodatnia) między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie (arkusz [Rjdu] w pliku analizatora) i wypłacana w terminie do dnia 31 stycznia w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego (art. 30a ust. 3).
Do 10 lutego organ prowadzący sporządza sprawozdanie. Co prawda w ust. 4 w art. 30a stanowi się: „z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli” oraz „z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy […] o ile wystąpiła”. Nie – proszę sporządzić sprawozdanie z analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli w zgodności z MEiN’owskim wzorcem arkusza sprawozdania; a kwota różnicy to nie „o ile wystąpiła”, bo przecież zawsze jakaś „wystąpi” (jako dodatnia, ujemna lub równa zeru).
Organ prowadzący „przedkłada” (w normalnej mowie: daje, przekazuje, wysyła do wglądu, rozpatrzenia, oceny) sprawozdanie w terminie 7 dni od jego sporządzenia, regionalnej izbie obrachunkowej, organowi stanowiącemu, dyrektorom szkół oraz związkom zawodowym zrzeszającym nauczycieli (art. 30a ust. 5).
(2) Ogólna ocena realizacji obowiązków wynikających z art. 30a (za rok 2022)
W serwisie http://art30a.ucoz.pl/ opisano (zwłaszcza w kilku minionych tygodniach) bardzo wiele aspektów, problemów, niuansów i sposobów radzenia sobie z obowiązkami wynikającymi z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela w powiązaniu z właściwymi tu przepisami wykonawczymi. Przepisy wykonawcze, arkusz sprawozdania – pozostają (pisząc delikatnie) w mocno dyskusyjnych relacjach do tego, co wynika z art. 30a oraz do tego, jak przez minione lata ukształtowała się praktyka stosowania tych skomplikowanych przepisów (może to być źródłem problemów w przyszłości).
Postawienie tezy, że przepisy wykonawcze (rozporządzenie z 27 grudnia 2022 w sprawie przygotowania sprawozdania, jak i wzorzec sprawozdania z 28 grudnia) nie są zgodne z art. 30a, a zwłaszcza z wieloletnią praktyką realizacji obowiązków wynikających z art. 30a – nie jest przesadzone; niezgodności łatwo dostrzec i równie łatwo wykazać negatywne tego konsekwencje.
„Wrzucenie” do jednego „wora” analitycznego nauczycieli stażystów, kontraktowych i początkujących z pomieszaniem dwóch porządków prawnych (tego sprzed września 2022 z tym od września) jest wyrazem raczej mizernego pojmowania dość fundamentalnych zasad tworzenia i stosowania prawa (po stronie MEiN) i nie daje się koniecznie racjonalnie obronić. Podzielenie na dwa okresy analityczne okresu (od maja do grudnia) obowiązywania jednej kwoty średniego wynagrodzenia (w okresie obowiązywania jednej kwoty bazowej) w odniesieniu do nauczycieli mianowanych i dyplomowanych przy jednoczesnym obowiązku zaokrąglania do dwóch miejsc po przecinku – także nie daje się wystarczająco sensownie uzasadnić i jest bezprecedensowe w historii obowiązywania art. 30a (skoro można podzielić na dwa okresy, to pewnie można także równie bezrefleksyjnie na trzy lub sześć – żaden z tych podziałów nie jest spójny z zasadami dotychczas stosowanymi). W przepisach wykonawczych do art. 30a (tych z 27 grudnia 2022) poziom pewnej swobody, nonszalancji i odejścia od zasad graniczy już chyba z ignoranctwem tak prawnym, jaki i algebraicznym. Trudne jest to w chęci akceptacji i smutne w myśleniu o konsekwencjach i przyszłości.
Trzeba jednak robić rzecz w zgodności z tabelką wzorca arkusza sprawozdania („ona tu rządzi”) a trudne i smutne wyżej wskazane kwestie nikogo nie będą zajmować łącznie z kontrolującymi o MEiN i nauczycielach nie wspominając i trzeba będzie ewentualnie wykazywać, że analizę przeprowadzono „w zgodności z tabelką sprawozdania”.
Dla wielu z Państwa przeprowadzenie analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2022 nie było łatwym zadaniem. Poradziliście sobie Państwo. Gratuluję wytrwałości, cierpliwości i dystansu.
Dziękuję Państwu za skorzystanie z zalecanej tu aplikacji wspomagania przeprowadzania tej analizy.
Z mojej perspektywy pojmowania rzeczy – łatwo nie było – mam pewność, że narzędzie działa nie tylko zgodnie z rozporządzeniem (i tabelką sprawozdania), ale dysponuje także (na wszelki wypadek) możliwością zadziałania „w zgodności z art. 30a” w sposób, jaki był praktykowany powszechnie w latach minionych.
(3) Propozycja możliwości korzystania z serwisowego narzędzie raportowania
Jeżeli macie Państwo (lub będziecie mieli) potrzebę wykazywania sobie i światu, że analizę przeprowadzono po Państwa stronie „poprawnie”, to udostępniam Państwu serwisowe narzędzie raportowania „wszelakiego” (https://egocki.pl/art30a/RWR2022.xlsm). Proszę z tego narzędzia dowolnie i swobodnie korzystać (wymaga pewnych excel’owych umiejętności). Instrukcja skorzystania z narzędzia zawartego w pliku [RWR2022.xlsm] – jest zawarta tu poniżej oraz w arkuszu [DaneAnalizy] w czasie korzystania z narzędzia. Pobrany plik tego narzędzia należy zapisać w tym samym folderze, w którym znajduje się plik analizatora. Narzędzie należy stosować już po przeprowadzeniu analizy – wykorzystywane są dane z przeprowadzonej analizy.
Przypominam, że Microsoft prowadzi obecnie bardzo restrykcyjną politykę bezpieczeństwa (i jest to bardzo słuszne), czyli najprawdopodobniej po pobraniu wskazanego wyżej pliku, pojawi się komunikat: [Firma Microsoft zablokowała uruchamianie makr, ponieważ źródło tego pliku jest niezaufane]. Można skorzystać z wyjaśnień dostępnych pod adresem: https://support.microsoft.com/pl-pl/topic/zablokowano-potencjalnie-niebezpieczne-makro-0952faa0-37e7-4316-b61d-5b5ed6024216
W większości przypadków można odblokować makra, modyfikując właściwości pliku w następujący sposób: (1) Otwórz Eksploratora plików systemu Windows i otwórz folder, w którym plik został zapisany. (2) Kliknij ikonę pliku prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego skorzystaj z polecenia [Właściwości]. (3) U dołu karty [Ogólne] zaznacz pole wyboru [Odblokuj] i zaakceptuje ustawienie przyciskiem [OK].
(4) Kolejność czynności (instrukcja)
(1) Skorzystaj („kliknij”) z przycisku wyżej (w arkuszu w pliku narzędzia) [Pokaż ścieżkę dostępu do folderu analizy].
(2) Uczyń bieżącą komórką („kliknij”) komórkę [M4] i użyj polecenia kopiowania ([Ctrl]-[C]) – będzie kopiowana ścieżka dostępu do folderu analizy.
(3) Wklej ([Ctrl]-[V]) kopiowaną ścieżkę do folderu analizy do na przykład Notatnika (lub dowolnego edytora tekstu).
(4) Uczyń bieżącą komórką („kliknij”) komórkę [A2].
(5) W głównej ofercie („menu”) skorzystaj („kliknij”) z polecenia [Projekt tabeli] (polecenie to nie będzie dostępne jeżeli bieżącą komórką nie będzie komórka [A2] lub dowolnie inna w tabeli danych).
(6) W ofercie („menu”, „wstążce”) polecenia [Projekt tabeli] skorzystaj („kliknij”) z polecenia [Właściwości] (pojawi się okno dialogowe [Właściwości danych zewnętrznych].
(7) Na prawo od pola [Nazwa] skorzystaj („kliknij”) z ikonki polecenia [Właściwości połączenia] (pojawi się okno dialogowe [Właściwości połączenia]; są w tym oknie trzy karty: [Użycie], [Definicja], [Używany w]).
(8) Skorzystaj z karty [Definicja].
(9) W karcie [Definicja] zainteresuj się polem [Parametry połączenia] – w zapisie instrukcji parametrów połączenia zawarta jest w dwóch miejscach wzorcowa ścieżka dostępu do folderu analizy – „K:\Analiza2022” – w ciągu: „DBQ=K:\Analiza2022” oraz w ciągu: „DefaultDir= K:\Analiza2022” – zastąp tę wzorcową ścieżkę do folderu analizy w tych dwóch miejscach swoją ścieżką dostępu (tą z komórki [M4]); w tym celu (bądź bardzo ostrożny w tych czynnościach – naruszenie instrukcji połączenia skończy się niepowodzeniem)…
(10) Usuń (w dowolnie Ci znany i przyjazny sposób) ciąg znaków ścieżki wzorcowej (czyli: K:\Analiza2022) i wklej lub wpisz swoją ścieżkę dostępu do folderu analizy; aby móc wkleić (zamiast wpisywać) – przekopiuj tę swoją ścieżkę ([Ctrl]-[C], [Ctrl]-[V]) z na przykład Notatnika (lub dowolnego edytora tekstu, którego wcześniej użyto – pkt (3)).
(11) Zaakceptuj zmianę – korzystając z przycisku [OK]; może się pojawić komunikat: [Połączenie w tym skoroszycie nie będzie już takie samo, jak połączenie zdefiniowane w pliku zewnętrznym, który jest zlokalizowany w K:\Analiza2022\RWR2022.odc. Łącze do tego pliku zewnętrznego zostanie również usunięte. Czy chcesz kontynuować modyfikowanie połączenia w tym skoroszycie?] – skorzystaj z przycisku [Tak].
(12) W oknie dialogowym [Właściwości danych zewnętrznych] także skorzystaj z przycisku [OK].
(13) Uczyń bieżącą komórką („kliknij”) komórkę [A2] (lub dowolnie inną w bieżącym obszarze danych tabeli danych.
(14) Odśwież tabelę, korzystając z kombinacji klawiszy [Ctrl]-[Alt]-[F5].
(15) Korzystaj z arkuszy raportów [*RWSN*].
(16) Możesz skorzystać z funkcjonalności Excel’a „tabele przestawne” i dowolnie przedefiniować istniejące raporty lub definiować nowe.
Dostępne są raporty:
[awn_RWSN] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na jednostki organizacyjne z wyborem (z filtrowaniem) grupy nauczycieli;
[N_RWSN] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na jednostki organizacyjne z wyszczególnieniem (z filtrowaniem) nauczycieli z wyborem grupy nauczycieli (sensowny w przypadku gromadzenia danych o wydatkach z podziałem na nauczycieli);
[g_RWSN] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na grupy nauczycieli z wyszczególnieniem (z filtrowaniem) nauczycieli z wyborem (z filtrowaniem) jednostki organizacyjnej (sensowny w przypadku gromadzenia danych o wydatkach z podziałem na nauczycieli);
[awn_RWSN3] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na jednostki organizacyjne z wyborem (z filtrowaniem) grupy nauczycieli w podziale na okresy analityczne roku 2022;
[gawn_RWSN] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na grupy nauczycieli z wyborem (z filtrowaniem) jednostki organizacyjnej;
[Nawn_RWSN] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na grupy nauczycieli z wyszczególnieniem (z filtrowaniem) jednostek organizacyjnych;
[awnL_RWSN3] - Różnice i wydatki z podziałem (z filtrowaniem) na jednostki organizacyjne z wyborem (z filtrowaniem) grupy nauczycieli w podziale na okresy analityczne roku 2022 ze wskazaniem liczby nauczycieli;
Dodatkowo
W pliku (https://egocki.pl/art30a/RWR2022.odc) jest dostępny skrypt połączenia – po zmianie wzorcowej ścieżki dostępu do folderu analizy („K:\Analiza2022”) na ścieżkę dostępu właściwą dla Państwa folderu analizy – skrypt może być wykorzystywany po Państwa stronie do pobierania danych z analizy do dalszego ich przetwarzania (tworzenia własnych dowolnych raportów z analizy).
W pliku (https://egocki.pl/art30a/RWR2022_SQL.txt) zawarta jest instrukcja SQL, którą także można wykorzystywać po Państwa stronie do pobierania danych z analizy do ich dalszego przetwarzania.
(5) Propozycja rozważenia udziału w szkoleniu (Excel)
Szanowni Państwo
Umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego od dawna stały się naturalną potrzebą w Państwa pracy. Potrzeba ta staje się szczególnie widoczna w realizacji obowiązków wynikających z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela.
Proszę rozważyć udział w szkoleniu dotyczącym wzbogacenia swych umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego MS Excel. Szkolenie (online) jest zaplanowane do realizacji w terminie 13-14.04.2023 + 18.04.2023 (czyli w formacie „2+1” – dwa intensywne dni szkolenia, kilka dni „refleksji i oddechu”, plus trzeci dzień „zamykający”).
Adres formularza zgłoszenia: https://forms.gle/LHPtpo8LxKB269gNA
Opis szkolenia i kilka przydatnych uwag dla Uczestników szkolenia: https://sites.google.com/egocki.pl/excelart
Liczba miejsc jest ograniczona (liczba Uczestników w tego rodzaju szkoleniach nie może być zbyt liczna; jeżeli jednak zaistnieje większe zainteresowanie – zostanie ogłoszony wówczas kolejny termin)
Proszę o Państwa uwagi, spostrzeżenia, zastrzeżenia, opinie, sugestie, komentarze i wszelkie refleksje, jakie Państwa nawiedzają.
Krzysztof Sługocki, 22.01.2023
|