Art. 30a KN
Czwartek, 2024-03-28, 14:08
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 223
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2017 » Październik » 22 » Wzorzec sprawozdania za rok 2017
13:43
Wzorzec sprawozdania za rok 2017

Już „za chwilę” MEN opublikuje po raz kolejny „wzorzec sprawozdania” – tym razem za rok 2017. Wzór formularza sprawozdania wpływa nie tylko na sposób opracowania sprawozdania, lecz także na szczegóły metodologii dokonywania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. W konsekwencji – do 31 stycznia 2018 roku trzeba będzie wypłacić ewentualne jednorazowe dodatki uzupełniające. Do 10 lutego 2018 roku organ prowadzący sporządzi sprawozdanie.

Myślę, że warto o tym sprawozdaniu po raz kolejny napisać parę zdań. Ciekawość jest po stronie mego środowiska – czy nie będzie po raz kolejny w Polsce, w kolejnym roku trwania art. 30a ustawy Karta Nauczyciela, ani jednego podmiotu, który „sporządzając” owo sprawozdanie („poprawnie”), „sporządzi” to sprawozdanie w pełnej zgodności z prawem? Czy dalej, jak w każdym z minionych kilku lat, wszystkie podmioty zobowiązane – od MEN, poprzez RIO i organy prowadzące, na szkołach kończąc – będą nieświadomie udawać (wielu, a może i już większość, rzecz czyni zupełnie świadomie), że wszystko jest Ok.

Oczywiście odpowiedzi będą zależały po raz kolejny od tego, jaki wzór formularza sprawozdania „sporządzi” zacne MEN. Rozporządzenie i załącznik do rozporządzenia w tym zakresie tymczasem nie są zmieniane – czyli pierwsza odpowiedź brzmi: „nic się nie zmieni, będzie tak, jak było dotąd” - …i taki wynik obstawiam. Wyjaśniam (i obstawiam w kilku zakładach) te kwestie teraz (21 października), czyli tuż niemal przed dniem publikacji przez MEN arkusza sprawozdania. Czy w porównaniu do lat minionych coś tu się jednak może zmieni? Bo jeżeli tak, to będzie nowe rozporządzenie, to Będziecie musieli zrozumieć, wdrożyć, zastosować i policzyć parę nowych rzeczy. Nie omieszkam dodać tu także i to, co usłyszałem po raz kolejny ostatnio od Władnych w tym zakresie.

W art. 30a ust. 7 ustawy Karta Nauczyciela (dalej nazywaną tu: ustawą) stanowi się: „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób opracowywania sprawozdania, o którym mowa w ust. 4, w szczególności: […] - a także wzór formularza sprawozdania, uwzględniając okres obowiązywania kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, okresy zatrudnienia, w których nauczyciele nie są wliczani do średniorocznej struktury zatrudnienia, oraz zmiany wysokości wynagrodzeń i struktury zatrudnienia nauczycieli wynikające z uzyskiwania przez nich kolejnych stopni awansu zawodowego.”.
W przywołanym wyżej ust. 4 stanowi się wobec organu prowadzącego w szczególności w odniesieniu do sprawozdania: „[…] sporządza sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy, o której mowa w ust. 2, o ile wystąpiła.”. A ową „kwotę różnicy” organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego ustala (ust. 2) „w przypadku nieosiągnięcia w roku podlegającym analizie wysokości średnich wynagrodzeń”.

Prawo wskazane wyżej stanowi więc, że sprawozdanie zawierać powinno (tu wypiszę tylko kwestie najważniejsze; nie odniosę się tu także w tym samym ujęciu do przepisów wykonawczych):
1.    Uwzględnienie okresu obowiązywania kwoty bazowej (to jest określenie „ramy” dla przygotowywanego sprawozdania; od kilku lat – taką „ramą” dla tabel wyliczeniowych w sprawozdaniu – okresem obowiązywania kwoty bazowej jest cały rok kalendarzowy – nie jest to osiem i cztery miesiące traktowane jako dwa okresy obowiązywania dwóch różnych kwot bazowych; w kontekście więc tego jednego okresu należy raportować wyniki analizy/obliczeń – obliczeń zatem adekwatnych do okresu obowiązywania kwoty bazowej).
2.    Okresy zatrudnienia, w których nauczyciele nie są wliczani do średniorocznej struktury zatrudnienia – czyli są to okresy (a mogą być odniesione tylko względem konkretnych nauczycieli) - które mają mieć swe miejsce w sprawozdaniu.
3.    Zmiany wysokości wynagrodzeń – czyli zmiany te można zobrazować miesięcznymi kwotami sumarycznymi dla nauczycieli w danej grupie awansu zawodowego, albo miesięcznymi kwotami dla każdego z nauczycieli w danej grupie awansu zawodowego - i ma to mieć swe miejsce w sprawozdaniu.
4.    Zmiany struktury zatrudnienia nauczycieli – czyli zmiany te można zobrazować miesięcznymi wartościami sumarycznymi dla nauczycieli w danej grupie awansu zawodowego, albo miesięcznymi wartościami dla każdego z nauczycieli w danej grupie awansu zawodowego - i ma to mieć swe miejsce w sprawozdaniu.
5.    Dodatkowo przywołany ust. 4 wskazuje na "…sporządzanie sprawozdań z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach…" - co, w odniesieniu do metodologii dokonywania analizy definiowanej brzmieniem rozporządzenia w sprawie sporządzania sprawozdania [...], może oznaczać konieczność uwzględniania w sprawozdaniu każdej ze szkół i placówek odrębnie na tle zbiorczych wyników analizy z perspektywy jednostki samorządu terytorialnego…
6.    Z rozporządzenia wynika dodatkowo jeszcze kilka innych koniecznych do uwzględnienia w sprawozdaniu rzeczy…

Czy minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza sprawozdania zgodny z tym, co prawo wskazuje, że owo sprawozdanie zawierać powinno? Przez ostatnie lata odpowiedź brzmiała: Nie! I chyba dalej tak pozostanie! A niby to z jakiego powodu „nagle” w roku 2017 będzie inaczej? Gdyby rzecz urządzić inaczej (na przykład zgodnie z prawem) – to może pojawiło by się domniemanie, że może dotąd to chyba nie było zgodnie z prawem. Lepiej tego nie ruszać!

No i pewnie dalej będzie problem (w swej istocie poważny wielce, ale konstytucyjnym to go nazywać nie należy…). Czy czynić tak, jak prawo (rzędu wyższego – tu: ustawa) stanowi, czy czynić tak, jak załącznik do prawa (rzędu niższego – tu: rozporządzenie) stanowi? Załącznik jednak ów (wzór formularza sprawozdania) także jest elementem prawa obowiązującego w danym tu zakresie.

Jeżeli postąpicie dobrze, bo zastosujecie się do obowiązującego załącznika, to postąpicie źle, bo będziecie się mijać z obowiązującymi przepisami ustawy.
Jeżeli postąpicie dobrze, bo zastosujecie się do obowiązujących przepisów ustawy, to postąpicie źle, bo będziecie się mijać z obowiązującym załącznikiem.

No i co? Ano znowu „pstro”. Pominę tu chęć pastwienia się nad zacną warstwą tych, którzy nie podejmą próby wytłumaczenia się (MEN?) z takich „pereł ministerialnego edukacyjnego narodowego prawodawstwa”. Używanie w takich tekstach zdań takich jak właśnie te zdania – tu wyjątkowo sympatycznie łagodne – jest aż nadto wystarczającym wyrazem konieczności potępiania tworzenia tak abstrakcyjnie alternatywnych prawnych rzeczywistości, obudowywanych dodatkowo opresyjnym systemem oceny; przecież nawet uprawniony kontrolujący nie jest w stanie w takich przestrzeniach dokonać obiektywnych ocen… - jest to wyjątkowo oczywiste.

No, ale co z tym sprawozdaniem? Co zrobić jeżeli „już za chwilę” okaże się, że jest takie samo, jak było dotąd?

To „proste” - i czas już był to owej prostoty nawyknąć. Zrób źle – to będzie dobrze. Nie rób dobrze – bo będzie źle. A skoro musisz czynić źle – to czyń zło najmniejsze. Mniejszym złem – w aspekcie czasu, pracy, zasobów, namiętności, emocji i pieniędzy – jest skorzystać z „MENowskiego wzoru formularza”. Wadą jednak zasady stosowania mniejszego zła (starą jak świat – rozwodził się nad tym swego czasu już i Seneka, i Cycero, i wielu po nich…) jest rodzenie się (w tempie zarazków w sprzyjającym środowisku) wszelkich możliwych patologii. Od wpisywania do wzorca formularza liczb „z sufitu”, przez możliwe do stosowania różne metodologie liczenia prowadzące do różnych wartości, po różne pojmowania i stosowania tych samych rzeczy w różnych regionach kraju w szczególności także przez uprawnionych do kontroli, aż po patologie legislacyjne i często wręcz skrajny brak rozumienia przez różnych komentujących jak i najbardziej zainteresowanych „po co to w ogóle jest?” (). Trzeba też pamiętać o koniecznej akceptacji tego, że skoro czynisz źle, zawsze jest możliwe, że poniesiesz tego zła jakieś konsekwencje.

Proszę w kontekście tego, co wyżej, spojrzeć na możliwości jakie daje stosowanie proponowanych poprzez ten serwis (a także szkolenia i inne związane usługi) narzędzia wspomagania dokonania analizy. Są cały czas gotowe także w szczególności na to, że gdyby od pewnego dnia trzeba było sporządzać sprawozdanie zgodne z prawem… - i tak po prawdzie, to właśnie zdanie chciałem tu głównie napisać.

A co tam szepcą „Władni” w tym zakresie? – „wahają się, ale nie miotają się w żadnej z odmian swej wypracowanej już tu bezsilności…”

Powtórzę zatem łagodnie: MEN pod minionym władztwem było mocno „partackie i dyletanckie”. Do tych wspaniałych cech MEN pod obecnym władztwem dokłada „blankietowość, nieodpowiedzialność i brak racjonalizmu pomieszany ze sporą dawką chyba już szyderstwa z inteligencji, a wszystko tak sympatycznie pozostaje okraszone i omaszczone szczyptą legislacyjnego barbarzyństwa”.


Krzysztof Sługocki, 22.10.2017

Wyświetleń: 1169 | Dodał: art30a | Rating: 5.0/1
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Październik 2017  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz