Zmiany w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli
(zmiany wynikające z opublikowanego rozporządzenia nie wymagają żadnych zmian w funkcjonowaniu Aplikacji z wyjątkiem konieczności zastosowania arkusza sprawozdania, który zapewne za kilka dni zostanie opublikowany po stronie MEN)
Akty porównywane:
1. Wykaz zmian (5 kluczowych punktów)
- Zmiana z 2025 r. utrwaliła i rozszerzyła rozwiązania z 2024 r., czyniąc je rozwiązaniami stałymi, a nie przejściowymi.
- Zaktualizowano objaśnienia do formularza sprawozdania, w tym sposób przypisywania danych do właściwych kolumn (zmiana 2025).
- Doprecyzowano relację pomiędzy średnioroczną strukturą zatrudnienia a nowymi wzorami formularzy (zmiana 2025).
- Ujednolicono sposób prezentowania danych liczbowych, tak aby były porównywalne pomiędzy latami (zmiana 2025).
- Zmiany z 2024 r. dotyczą wprost sprawozdania za 2024 r., natomiast zmiany z 2025 r. mają zastosowanie do sprawozdań za 2025 r. i lata następne.
2. Tabela zmian (obowiązkowa)
|
Obszar
|
Akt wprowadzający
|
Jednostka redakcyjna
|
Było → Jest
|
Skutek praktyczny dla JST
|
|
Przepis
|
Dz.U. 1934/2024
|
dodano § 7a
|
Było: brak regulacji szczególnej dla nauczyciela początkującego → Jest: odrębny sposób obliczania średniego wynagrodzenia z użyciem 2,308%
|
Konieczność odrębnych obliczeń dla tej grupy
|
|
Metodologia
|
Dz.U. 1934/2024
|
§ 7a ust. 1–3
|
Było: jednolita metodologia dla wszystkich stopni → Jest: różna metodologia dla początkujących
|
Zmiana algorytmów w analizie
|
|
Załącznik
|
Dz.U. 1934/2024
|
nowy załącznik (formularz)
|
Było: jeden wzór formularza → Jest: formularz z wydzielonymi kolumnami
|
Konieczność użycia nowego wzoru
|
|
Metodologia
|
Dz.U. 1934/2024
|
Objaśnienia do formularza
|
Było: brak rozróżnienia → Jest: precyzyjne przypisanie danych
|
Zmniejszenie ryzyka błędów
|
|
Przepis
|
Dz.U. 1798/2025
|
modyfikacja § 7a
|
Było: regulacja nowa → Jest: regulacja utrwalona
|
Trwała zmiana systemowa
|
|
Załącznik
|
Dz.U. 1798/2025
|
zmiana załącznika
|
Było: wersja „przejściowa” → Jest: wersja docelowa
|
Ujednolicenie sprawozdań
|
|
Metodologia
|
Dz.U. 1798/2025
|
objaśnienia
|
Było: niejednoznaczności → Jest: doprecyzowanie
|
Spójność danych JST
|
|
Przepis
|
Dz.U. 1798/2025
|
przepisy końcowe
|
Było: brak rozróżnienia lat → Jest: jasne wskazanie roku stosowania
|
Pewność prawna JST
|
3. Omówienie merytoryczne zmian z 2024 r.
Rozporządzenie z 19.12.2024 r. wprowadziło jakościową zmianę systemową. Przepis rozporządzenia stanowi, że średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego nie jest już obliczane jak dla pozostałych stopni awansu, lecz jako 2,308% kwoty bazowej.
Oznacza to:
- odejście od „historycznego” modelu średnich,
- konieczność zmiany algorytmów,
- konieczność stosowania nowego wzoru sprawozdania.
Zmiana ta dotyczy wyłącznie sprawozdania za 2024 r., ale zapowiada nowy kierunek systemowy.
4. Omówienie merytoryczne zmian z 2025 r.
Rozporządzenie z 12.12.2025 r.:
- utrwala rozwiązania z 2024 r.,
- porządkuje formularze i objaśnienia,
- eliminuje wątpliwości interpretacyjne, które pojawiły się w pierwszym roku stosowania.
Zmiana z 2025 r. ma charakter stabilizujący i systemowy, a nie rewolucyjny.
5. Wpływ na analizę art. 30a KN
Zmiany powodują, że JST:
- oblicza średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego inną metodą,
- oblicza wartość różnicy osobno dla tej grupy,
- stosuje nowe formularze sprawozdania,
- musi zachować pełną spójność pomiędzy strukturą zatrudnienia a danymi wykazanymi w sprawozdaniu.
6. Checklista wdrożeniowa dla JST (10 punktów)
- Sprawdzić, czy stosowany jest właściwy wzór formularza.
- Zweryfikować, czy nauczyciele początkujący są wydzieleni w danych.
- Zastosować współczynnik 2,308% kwoty bazowej.
- Obliczać wartości różnicy osobno dla grup awansu.
- Sprawdzić zgodność struktury zatrudnienia z formularzem.
- Nie mieszać formularzy „starych” i „nowych”.
- Upewnić się, że sprawozdanie dotyczy właściwego roku.
- Udokumentować przyjętą metodologię.
- Przeszkolić pracowników kadr i księgowości.
- Przeprowadzić kontrolę logiczną danych przed wysyłką.
Podsumowanie końcowe
Zmiany z 2024 i 2025 r. nie mają charakteru kosmetycznego – wprowadzają nową logikę obliczania średnich wynagrodzeń, w szczególności dla nauczycieli początkujących, oraz wymagają realnej zmiany praktyki sporządzania sprawozdań art. 30a KN.
Uzupełnieniem tych treści mogą być dokumenty:
- Informacja dotycząca zmian w rozporządzeniu w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli (Wersja „do RIO”: formalna, uporządkowana informacja wyjaśniająca, spełniająca standardy kontroli regionalnych izb obrachunkowych);
- Algorytmy obliczeń krok po kroku do wykonania analizy z art. 30a KN i sporządzenia sprawozdania – w układzie, który odpowiada logice rozporządzenia (formularz + objaśnienia), z wyraźnym rozdzieleniem: dane wejściowe → obliczenia w kolumnach → wynik (wartość różnicy) → podział JDU;
- Zgodności/niezgodności obecnego arkusza sprawozdania (dołączonego do Aplikacji w pliku [SzablonSprawozdanie2025.xlsx] z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia z 12.12.2025 r. (Dz.U. poz. 1798) z ważnym zastrzeżeniem.
Te dodatkowe dokumenty są dostępne pod adresem:
https://k00.fr/0o0fkze0
hasło: 417009
Link wygaśnie 31.3.2026 00:00
Krzysztof Sługocki, 20.12.2025
|