Celem najbliższych szkoleń (wrzesień/październik 2017) będzie wypełnienie sygnalizowanego w kontakcie z zainteresowanymi i zobowiązanymi oczekiwania konieczności uaktualnienia wiedzy z zakresu obowiązków wynikających z art. 30a KN oraz zapoznania się z narzędziami zalecanymi do wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2017. Istniejąca przewidywalność możliwych zdarzeń w roku 2017 umożliwia proponowanie narzędzi, których jedną z najważniejszych cech jest potencjalna elastyczność dopasowania do ewentualnych zmian w prawie (pozostając w ramach tego, co dziś da się przewidzieć ...) połączonego z jednoczesną możliwością koniecznego gromadzenia danych (z koniecznym uwzględnieniem konsekwencji przekształceń zaistniałych w strukturze oświaty) w taki sposób, aby móc je gromadzić w sposób możliwie prosty oraz aby nie trzeba było ich gromadzić ponownie po ewentualnej, dającej się dziś przewidzieć zmianie.
Zapraszam do wzięcia udziału w szkoleniu z zakresu dokonywania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2017.
Szkolenie będzie dotyczyło przede wszystkim praktycznej strony dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli z wykorzystaniem proponowanych narzędzi (analogicznych do tych proponowanych w latach 2014-2016) w warunkach obliczeniowych roku 2017. Przed wzięciem udziału w szkoleniu można zapoznać się z udostępnioną w tym celu wersją narzędzi (). Przed udziałem w szkoleniu wskazane jest także „przestudiowanie”/przypomnienie aktualnego stanu koniecznych przepisów prawa dostępnych pod adresami: eGocki.pl/art30a/ustawaKN30a.pdf () i eGocki.pl/art30a/rozpKN30a.pdf (). Prezentacja zagadnień wstępnych została już tu udostępniona (). W rozumieniu zagadnień wstępnych warto także zapoznać się z treścią: „O co chodzi w art. 30a” ().
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma skrypty szkoleniowe. W czasie szkolenia zostanie udostępniony adres zasobu internetowego zawierającego zalecane aktualne i w pełni funkcjonalne narzędzia wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wraz z kodem uaktywnienia Licencji (). Szkolenie będzie trwało w godzinach od 09:00 do około 14:30. W czasie szkolenia są przewidziane dwie przerwy w tym przerwa na posiłek.
„Zgromadź dane, nic nie licz” – takie hasło wywoławcze pozostaje aktualnym wobec propozycji aktualnych narzędzi obliczeniowych i aktualnego, w odniesieniu do bieżących zmian prawa oświatowego, podejścia do problematyki wynikającej z art. 30a ustawy Karta Nauczyciela.
Co będzie - konkretnie - przedmiotem szkolenia?
Otrzymuję sporo takich pytań. Niektóre z nich zadają osoby „zaawansowane w temacie” – w oczekiwaniu: „ja już byłam/byłem na takim szkoleniu w roku ubiegłym – czy tu się coś zmieniło?”. Zadają te pytania także osoby „początkujące w temacie” – w oczekiwaniu: „czy to szkolenie będzie także komunikatywne dla początkujących?”. Poniżej odpowiadam.
Po wyjaśnieniu kwestii natury formalno-organizacyjnych (około 5 min) w pierwszej części szkolenia (około 20 min) komunikowane są kwestie ogólne dotyczące bieżącego stanu prawnego, bieżącego stanu pojmowania bieżącego stanu prawnego, możliwych zmian w roku 2017 itp.
W drugiej części (około 20 min) – dokonywane jest (dla jednych jest to przypomnienie, dla innych wyjaśnienie i wytłumaczenie „nowego”) streszczenie rozumienia art. 30a w powiązaniu z właściwymi wybranymi przepisami wykonawczymi poprzez analizę wybranych przykładów. W trakcie szkolenia zakłada się, że „tematyka spotkania jest uczestnikom w zakresie prawa znana”, ale nie zakłada się, że wszyscy są „weteranami” stosowania art. 30a – wyjaśnienia dotyczące art. 30a są tak formułowane aby także osoba „początkująca” mogła „uznać rzecz za wystarczająco przyjazną”. Zakłada się także, że poza kilkoma wyjątkowymi kwestiami nie będzie konieczne „studiowanie” w czasie szkolenia przepisów prawa (chyba, że nastąpi ich znacząca zmiana). Celem tej części jest pokazać, że przepisy prawa dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dają się sprowadzić do (co do głównej problematyki) zagadnień natury algebraicznej – a przez to, w konsekwencji, da się wykorzystać program komputerowy realizujący kolejne ciągi obliczeń. Wytłumaczone jest także i to, że różne mogą być oczekiwania uczestników (różne struktury organizacyjne), a proponowane rozwiązania będą względem tych oczekiwań elastyczne i pozwolą dokonać w sposób szybki, sprawny, przyjazny i zgodny z prawem owej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
W kolejnej części (około 60 min) – dominują założenia: „czy zdecydujesz się na używanie proponowanych na tym szkoleniu narzędzi, czy też nie – ręcznie owo liczyć należy umieć”; „skąd możesz wiedzieć, czy proponowane narzędzie liczy dobrze? – trzeba będzie przynajmniej raz to sprawdzić! - zatem ręcznie owo liczyć należy umieć”; „powinieneś chcieć wiedzieć więcej od potencjalnych kontrolujących! – ręcznie owo liczyć należy umieć”. Celem tej części jest wskazanie reguł „ręcznego” liczenia, gdzie najważniejszą kwestią (poprzez dobranie stosownych przykładów) będą wyjaśnienia dotyczące wielu „niuansów” analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, które w roku 2017 mogą zyskać wiele nowych znaczeń.
Kolejna, najważniejsza (według mnie) część szkolenia (około 120 min) dotyczy kilku generalnych zagadnień: „chcę mieć w swoim komputerze narzędzie (aplikację/program) wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – jak to osiągnąć?”; „jak ustawić (skonfigurować, sparametryzować) działanie aplikacji – aby były spełnione moje oczekiwania (organizacyjne, prawne, algebraiczne, lokalne, regionalne…)?”; „na czym polega gromadzenie danych?”; "jak gromadzić dane dotyczące trudnych przypadków?"; na czym polega dokonanie analizy w oparciu o zgromadzone dane?”; „jaki mam dostępny system raportowania?”; „co to znaczy, że musi być Licencja?”;... Zostanie także wskazanych sporo przykładów radzenia sobie z ewentualnym zarzutem niepoprawności dokonanej analizy. W tej części szkolenia będzie prezentowane proponowane narzędzie wspomagania dokonania analizy poprzez odpowiednio dobrane liczne przykłady.
Ostatnia część szkolenia – wybrane dodatkowe wyjaśnienia (np. co to są wydatki poniesione na wynagrodzenia; co to jest osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego; wybrane problemy natury informatycznej, organizacyjnej i prawnej;...); dyskusja problemów wskazanych przez uczestników itp.
Po oficjalnym zakończeniu (około 14:00/14:30) – możliwe są indywidualne konsultacje w zakresach (dotyczących art. 30a) wskazywanych przez uczestników szkolenia.
Faktura za szkolenie zostanie wydana w dniu szkolenia.
Możliwe formy zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu:
Proszę w miarę możliwości o korzystanie z zalecanej formy zgłoszenia.
Wybrane informacje dotyczące szkolenia i innych kwestii dotyczących analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli są publikowane także pod adresami:
Proszę o ewentualne Państwa opinie, sugestie, komentarze, pytania lub spostrzeżenia dotyczące tematyki, zakresu, programu i celów szkolenia lub dotyczące kwestii organizacyjnych.
Co będzie przedmiotem szkolenia?
Krzysztof Sługocki, 03.09.2017
Krzysztof.Slugocki@gmail.com
501 091 995
|