W końcówce koniecznego okresu dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2018 wiele osób popełnia wiele błędów. Skromnym „lekarstwem” na to może się okazać udostępnione narzędzie „agresywnej kontroli poprawności zgromadzonych danych” zawarte w pliku [AgrX.xlsm] (wymaga arkusza kalkulacyjnego MS Excel w wersji co najmniej 2007). Narzędzie jest dostępne pod adresem http://art30a.ucoz.pl/load/analiza2018_aktualne_pliki_do_pobrania/1-1-0-3 (adres bezpośredni: https://egocki.pl/art30a/UmLic2018/AgrX.xlsm). „Agresywność” tego narzędzia polega na tym, że raportuje także w szczególności potencjalne miejsca wystąpienia błędów (czyli zmusza do sprawdzenia danych także w miejscach potencjalnych nieprawidłowości).
Zasada użytkowania jest bardzo prosta:
(1) Pobrany plik należy zapisać w tym samym folderze, w którym znajdują się pliki z danymi (pliki [awn*.xlsx]).
(2) Po uaktywnieniu (włączeniu, otwarciu,…) należy w arkuszu [Pliki] skorzystać z przycisku oznaczonego napisem [Twórz Raport poprawności danych w plikach awn*.xlsx].
(3) Stworzy się w efekcie lista plików – analogiczna do tej tworzonej w Analizatorze – z jednoczesnym pojawieniem się okna dialogowego oczekiwania wprowadzenia nazwy pliku do sprawdzenia danych (należy wprowadzić pełną nazwę pliku, czyli na przykład: awn3.xlsx).
(4) Po wprowadzeniu nazwy oraz zaakceptowaniu [OK] pojawi się komunikat inicjujący kontrolę – [OK].
(5) Po kilku (kilkunastu) sekundach pojawi się komunikat informujący o zakończeniu kontroli – [OK].
(6) Aktywnym arkuszem będzie wtedy arkusz [RAP] (Plik [AgrX.xlsm] zawiera dwa arkusze: [Pliki] i [RAP]), w którym będzie zawarty raport. Raport wskazuje, w której pozycji danej grupy awansu zawodowego w plikach gromadzenia danych prawdopodobnie występuje błąd oraz jaka jest jego natura.
(7) Jednocześnie powstaje w folderze Aplikacji tekstowy plik raportu [raport.txt]; gromadzone są w nim sukcesywnie wszystkie raporty z kolejnych etapów kontroli – oznaczone są datą i godziną powstania oraz zawierają informacje o raportowanym pliku danych.
(8) Należy skorzystać z raportowanych informacji i dokonać wskazywanych poprawek. Jednym z częstszych błędów jest utożsamianie minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego z wynagrodzeniem zasadniczym (więcej: http://art30a.ucoz.pl/news/dwa_najczesciej_popelniane_bledy/2019-01-04-151).
(9) Po dokonaniu poprawek należy ponownie dokonać analizy w pliku Analizatora (każda kolejna analiza rozpoczyna się od „stworzenia listy plików do pobrania danych” w arkuszu [Pliki] Analizatora – warunek konieczny poprawności analizy).
(10) Zaleca się ponowne wykorzystanie „agresywnego analizatora poprawności danych”…
Krzysztof Sługocki, 10.01.2019 |