W ostatnich kilku dniach pojawiło się kilka powtarzających się następujących pytań:
(1) Czy aktualna wersja aplikacji Analiza2022 jest już dopasowana do zmian w Karcie Nauczyciela, które nastąpiły od 1 maja?
Odpowiedź: Tak.
(2) Rozporządzenie w sprawie minimalnych stawek nie zostało jeszcze opublikowane – czy aplikacja będzie musiała być zmieniana po wejściu w życie tego rozporządzenia?
Odpowiedź: Nie. Nic nie wskazuje na to, że we wskazanym rozporządzeniu zmieni się to, co już jest dostępne w projekcie (https://legislacja.gov.pl/projekt/12358256). Czyli aplikacja jest już dostosowana do nowych minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (http://art30a.ucoz.pl/news/wiadomosc_serwisowa/2022-05-04-353).
(3) Czy mam w tym roku obowiązek w każdym miesiącu przeprowadzać analizę i przygotowywać sprawozdania cząstkowe?
Odpowiedź: Nie wynika taki obowiązek z przepisów prawa. Z perspektywy lokalnej polityki zarządzania oświatą (na terenie funkcjonowania danej jednostki samorządu terytorialnego) mogą być sformułowane zasady „czuwania” nad wydatkami ponoszonymi na wynagrodzenia nauczycieli i w ramach tych zasad może zaistnieć (może zaistnieć taka potrzeba – uważam, że warto tę kwestię lokalnie przeanalizować) „obowiązek” okresowego przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli.
(4) Jestem nowym pracownikiem. Mam się także zajmować realizacją obowiązków związanych z art. 30a KN. Tymczasem niewiele z tego rozumiem. Skąd się dowiedzieć, o co w tym chodzi? Czy będą (i kiedy) organizowane jakieś szkolenia? Czy już muszę coś robić?
Odpowiedź: Można (bezpłatnie i dowolnie) skorzystać ze szkoleń dostępnych poprzez zasób https://sites.egocki.pl/online/art30a. Szkolenia są kompilacją szkoleń z roku 2020 i 2021 – w roku 2022 żadne z zasad przeprowadzania analizy się nie zmieniają, czyli przejrzenie udostępnionych szkoleń będzie całkowicie wystarczające. Dodatkowo można korzystać z wersji demonstracyjnej aplikacji (http://art30a.ucoz.pl/index/narzedzia_analizy/0-9).
(5) Czy kontrolujący mogą żądać dostępu do raportów dostępnych poprzez analizator i narzędzi kontroli poprawności gromadzenia danych?
Odpowiedź: Nie jest tajemnicą, że wskazywane dodatkowe raporty oraz narzędzia kontroli poprawności gromadzenia danych powstały w wyniku oczekiwania zaistnienia takich raportów i narzędzi wyrażanych (nie wprost) i sugerowanych przez stronę uprawnioną do przeprowadzania kontroli. Uważam, że wykorzystanie (po każdej stronie) wszelkich dodatkowych zasobów służących wykazywaniu poprawności przeprowadzenia analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli (a nie jest to proces trywialny) jest na pewno pożądane i zasadne. Z relacji osób Pani podobnych (co do omawianych tu obowiązków) – wiem, że udostępnianie tychże dodatkowych zasobów zwłaszcza w ramach czynności kontrolnych najczęściej było dobrze postrzegane.
(6) Bardzo dużo się teraz pisze o zmianach w KN od września. Czy będzie nowa aplikacja do przeprowadzania analizy? I czy te zmiany wejdą w życie od września?
Odpowiedź: Obecna aplikacja jest już (ma wiele tymczasem „ukrytych”, dodatkowych funkcjonalności) przygotowana na ewentualne zmiany, które mogą nastąpić od września. W każdym roku pojawiały się różne zapowiedzi, przewidywania i „proroctwa” i trzeba było być przygotowanym na różne „wynalazki”. Niezależnie od zmian i od tego kiedy wejdą w życie, aplikacja musi zapewniać ciągłość przeprowadzania analizy, którą (a jest to jedna z najważniejszych zasad) w końcowej fazie przeprowadza się za danych rok. Czy wejdzie w życie? Tego chyba nawet imć Czarnek nie wie, choć mówi o tym tak, jakby wiedział (jest to ta szczególniejsza cecha ostatnich ministrów nie tylko od edukacji) – http://art30a.ucoz.pl/news/kolejny_projekt_zmiany_karty_nauczyciela/2022-05-07-354.
Krzysztof Sługocki, 11.05.2022 |