W roku 2019 (za rok 2019) także trzeba będzie dokonać analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Co się zmieni? Kiedy będą dostępne narzędzia wspomagania dokonania analizy? Czy są planowane szkolenia?
Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje zmiany przepisów (w zakresie obowiązywania art. 30a; przynajmniej taki głos jest obecnie dominującym) – więcej informacji o tym jest dostępnych pod adresem https://www.prawo.pl/oswiata/. Nic nie jest natomiast dziś wiadome co do przepisów wykonawczych do art. 30a (rozporządzenie w sprawie opracowywania sprawozdania […]) – wiadomo tymczasem na pewno, że arkusz sprawozdania opublikowany na potrzeby roku 2018, który z założenia miał być także adekwatnym do kolejnych lat, nie jest poprawnym nawet względem roku 2019.
Arkusz sprawozdania poprawny (z perspektywy daty opublikowania tych treści) w szczególności dla roku 2019 (przy zachowaniu zgodności z obecnym modelem tworzenia tego sprawozdania) jest dostępny pod adresem: https://egocki.pl/art30a/UmLic2019/sprawozdanie-art30a_2019.xlsx. Pola oznaczone zielonkawym tłem (pola edytowalne) są tymi, które w najbliższym czasie mogą być inaczej definiowane – w związku ze zmianami jakie mogą być wkrótce „dyskutowane i ogłaszane”.
Trudno dziś wyrokować o zmianach dotyczących metodologii realizacji analizy. W zakresie skrajnych przewidywań możliwy jest taki scenariusz, w którym trzeba będzie definiować kalendarz analizy niemal osobny dla każdego nauczyciela. Możliwe jest także to (to także skrajny scenariusz), że analizę trzeba będzie przeprowadzać osobno dla każdego nauczyciela w relacji do średnich wynagrodzeń. Obecnie już nie wydaje się prawdopodobny scenariusz, w którym analizy dokona się nie osobno dla każdej z grup awansu zawodowego, lecz dla wszystkich grup jednocześnie. Prawdopodobnym jest uznanie świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 ustawy KN za składniki wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli lub uznanie, że co najmniej ten ostatni jest składnikiem wydatków. Możliwe jest także uzależnienie niektórych aspektów wykonawczych analizy od decyzji organów prowadzących w związku ze zmianami w prawie dotyczącymi wpływu organów prowadzących na wynagrodzenie nauczyciela. Ogólnie należy chyba oczekiwać zmniejszenia poziomu uznaniowości z jednoczesnym zwiększeniem poziomu komplikacji.
Narzędzia wspomagania dokonania analizy za rok 2019, zakłada się, że będą udostępniane od 04 marca. Zgodnie z wyrażanymi oczekiwaniami zostanie zwiększony poziom ochrony (popełnienie niektórych powtarzalnych błędów będzie jeszcze mnie prawdopodobne); wzbogacone narzędzie kontroli poprawności gromadzonych danych stanie się częścią Aplikacji; system analiz zostanie wzbogacony o narzędzia analityk statystycznych (opartych o rozwiązania Conrada Carlberga, Statistical Analysis: Microsoft Excel 2016 – autor narzędzi wspomagania dokonania analizy kończy dodatkowe studia w tym zakresie). Zostaną także udoskonalone niektóre aspekty techniczne dostępu, funkcjonowania i aktualizowania.
Szkolenia z zakresu analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli są planowane na październik. Dodatkowo przewiduje się udostępnienie kilku krótkich tematycznych szkoleń (kursów) internetowych w zasobach https://www.udemy.com/ (zakres cenowy od 30,00 zł do 130,00 zł).
Informacje o planowanych październikowych szkoleniach: http://art30a.ucoz.pl/index/0-2
Program szkolenia: http://art30a.ucoz.pl/index/program_szkolenia/0-7
Terminy planowanych szkoleń: http://art30a.ucoz.pl/index/terminy_szkolen/0-8
Ceny i warunki planowanych szkoleń: http://art30a.ucoz.pl/index/ceny_i_warunki/0-10
Formularz zgłoszenia na szkolenie: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zgloszeniowy/0-5
Krzysztof Sługocki, 15.01.2019 |