Udostępniam Model GPTs (ChatBot AI) do obsługi pytań dotyczących zakresu obowiązywania art. 30a ustawy Karta Nauczyciela. Można do Modelu kierować dowolne pytania, jednak lepsze odpowiedzi uzyska się w przypadku wykorzystania propozycji 'Promptów' wskazanych niżej.
Model może popełniać różne błędy. Nie został jeszcze wystarczająco przetrenowany.
Proponowany model GPTs jest konsekwencją pewnego eksperymentu, który miał odpowiedzieć na pytanie, czy AI jest w stanie obsłużyć komplikacje i zawiłości wynikające z art. 30a oraz powiązanych z tym artykułem przepisów wykonawczych? Wynik eksperymentu był przewidywalny. AI jest w stanie poradzić sobie z problematyką art. 30a, jednak jest to bardzo mocno zależne od precyzyjności formułowanych 'Promptów', pytań, poleceń oraz od doraźnego ‘dokarmienia’ modelu informacjami adekwatnymi do kwestii wynikających z zakresu i charakteru zadawanych pytań. Niektóre kwestie o bardzo zniuansowanym charakterze są dla Modelu na razie zbyt trudne.
Należy oczekiwać, że dopiero w konsekwencji dużej ilości pytań kierowanych do Modelu oraz prowadzenia różnych ‘dialogów’ z Modelem (czyli po jego znaczącym ‘przetrenowaniu’), będzie on w stanie za jakiś czas udzielać coraz lepszych odpowiedzi.
Model jest dostępny pod adresem: https://chatgpt.com/g/g-677bda4a634481919d07f123b12c0240-art30a
Model dobrze się sprawdza w zakresie interpretacji zasobów informacyjnych dostępnych w serwisie http://art30a.ucoz.pl/. Czyli jeżeli [Treść Twojego Pytania] (patrz: wzorce 'Promptów' zawarte niżej) przyjmie na przykład postać: „Proszę o szczegółową analizę treści zawartej pod adresem http://art30a.ucoz.pl/news/komu_sie_nalezy_jdu_a_komu_nie/2019-12-31-214” (zamiast wskazanego przykładowego adresu można użyć dowolnego adresu dostępnego z ‘Archiwum wpisów’ dostępnego po prawej stronie okna serwisu) – odpowiedź może być satysfakcjonująca. Można także z danym zasobem ‘prowadzić dialog’.
Sposób użycia wersji 'Promptów' proponowanych niżej
W miejsce znaku [Treść Twojego Pytania] można wprowadzić dowolne pytanie z zakresu obowiązywania art. 30a (o możliwie najlepszej precyzji sformułowań zgodnych z właściwymi przepisami prawa); następnie jako treść Promptu należy wprowadzić do modelu ‘ciało’ Promptu, które zaczyna się od znaku „{” i kończy się znakiem „}”.
Można także wprowadzać do Modelu dowolne ‘pytania’ z pominięciem proponowanych wzorców lub budować swoje dowolne własne prompty, konstrukty i dialogi.
Alternatywnie (lub uzupełniająco) można używać Modelu dostępnego pod adresem https://notebooklm.google/ - zalecam korzystać w szczególności z funkcjonalności ‘dialogu z witrynami internetowymi’, gdzie jako witryny proszę wprowadzać adresy różnych zasobów serwisu http://art30a.ucoz.pl/.
Więcej informacji o możliwościach korzystania z AI jest dostępnych po adresem https://sites.google.com/egocki.pl/useofai.
Optymalizowane Przykładowe Wersje Promptów
Wersja 1: Ustrukturyzowany Prompt
{
Proszę o przeprowadzenie szczegółowej i usystematyzowanej analizy zagadnienia wynikającego z treści pytania ${pytanie}, w kontekście ustawy Karta Nauczyciela, szczególnie art. 30a oraz związanych z nim rozporządzeń wykonawczych. W odpowiedzi uwzględnij następujące elementy:
- Interpretacja Prawna:
- Dokładna interpretacja art. 30a i związanych z nim aktów wykonawczych w odniesieniu do pytania ${pytanie}.
- Aspekty Praktyczne:
- Wyjaśnienie praktycznych wyzwań we wdrażaniu przepisów.
- Propozycja rozwiązań problemów w kontekście analizowanego zagadnienia ${pytanie}.
- Rekomendacje Działań:
- Jeżeli pytanie ${pytanie} tego wymaga, zaproponuj konkretne procedury i działania zgodne z obowiązującymi regulacjami.
${pytanie}:
{
[Treść Twojego Pytania]
}
}
Wersja 2: Z użyciem szablonu
{
Proszę o szczegółową analizę zagadnienia dotyczącego pytania ${pytanie}, z uwzględnieniem przepisów ustawy Karta Nauczyciela (ze szczególnym uwzględnieniem art. 30a i rozporządzeń wykonawczych). Struktura odpowiedzi:
- Podsumowanie problemu: Wstępne omówienie głównych zagadnień związanych z pytaniem ${pytanie}.
- Interpretacja art. 30a: Szczegółowe objaśnienie regulacji prawnych i ich znaczenia w kontekście pytania ${pytanie}.
- Analiza praktyczna: Omówienie potencjalnych trudności we wdrażaniu regulacji w kontekście pytania ${pytanie}.
- Propozycje rozwiązań: Sformułowanie konkretnych działań i rekomendacji w kontekście pytania ${pytanie}.
${pytanie}:
{
[Treść Twojego Pytania]
}
}
Wersja 3: Iteracyjne Rozbudowanie
{
- Wyjaśnij kluczowe kwestie zawarte w pytaniu ${pytanie}, w tym szczegóły art. 30a ustawy Karta Nauczyciela oraz odpowiednie rozporządzenia wykonawcze.
- Wskaż, jakie praktyczne wyzwania mogą wystąpić podczas implementacji przepisów, i omów sposoby ich rozwiązania w kontekście pytania ${pytanie}.
- W przypadku konieczności, zaproponuj szczegółowe działania zgodne z regulacjami, uwzględniając realia szkolne i administracyjne w kontekście pytania ${pytanie}.
${pytanie}:
{
[Treść Twojego Pytania]
}
}
Wersja 4: Z Wymuszeniem Struktury
Stwórz szczegółowy raport adekwatnie do pytania ${pytanie}. Raport powinien zawierać:
- Sekcja 1: Interpretacja prawna art. 30a w kontekście pytania ${pytanie}.
- Sekcja 2: Problemy i wyzwania praktyczne w kontekście pytania ${pytanie}.
- Sekcja 3: Działania i rekomendacje w kontekście pytania ${pytanie}.
Każda sekcja powinna być szczegółowo rozwinięta z uwzględnieniem aspektów teoretycznych i praktycznych w kontekście pytania ${pytanie}.
${pytanie}:
{
[Treść Twojego Pytania]
}
}
Wersja 5: Zastosowanie roli eksperta
Przyjmij rolę eksperta ds. prawa oświatowego w zakresie przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli. Odpowiedz na pytanie ${pytanie} w sposób usystematyzowany, uwzględniając:
- Dokładne omówienie art. 30a ustawy Karta Nauczyciela w kontekście pytania ${pytanie}.
- Analizę praktycznych problemów z wdrożeniem przepisów w kontekście pytania ${pytanie}.
- Propozycję działań zgodnych z aktualnymi przepisami w kontekście pytania ${pytanie}.
${pytanie}:
{
[Treść Twojego Pytania]
}
}
Każda z tych wersji może być dostosowana w zależności od szczegółowych potrzeb użytkownika. Iteracyjne udoskonalanie (poprawki i testowanie wyników) pozwoli na wybór najlepszego wariantu.
Udostępniam także (dla Użytkowników Aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy) kilka innych przydatnych modeli:
Informacje dotyczące najróżniejszych szczegółów, metodyk, sposobów używania wskazanych Modeli mogą być udostępniane w innych trybach (pytania należy kierować na adres Krzysztof.Slugocki@gmail.com).
Krzysztof Sługocki, 06.01.2025 |