Kwestia fundamentalna: Artykuł 30a w ustępie 1 mógłby brzmieć tak: „[…] organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wynagrodzeń nauczycieli […]”, ale tak nie brzmi! Brzmi tak: „[…] organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przeprowadza analizę poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli […]”.
Twierdzenie, że ‘to jest to samo’, mija się nie tylko z zasadami techniki prawodawczej (czyli źle świadczy o tak twierdzącej osobie); stoi także w sprzeczności z tym, że istnieje ‘definicja’ wynagrodzenia nauczyciela (art. 30 ust. 1) oraz istnieje ‘definicja’ wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli – zawarta jest pkt 4 w części nazwanej „Objaśnienia” do załącznika do rozporządzenia w sprawie opracowywania sprawozdania […] (tego załącznika, który zawiera wzór sprawozdania). I obie definicje nie brzmią tak samo!?
Napisano tam (‘definicja’ wydatków), że:
„4. Wydatki poniesione w 2024 r. na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy (kolumna 7)
Wydatki poniesione w 2024 r. na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, obejmują wyłącznie wydatki poniesione w 2024 r. z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, bez pochodnych od wynagrodzeń.”
‘Definicja’ ta ma charakter co najmniej kuriozalny.
Zdanie pierwsze jest odpowiednikiem pytania: „A co to są wydatki poniesione w na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy?”.
W odpowiedzi się rozporządza, że:
„No, wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy są to wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli w składnikach, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy”.
Ta fantastycznie przydatna odpowiedź zawiera dodatkowo cztery ‘akcenty’: „wyłącznie”, „poniesione w roku 2024”, „z budżetu jednostki samorządu terytorialnego”, „bez pochodnych od wynagrodzeń”.
„Bez pochodnych od wynagrodzeń” z zasady jest dość oczywistym stwierdzeniem.
„Wyłącznie” – oprócz tego, że dotyczy wprost znaczenia słów: „poniesione w roku 2024” oraz „z budżetu jednostki samorządu terytorialnego”, zamyka także katalog chęci dostrzegania jakichkolwiek innych kryteriów rozstrzygania tego, jakie ‘złotówki’ można uznawać za ‘wydatki poniesione na wynagrodzenia’.
Prawdziwa jednak ‘magia’ możliwości pojawia się po zauważeniu, że w owym art. 30 ust. 1 ustawy (‘definicja’ wynagrodzenia nauczyciela) stanowi się w szczególności, że:
„[…] Wynagrodzenie nauczycieli […] składa się z:
[…] i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy”.
I tu pojawia się ogromny ‘obszar’ do możliwych rozważań wspierających ideę, że ‘w interesie jednostki samorządu terytorialnego’ jest uznawać możliwie jak najwięcej złotówek za ‘wydatki’, a ‘w interesie nauczycieli’ – wręcz przeciwnie.
Czytelnicy tych treści są z reguły ‘Strażnikami interesu jednostki samorządu terytorialnego’ (https://qrgo.page.link/mbY4y - opracowanie dotyczy co prawda roku 2021, jednak w zakresie głównych wątków pozostaje aktualne).
Krzysztof Sługocki, 20.12.2024 |