Art. 30a KN
Niedziela, 2023-01-29, 08:48
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 210
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2022 » Grudzień » 29 » Co dalej po aktualizacji?
19:02
Co dalej po aktualizacji?

Część z Państwa po użyciu nowej wersji pliku analizatora (*1230) już zauważyła pewien wyraźny dość problem (jeden z wielu nowych problemów).

Oto jeden z wystarczająco prostych i komunikatywnych przykładów rzecz ilustrujących:

Niech w grupie nauczycieli dyplomowanych będzie tylko jeden nauczyciel; niech suma wydatków poniesionych na jego wynagrodzenia w roku 2022 będzie równa 79805,96 zł; niech w maju jego struktura zatrudnienia będzie równa 0,89; a w pozostałych miesiącach niech będzie równa 1 (czyli średnia za okres od stycznia do kwietnia = 1; średnia za okres od maja do grudnia = 0,99; pewną rolę będzie tu jednak miała do odegrania średnia za okres od maja do sierpnia (0,97) oraz za okres od września do grudnia (1).

W okresie od stycznia do kwietnia obowiązuje kwota średniego wynagrodzenia równa 6509,55 zł. W okresie od maja do grudnia obowiązuje kwota średniego wynagrodzenia równa 6795,97 zł.

Czyli jedynym poprawnym wykonaniem art. 30a ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela (R = W - S * N) jest: R = 79805,96 – (1 * 6509,55 * 4 + 0,99 * 6795,97 * 4) = - 56,32 zł (różnica jest ujemna); nauczycielowi zatem należy się, w zgodności z art. 30a ust. 3, jednorazowy dodatek uzupełniający równy 56,32 zł.

Jednak według nowego rozporządzenia: R = 79805,96 – (1 * 6509,55 * 4 + 0,97 * 6795,97 * 4 + 1 * 6795,97 * 4) = +215,52 (!?)

Skoro dla nauczycieli dyplomowanych i mianowanych okres (od maja do grudnia) obowiązywania jednej kwoty średniego wynagrodzenia (w okresie obowiązywania jednej kwoty bazowej) można według MEiN tak sobie dowolnie podzielić na dwa okresy analityczne, to dlaczego nie można na przykład na cztery okresy analityczne (jeszcze bardziej abstrahując od art. 30 ust. 2 ustawy)?
Odpowiedź chyba jest taka: bo sobie rozrywkowe chłopaki z MEiN najpierw wymyślili tabelkę arkusza sprawozdania (no jakąś taką możliwie najprostszą w kompletnym odlocie od ustawy o fundamentalnych zasadach stosowania prawa nie wspominając); potem dopasowali przepisy rozporządzenia do tej tabeli – a że przepisów ustawy nie da się tak jakoś „tabelkowo” dostosować do przepisów rozporządzenia, to machnęli sobie na to ogonem („a kogo tam będzie to obchodzić?”).

No to jak teraz ma być? Czy przykładowemu tu nauczycielowi wypłacić należy (w zgodności z art. 30a) jednorazowy dodatek uzupełniający, czy też może w zgodności z chyba niezgodnym z ustawą rozporządzeniem (a niezgodności jest więcej) nie zapłacić? Bardzo interesującym („politycznym”) pytaniem jest to, czy „tabelkowe rozporządzenie” działa bardziej na korzyść nauczycieli, czy bardziej na korzyść jst (cokolwiek by to znaczyło)? Wczytując się w opinie (do projektu rozporządzenia) związków zawodowych – chyba nauczycieli nie za bardzo to obchodzi?

Co się będzie zatem robić? Art. 30a jest wielce abstrakcyjny, czyli powszechnie nieczytelny. Rozporządzenie jest skomplikowane nad wyraz, czyli powszechnie nieczytelne. Tabelka arkusza sprawozdania jest konkretna, czyli powszechnie czytelna. Czyli tabelka rządzi.

Czyli chyba dostosujemy się ostatecznie do tabelki?

Na wszelki wypadek analizator w obecnej wersji (*1230) działa tak, żeby dało się ten problem zobaczyć. Ja tymczasem nie umiem podjąć decyzji dotyczącej tego, czy aplikacja ma działać w zgodności z art. 30a, czy w zgodności z tabelką arkusza sprawozdania.

Tuż po nowym roku (może na przykład 02 stycznia) udostępnię (i powszechnie o tym poinformuję) drobne narzędzie, które „wygładzi” działanie analizatora w wersji (*1230) – nie wiem jednak na razie, w którą stronę (co za emocje…).

Wsłuchuję się także teraz intensywnie w Państwa głosy, komentarze, opinie, sugestie i proszę o więcej. I wcale nie mam satysfakcji z tego, że uprzedzałem, że tak będzie. Czyli aplikacja działa obecnie wyjątkowo elastycznie – trzeba będzie ją tylko ostatecznie popchnąć w którąś stronę. Czy pojawi się jakaś „refleksja” po stronie MEiN (umiem wskazać kilka jeszcze dość fundamentalnych problemów)?


Krzysztof Sługocki, 29.12.2022

Wyświetleń: 251 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Grudzień 2022  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2023
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz