Otrzymałem sporo takich pytań. Niektóre z nich zadają osoby „zaawansowane w temacie” – w oczekiwaniu: „ja już byłam/byłem na takim szkoleniu w roku ubiegłym – czy tu się coś zmieniło?”. Zadają te pytania także osoby „początkujące w temacie” – w oczekiwaniu: „czy to szkolenie będzie także komunikatywne dla początkujących?”. Zatem poniżej odpowiadam:
Po wyjaśnieniu kwestii natury formalno-organizacyjnych (około 5 min) w pierwszej części szkolenia (około 20 min) komunikowane są kwestie ogólne dotyczące bieżącego stanu prawnego, bieżącego stanu pojmowania bieżącego stanu prawnego, prawdopodobieństwa jeszcze w tym roku zmiany załącznika do rozporządzenia (arkusz sprawozdania – problem jednej kwoty bazowej w roku 2015), możliwych zmian w roku 2016 itp.
W drugiej części (około 30 min) – dokonywane jest (dla jednych jest to przypomnienie, dla innych wyjaśnienie i wytłumaczenie „nowego”) streszczenie rozumienia art. 30a w powiązaniu z właściwymi przepisami wykonawczymi. W trakcie szkolenia zakłada się, że „tematyka spotkania jest uczestnikom znana”, ale nie zakłada się, że wszyscy są „weteranami” stosowania art. 30a – wyjaśnienia dotyczące art. 30a są tak formułowane aby także osoba „początkująca” mogła „uznać rzecz za wystarczająco przyjazną”. Zakłada się także, że poza kilkoma wyjątkowymi kwestiami nie będzie konieczne „studiowanie” w czasie szkolenia przepisów prawa. Celem tej części jest pokazać, że przepisy prawa dotyczące analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli dają się sprowadzić do (co do głównej problematyki) zagadnień natury algebraicznej – a przez to, w konsekwencji, da się wykorzystać program komputerowy realizujący kolejne ciągi obliczeń. Wytłumaczone jest także i to, że różne mogą być oczekiwania uczestników (różne struktury organizacyjne), a proponowane rozwiązania będą względem tych oczekiwań elastyczne i pozwolą dokonać w sposób szybki, sprawny, przyjazny i zgodny z prawem owej analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
W kolejnej części (około 60 min) – dominują założenia: „czy zdecydujesz się na używanie proponowanych na tym szkoleniu narzędzi, czy też nie – ręcznie owo liczyć należy umieć”; „skąd możesz wiedzieć, czy proponowane narzędzie liczy dobrze? – ręcznie owo liczyć należy umieć”; „powinieneś chcieć wiedzieć więcej od potencjalnych kontrolujących! – ręcznie owo liczyć należy umieć”. Celem tej części jest wskazanie reguł „ręcznego” liczenia, gdzie najważniejszą kwestią (poprzez dobranie stosownych przykładów) będą wyjaśnienia dotyczące wielu „niuansów” analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli.
Kolejna, najważniejsza (według mnie) część szkolenia (około 140 min) dotyczy kilku generalnych zagadnień: „chcę mieć w swoim komputerze narzędzie (program) wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – jak to osiągnąć?”; „jak ustawić (skonfigurować, sparametryzować) działanie aplikacji – aby były spełnione moje oczekiwania (organizacyjne, prawne, algebraiczne, lokalne, regionalne…)?”; „na czym polega gromadzenie danych?”; na czym polega dokonanie analizy w oparciu o zgromadzone dane?”; „jaki mam dostępny system raportowania?”. Zostanie także wskazanych sporo przykładów radzenia sobie z ewentualnym zarzutem niepoprawności dokonanej analizy. W tej części szkolenia będzie prezentowane proponowane narzędzie wspomagania dokonania analizy poprzez odpowiednio dobrane liczne przykłady.
Ostatnia część szkolenia – wybrane dodatkowe wyjaśnienia (np. co to są wydatki poniesione na wynagrodzenia; co to jest osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego); dyskusja problemów wskazanych przez uczestników itp.
Po oficjalnym zakończeniu (około 14:00/14:30) – możliwe są indywidualne konsultacje w zakresach (dotyczących art. 30a) wskazywanych przez uczestników szkolenia.
W trakcie szkolenia zaplanowane są dwie przerwy, w tym przerwa na posiłek.
Krzysztof Sługocki, 02.11.2015 |