Art. 30a KN
Czwartek, 2024-11-21, 11:11
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 11
Gości: 11
Użytkowników: 0
Główna » 2019 » Styczeń » 5 » Czy to jest dobrze policzone?
21:32
Czy to jest dobrze policzone?

Dlaczego wyliczona w analizie różnica – [1] na załączonym niżej rysunku – (przy założeniu, że jest ujemna) nie jest zwykle równa (wtedy co do znaku traktowana jako dodatnia) sumie wyliczonych do wypłacenia jednorazowych dodatków uzupełniających ([2] na rysunku)?

Ujemna różnica [1] (…z rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania: „Kwotę różnicy należy obliczyć […] jako różnicę wydatków poniesionych na wynagrodzenia […] i sumy iloczynów średniorocznej liczby etatów i średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela […]. Liczba ujemna informuje o kwocie różnicy, jaką należy podzielić i wypłacić w formie jednorazowych dodatków uzupełniających.”) jest dzielona na jednorazowe dodatki uzupełniające [4]. Art. 30a ust. 3: „Kwota różnicy, o której mowa w ust. 2, jest dzielona między nauczycieli […] i wypłacana […] w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego ustalanego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia oraz osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela […]”.

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego [3]: „Dla każdego nauczyciela oddzielnie należy wyliczyć osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia według następującego wzoru: Sj = A x B x C […]” – więc wyliczanie jednorazowego dodatku uzupełniającego proporcjonalnie do osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego [3] będzie także proporcjonalnym do okresu zatrudnienia…
Czyli liczby oznaczone znakiem [3] to są właśnie wyliczone dla każdego nauczyciela oddzielnie „osobiste stawki wynagrodzenia zasadniczego”; różnica [1] została podzielona na jednorazowe dodatki uzupełniające [4] zgodnie z równaniem zawartym w rozporządzeniu:

Jednak „różnica” (w prezentowanym przykładzie [1]: -63095,95, czyli 63095,95) nie jest równa sumie wyliczonych „z tej różnicy” jednorazowych dodatków uzupełniających ([2]: 63095,83); w tym przypadku obie kwoty różnią się o 12 groszy.

Dlaczego?

Wyjaśnienie faktyczne nie jest zupełnie proste, ale można rzecz wyjaśnić obrazowo w sposób następujący: wyobraźmy sobie, że oto w danej grupie awansu zawodowego jest 100 nauczycieli; wyobraźmy sobie, że w wyniku analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wyszła różnica (ujemna) = - 100,36 (minus sto złotych i trzydzieści sześć groszy); czyli należy dla nauczycieli w tej grupie policzyć jednorazowe dodatki uzupełniające…; załóżmy, że każdy z tych stu nauczycieli ma taką samą osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego (równą na przykład 32172,63 zł), w proporcji do której ma być wyliczony ów jednorazowy dodatek uzupełniający; czyli – z racji równych wartości osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego – owe 100,36 zł różnicy należy podzielić na 100 równych części (bo jest 100 nauczycieli); czyli każdy otrzyma 1,00 zł…

…a jak podzielić na równe 100 części 36 groszy?

…to co zrobić – zostawić tak, jak jest na przykładowym tu wyżej rysunku, czy też może „z ręki dopisać” (w tym przypadku lub w innym „z ręki ująć”) „po grosiczku” dowolnie wybranym trzydziestu sześciu nauczycielom…?

Napiszę nie do końca poprawnie i elegancko: kilka lat temu „poziom nieświadomości” opisywanej tu kwestii (i wielu innych) był tak duży, że po pierwsze lepiej było o tym nie mówić, a po drugie – lepiej było po tym „grosiczku” tu i ówdzie zmienić; dziś „poziom świadomości” jest już na tyle duży, że chyba dla mocno zdecydowanej większości jest wiadomym, że prawdopodobieństwo tego, że wskazywane wyżej owe dwie kwoty będą sobie się równać („co do grosza”) – jest bardzo małe (dla 100 nauczycieli: 2%). Takich „niuansów”, których lepiej nie eksponować jest w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli znacznie więcej...

Teraz napiszę poprawnie: należy tak zrobić, aby było dobrze… - zalecana Aplikacja „liczy dobrze”…

Rzecz, której nie umiem rzetelnie wytłumaczyć: …jak tu z podziału liczby ujemnej wychodzą liczby dodatnie? Można to tłumaczyć na trzy możliwe następujące sposoby:
(1) …bo tak…
(2) …bo MEN tak chce…
(3) …bo to cud jest…
Proszę, dokonując analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, pozostawać w spokoju i dobrym usposobieniu – to taka coroczna (noworoczna) zabawa dla Wybranych…


Krzysztof Sługocki, 05.01.2019

Wyświetleń: 678 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2019  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz