Art. 30a KN
Piątek, 2022-12-02, 21:58
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Lipiec » 31 » „Dodatki pod lupą”
14:46
„Dodatki pod lupą”

„Dodatki pod lupą” (Głos Nauczycielski, GN nr 31-32, 29.07.2020, https://glos.pl/e_artykuly/dodatki-pod-lupa) to artykuł, w którym są komentowane „sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli”, o których się wspomina w „Sprawozdaniu z działalności RIO i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2019 r.” (Pełny tekst sprawozdania: http://www.rio.gov.pl/html/sprawozdania_rio/2019/sprawozdanie_za_2019_r_www.pdf; skrót: http://www.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=HTML&file=index&page=spr_sejm_2019).

Celowo użyłem wyżej zwrotu „wspomina” w kontrze do istoty przekazu płynącego z treści zawartej pod tytułem „Dodatki pod lupą”. Zauważam w tej treści przesadę. A stosowanie przesady - jestem o tym przekonany - wpisuje się w istniejący już schemat deprecjonowania znaczenia istnienia art. 30a, czyli w konsekwencji nie będzie to działać w interesie nauczycieli. Napisano w tym artykule w szczególności:

(1) „Błędy przy ustalaniu wysokości dodatków uzupełniających, bezprawne oszczędności na godzinach ponadwymiarowych – to tylko część z nieprawidłowości wykrytych przez Regionalne Izby Obrachunkowe.”

(2) „W 2019 r. Regionalne Izby Obrachunkowe realizowały, na podstawie art. 30a ust. 5 Karty Nauczyciela, obowiązek gromadzenia sprawozdań z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w 2018 r. […] Izby zweryfikowały pod względem formalnym 2959 sprawozdań przekazanych do izb przez samorządy (wraz z korektami).”

Z (1) wynika narracja dotycząca tego, że RIO stwierdza chyba ogrom błędów i nieprawidłowości? No i że opisuje się tam pewne nawet „bezprawne” czynności („bezprawne oszczędności”).

W art. 30a ust. 5 Karty Nauczyciela nie stanowi się o żadnym (2) „obowiązku gromadzenia sprawozdań”, który to obowiązek mają „Regionalne Izby Obrachunkowe realizować” (Art. 30a ust. 5: „Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego przedkłada sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, w terminie 7 dni od jego sporządzenia, regionalnej izbie obrachunkowej […].”)! W art. 30b stanowi się o „kontrolowaniu osiągnięcia w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3, z uwzględnieniem art. 30a ust. 3”, oczywiście w konsekwencji istotnie „zgromadzenia” owych sprawozdań skutkiem realizacji obowiązku organów prowadzących, który to obowiązek wynika no właśnie z art. 30a ust. 5. W artykule zacytowano błędny tekst zawarty w sprawozdaniu RIO. Oczywiście to jest drobne spostrzeżenie i jest jedynie drobną plewką bez żadnego znaczenia, ale i jest także charakterystycznym znakiem przekazu, z którego ma wynikać to budowanie specyficznego dla art. 30a napięcia opartego o brak zrozumienia, zwykłe błędy i przesadną narrację. Możliwe, że dotyczący tego samego sprawozdania artykuł z 14 lipca nie zbudował „właściwego napięcia” („Tak niektórzy oszczędzają na nauczycielach”, https://glos.pl/tak-niektorzy-oszczedzaja-na-nauczycielach) – choć tam właśnie zacytowano ze sprawozdania RIO odniesienia do kilku wybranych błędów i nieprawidłowości.

Komu i czemu to podtrzymywanie tego „napięcia” i w taki sposób ma służyć?

  • dodatki (art. 30a)…
  • pod lupą RIO…
  • błędy…
  • bezprawne oszczędności na godzinach ponadwymiarowych…
  • to tylko część z nieprawidłowości…
  • 2959 sprawozdań…

…więc w konsekwencji rodzi się „straszna wizja”: no to w tych prawie trzech tysiącach sprawozdań to musi być o tych błędach, nieprawidłowościach i bezprawnych oszczędnościach – strasznie dużo…

Artykuł nie zachęca do zapoznania się ze sprawozdaniem RIO. A w tym sprawozdaniu owszem jest krótko opisanych (na zasadzie odnotowania informacji o zdarzeniu; bez żadnych nawet ogólnych analiz – taka jest natura tego sprawozdania) kilkanaście błędów i nieprawidłowości – w znaczeniu czego dotyczyły i gdzie miały miejsce. Nie użyto w sprawozdaniu RIO zwrotu "bezprawne oszczędności".

Oprócz tego jest tam jedynie tyle:

  • na stronie 137: „[…] izby zebrały i zweryfikowały pod względem formalnym (poprawność formularzy, kwot bazowych, kodu GUS jednostki) 2 959 sprawozdań przekazanych do izb przez jst […]”;
  • na stronie 92: „nieprawidłowości w zakresie ustalania i wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli – 68” (liczba odnotowanych nieprawidłowości);
  • na stronie 120: „nieprawidłowości w zakresie ustalania i wypłaty jednorazowych dodatków uzupełniających dla nauczycieli – 154,5 tys. zł” (jako „korzyści”).

Najważniejszą moim zdaniem treścią dotycząca art. 30a zawartą w sprawozdaniu RIO jest (strona 160): „W ramach współpracy z MEN w 2019 r. opracowano i udostępniono m.in. sporządzoną na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek samorządu terytorialnego zbiorczą informację o wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jst w 2018 r.” – z innych źródeł wiem, że z takich „zbiorczych informacji” wynika, że:

  • jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z trudnym zagadnieniem przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli;
  • przeprowadzanie analizy jest koniecznym, przydatnym i pożytecznym narzędziem w istniejącym systemie wynagradzania nauczycieli;
  • przeprowadzanie analizy spełnia funkcje weryfikacyjne w kilku aspektach funkcjonowania istniejącego systemu wynagradzania nauczycieli;
  • wyniki z przeprowadzania analizy uzupełniają dane uzyskiwane z systemu informacji oświatowej.

Dlaczego w GN nie ma takiego przekazu? Powtórzę to, czego jestem pewien: stosowanie przesadnych narracji wpisuje się w istniejący już schemat deprecjonowania znaczenia istnienia art. 30a, czyli w konsekwencji nie będzie to działać w interesie nauczycieli.

…i pewnie na koniec powinienem dodać, że oczywiście mam świadomość tego, że poświęcanie czasu na czytanie ze zrozumieniem „Sprawozdania z działalności RIO i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2019 r.” nie jest pewnie wyrazem normalności – mam tu jednak do siebie wielki dystans…


Krzysztof Sługocki, 31.07.2020

Wyświetleń: 278 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2020  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz