Art. 30a KN
Środa, 2025-01-22, 13:44
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2025 » Styczeń » 17 » Kilka refleksji dotyczących obowiązywania art. 30a
16:03
Kilka refleksji dotyczących obowiązywania art. 30a

Obowiązywanie art. 30a ustawy Karta Nauczyciela jest uzasadnione. Uzasadnienia te były już w tym serwisie często relacjonowane w związku głównie z nadużywaniem pejoratywnego terminu „czternastka dla nauczycieli” i to zwykle w kontekstach nawołujących do ‘zniesienia’ tego art. 30a. Często było to czynione przez ludzi, od których zwykle oczekuje się pogłębionej znajomości tego, o czym mówią, jednak to, jak o tym mówili i co mówili (lub pisali), zwykle skłaniało do chęci spostrzegania owych, że oto kolejny ignorant komunikuje niezweryfikowane i nieprzemyślane treści (dość niezwykłym tu ‘naczelnym’ przykładem była pani minister Zalewska) bez pojmowania tej prostej prawdy, że dla słuchacza lub czytelnika, który dane kwestie rozumie, ma takie ‘bezrefleksyjne komunikowanie’ zwyczajnie dość poniżający charakter. A jak ‘od wieków’ wiadomo – trochę źle to zawsze świadczy nie o ‘poniżanym’, lecz o ‘poniżającym’.

Można ów cały system uzasadnień (na rzecz słuszności obowiązywania art. 30a) streścić do następującego brzmienia (wykazanego ponad miarę w wyroku TK K 13/10): Art. 30a jest naturalną konsekwencją istniejącego systemu wynagradzania nauczycieli i tak długo, jak ten system będzie istniał, tak długo będzie istniała taka właśnie naturalna konsekwencja tego systemu. Można to rozumieć – wystarczy się świadomie zapoznać z tymże wyrokiem (choć w dobie istnienia tk może to być trudne mentalnie).

Nie zanosi się na zmianę systemu wynagradzania nauczycieli. Pewne nowe propozycje płynące głównie ze strony związków zawodowych nie zmieniają tu istoty tego systemu wynagradzania – będzie musiał wtedy zaistnieć odpowiednik obecnego art. 30a.

Moim jednak głównym tu celem było zwrócenie uwagi na kwestie nieco inne (bardziej przyziemne).

Systematyka obowiązania art. 30a wraz z przepisami wykonawczymi ma bardzo istotne wady (i to już bardzo dobrze znane i opisane), których poziom jest taki, że wręcz eliminuje możliwość poprawnego „przeprowadzenia analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli”.

W zasadzie nie jest wiadome, co to znaczy „poprawnie” przeprowadzić tę analizę – nie da się obiektywnie stwierdzić, co ma być miarą tejże ewentualnej poprawności. Naturalną rzeczą jest zatem i to, że nie da się tej „poprawności” zweryfikować. A powodów takiego stanu rzeczy jest wiele. Oto kilka wybranych (aż przesadnie jaskrawych i jednoznacznych).

(1) Mój umysł jest widać jakiś bardzo mizerny, bo nie jestem sobie w stanie wytłumaczyć, że uznawanym powszechnie za słuszny może być fakt (i to na poziomie prawa ustanowionego), że w pewnych okolicznościach można twierdzić, że miesiąc (taki jak luty czy marzec) ma dni 30. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą.

(2) Prawodawca nie definiuje fundamentalnego dla analizy pojęcia „struktura zatrudnienia”, choć nakazuje obliczanie czegoś takiego – w swej istocie ‘przedstawia’ to pojęcie na poziomie przepisów prawa wykonawczego w niezwykle kaleki sposób sugerujący bardziej znaczenie słów „struktura bycia w pracy”. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą.

(3) Skrajnym wyrazem niepojmowania po stronie prawodawcy tego przywołanego wyżej pojęcia jest zapis (tu chyba należy twierdzić, że będący przepisem prawa), że owo należy liczyć i zapisywać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą.

(4) Prawodawca tworzy przepisy prawa w jaskrawej niezgodności z zasadami techniki prawodawczej. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą.

(5) Na potrzeby analizy za rok 2024 prawodawca (rozporządzeniodawca) wylicza średnie wynagrodzenie dla nauczycieli początkujących jako wartość równą 6354,58 – popełnia błąd (co prawda tylko o jeden grosz!) – ma tu być 6354,57. W minionych latach także popełniano tego rodzaju błędy obliczeniowe. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą.

(6) Należy przygotować sprawozdanie, którego „wzorzec”, tylko przy dużym poczuciu humoru, można twierdzić, że jest zgodny z art. 30a ust. 7. Najbardziej przejmująca jest powszechna na to zgoda i niewytłumaczalna rzecz, że wszyscy zobowiązani jednak świetnie sobie z tym radzą – widać mają owi ‘wielkie poczucie humoru’.

Wyobrażam sobie, że gdybym to ja (lub Ty Czytelniku) twierdził, że w pewnych okolicznościach luty ma dni 30 lub gdybym to ja popełnił błąd w liczeniu choćby i o ten jeden grosz, lub zrobił coś równie pokracznego z tych przykładowych rzeczy wyżej opisanych, to w najlepszym przypadku może bym usłyszał: „a puknij żesz się ty w ten swój łeb”.

Na czym polega fakt istnienia powszechnej na takie rzeczy zgody? Ja wiem na czym – chodzi tu pewnie o poczucie humoru. Ma to jednocześnie chyba także jakiś głębszy sens, bo gdy czasami włączam telewizor i ‘niechcący’ przełączę się nieopatrzenie na pewne kanały…


Krzysztof Sługocki, 17.01.2025

Wyświetleń: 41 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2025  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz