Art. 30a KN
Wtorek, 2022-12-06, 06:55
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2019 » Styczeń » 4 » Ludzie odkrywają różne rzeczy...
17:11
Ludzie odkrywają różne rzeczy...

Obecnie zalecane narzędzia mają już bardzo wielu użytkowników. Wielu dostrzega i odkrywa coraz więcej niuansów konsekwencji obowiązywania art. 30a (i właściwych tu przepisów wykonawczych) – istotnie jest ich bardzo wiele. Także z „lektury” wniosków pokontrolnych wynika, że Kontrolujący są w zdecydowanej większości już bardzo świadomi istnienia tych licznych niuansów i pewnie dlatego są oni mocno tolerancyjni, ostrożni i z odpowiednim dystansem podchodzą do przedmiotu kontroli w zakresie art. 30a.

Oto jeden z powtarzających się w każdym roku takich szczegółowych problemów – jak wiele, nie jest zwykle poruszany w czasie szkoleń ("lwa" lepiej nie drażnić...).

W rozporządzeniu (w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania...) w części nazwanej „Objaśnienia” w punkcie oznaczonym „I” wprowadzono zapis: „Wszystkie dane oraz wyniki obliczeń powinny być wpisane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Obliczenia powinny zostać wykonane na danych z taką samą dokładnością.”. Osobliwa „niefortunność” i „niefrasobliwość” zaistnienia tego zapisu, co do treści jak i co do formy, wymaga z pewnością osobnego i właściwego opracowania, które w streszczeniu będzie mieć takie brzmienie: „Takie zapisy i w takiej formie nie powinny mieć miejsca w prawie, ale jednak mają!”. Taki zapis musiał się pojawić jako równie osobliwe „lekarstwo” na twierdzenie, że na potrzebę liczenia w szczególności „struktury zatrudnienia” stanowi się w RP, że w niektórych przypadkach na przykład marzec „ma dni 30”. Napisać, że to „egzotyka”, to tak, jakby nic nie napisać… - no, ale tak właśnie jest i różne są tego konsekwencje. W powiązaniu z całością algorytmu dokonywania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wpisanego w przepisy prawa rodzi to bardzo wiele szczegółowych problemów - no ale trzeba sobie z nimi jakoś poradzić...

Co więc zastosowano w zalecanych obecnie narzędziach w celu minimalizowania negatywnych skutków wskazanych wyżej „przepisów”?

„Całe szczęście” nie napisano w przepisie jakiej metodologii zaokrąglania należy używać. W Aplikacji w miejscach wymagających zaokrąglania w szczególności nie zastosowano więc algorytmu standardowego (szkolnego), w którym „połówki” (piątki) zaokrąglane są zawsze w górę. Czyli np. 2,345 zostaje zaokrąglone do 2,35; 10,885 do 10,89 itp. Czyli nie zastosowano takiego działania, jakiego nauczyliśmy się w szkole i jakiego oczekiwałaby większość z nas (także pewnie uprawnionych do kontrolowania). Jednak w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (a to nie są odosobnione pojedyncze obliczenia) takie działanie („piątki zawsze w górę”) prowadzi do kumulowania błędów. Na przykład (przykład jest trywialny, ale wystarczająco wyjaśnia problem) suma dwóch liczb 2,225 i 6,655 jest równa 8,88. W wyniku zastosowania koniecznego zaokrąglania (tu jednak szkolnego): 2,23+6,66=8,89 („błąd” właśnie został „skumulowany”). W zalecanych narzędziach obliczeniowych zastosowano algorytm zwany gaussowskim lub bankierskim. „Połówki” zaokrąglane tu są zawsze do najbliższej liczby parzystej. Dlatego 2,225 zaokrąglone zostanie do 2,22; a 6,655 do 6,66. Wówczas po takim zaokrągleniu: 2,22+6,66=8,88 („błąd” został „zamortyzowany”). Dodatkowo liczba poziomów zaokrąglania została ograniczona do bezwzględnego minimum – w konsekwencji dodając ręcznie w niektórych tabelach już zaokrąglone wyniki (lub licząc średnią) nie otrzyma się identycznych wyników; wielopoziomowe zaokrąglanie (czyli występujące w każdym kolejnym działaniu) także kumuluje błędy…

Głębsza analiza tego zagadnienia w odniesieniu do analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli każe zdecydowanie stosować algorytm gaussowski (bankierski) w połączeniu z minimalizowaniem poziomów zaokrąglania. Dodatkowo należy zauważyć, że przepis prawa nie stanowi o algorytmie zaokrąglania, lecz jedynie o potrzebie stosowania „dokładności do dwóch miejsc po przecinku”. Co do zasady, należy więc wybrać taki sposób liczenia, który będzie poprawnym, czyli który będzie prowadził do możliwie najmniejszych błędów.

Czy algorytm bankierski (gaussowski) jest zły? To nie jest właściwe pytanie...
Zastosowanie takiego algorytmu nie jest niczym niezwykłym, a tym bardziej złym. To, że nie jest nauczany powszechnie w szkołach nie stanowi tu żadnego argumentu. W zależności od zastosowań ma ten algorytm swoje poważne zalety, które zdecydowanie ujawniają się właśnie w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Zaokrąglanie standardowe (szkolne; „piątki zawsze w górę”) powoduje kumulowanie błędu w przypadku wykonywania późniejszych operacji arytmetycznych na dużych zbiorach danych. Algorytm bankierski (gaussowski) sprawia, że otrzymana np. suma (lub efekt innego działania na dużych zbiorach danych) jest o wiele bliższa sumie „rzeczywistej”...


Krzysztof Sługocki, 04.01.2019

Wyświetleń: 388 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2019  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz