Art. 30a KN
Niedziela, 2024-05-05, 08:03
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 224
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2023 » Grudzień » 18 » Meandry obliczania struktury zatrudnienia
21:23
Meandry obliczania struktury zatrudnienia

Użytkownicy Aplikacji wspomagania przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli chcą wszystko zrobić poprawnie. Wielu z nich korzysta z zalecanych tu narzędzi i jednocześnie stosuje słuszną zasadę ograniczonego zaufania nawet wobec tych właśnie narzędzi.

Typowy (niebędący łatwym w racjonalnym wyjaśnieniu) przypadek obliczeniowy:

Jak policzyć strukturę zatrudnienia na przykład w marcu? Nauczyciel jest w stanie zatrudnienia na 9/18; od 07 marca (do końca marca) nauczyciel ma okres nieprowadzenia zajęć, „w którym pobiera świadczenie pieniężne, o którym mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby lub macierzyństwa”.

Czyli z perspektywy arkusza gromadzenia danych zgromadzono odpowiednie dane dotyczące minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dane dotyczące wydatków; jako wymiar etatu wprowadzono [9], [18]; i wprowadzono informacje dotyczące okresu nieprowadzenia zajęć: typ [3]; od [07.03], do [31.03].

Aplikacja na poziomie Analizatora wylicza dla marca strukturę zatrudnienia równą 0,08; Użytkownik (stosuje słuszną zasadę ograniczonego zaufania) sprawdza wynik Analizatora i wylicza wartość 0,10. Użytkownik sugeruje (delikatnie i dyplomatycznie), że coś tu chyba jest nie tak – bo uzasadnia rzecz następująco: =9/18*6/30=0,10.
Bo: 6 – dlatego, że w marcu okres prowadzenia zajęć trwa 6 dni; 30 – dlatego, że w przepisach wykonawczych do art. 30a „rozporządzeniodawca” rozporządza, że we wskazywanych tu okolicznościach marzec ma dni 30.

[Patrz] Załącznik nr 1 do rozporządzenia wykonawczego do art. 30a „Sposób ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupełniającego”; pkt 1: „Ustalając okres zatrudnienia nauczyciela, który przez część miesiąca pobierał świadczenie pieniężne, o którym mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, za miesiąc przyjmuje się 30 dni”; tu, w związku z § 3 ust. 5: „Przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli: 1) uwzględnia się liczbę etatów nauczycieli w okresach, za które wypłacono im wynagrodzenie, zgodnie z wymiarem zatrudnienia określonym w umowie o pracę lub w akcie mianowania; 2) nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa”.

Czyli:
Użytkownik wylicza: 0,10;
Analizator (zalecane tu narzędzie do przeprowadzania analizy) wylicza: 0,08;
Co policzy uprawniony do czynności kontrolnych (co za emocje)?
Dlaczego Aplikacja wylicza 0,08 (czyżby działała faktycznie źle)?

Wyjaśnienie (równie przesycone drgającymi emocjami):

W liczeniu struktury zatrudnienia „nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa” (patrz przywołane przepisy wyżej). Czyli owo „nieuwzględnianie” dotyczy okresu nieprowadzenia zajęć. W ramach owego „nieuwzględniania” przyjmuje się (w obliczeniach), że marzec – „za miesiąc przyjmuje się 30 dni”. Czyli w okresie prowadzenia zajęć marzec ma dni tyle, ile ma (czyli chyba 31), a w okresie nieprowadzenia zajęć marzec „ma dni 30” (i to jest pewnik prawem naszym zapewniony).

Czyli – z perspektywy okresu prowadzenia zajęć – struktura zatrudnienia wynosi: 9/18*6/31=~0,10 (0,096774). Jednak w liczeniu struktury zatrudnienia należy: „nie uwzględnia się liczby etatów nauczycieli, proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenia pieniężne, o których mowa w przepisach o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa”. Czyli równanie zaprezentowane wyżej nie jest zgodne z przywołanym zapisem rozporządzenia.

Czyli równanie zgodne z przywołanym zapisem rozporządzenia jest następujące: = 9/18*(1-25/30)= ~0,08 (0,083333) – ale nie tak: =9/18*(1-24/30)=0,10.

Dlaczego?

Już wiadomo, dlaczego w mianowniku ma być w marcu nie 31, lecz 30! – Bo MEN(MEiN) uznał, że marzec ma dni 30 w okresie nieprowadzenia zajęć (już wiadomo w jakich okolicznościach) w obliczaniu struktury zatrudnienia. Dlaczego jednak 25, a nie 24? Bo „rządzi” K.p.a.: „postępować należy li tylko z dowodami, żadnego dowodu nie pomijając”. Bo jest więc dowód („kwit”) na to, że nauczyciel „ma okres nieprowadzenia zajęć” (czyli nie ma go w pracy) od 07 marca do 31 marca, czyli ów okres trwa dni 25 (i na to właśnie jest dowód). Czyli musiałby w tym przypadku zaistnieć jakiś jednoznaczny przepis prawa (z zerem domniemania), że w takim przypadku należy pomijać dowody i postępować wbrew dowodom (?!). No, nie ma takiego przepisu prawa (nawet w prawie oświatowym).

Czyli
Aplikacja wspomagania przeprowadzania analizy wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli „liczy” w roku (za rok) 2023 tak, jak „liczyła” także w latach minionych; żadne przepisy niczego tu nie zmieniły; czyli liczy dobrze (co niech wcale nie zmienia postaw „stosowania słusznej zasady ograniczonego zaufania”).

Marginalne (bo od lat nie budzą już tu żadnych emocji) Uwagi na marginesie:

(1) „Sposób ustalania wysokości jednorazowego dodatku uzupełniającego”: jednorazowy dodatek uzupełniający się nie „ustala” (czyli niemal jakby „zgaduje”), lecz „oblicza”, bo liczby (naucza się nawet powszechnie w szkole) to się liczy i oblicza (MEN/MEiN jeszcze tego odkrycia nie dokonał; może teraz już dokona?).
(2) jednorazowy dodatek uzupełniający jest wyrażany liczbą mierzoną w złotówkach; liczba nie ma „wysokości” (bo wtedy musiałaby także mieć „niskość”); konkretna liczba ma konkretną wartość (gdyby więc owo brzmiało tak: „Sposób ustalania niskości jednorazowego dodatku uzupełniającego” – to pewnie każdy by tu zauważał, że brzmi jakoś głupio, choć „prawdziwie”; to wobec tego słowo „wysokość”, dlaczego nie brzmi tu powszechnie równie głupio?).
(3) „proporcjonalnie do okresów, w których pobierali świadczenie pieniężne” – owe świadczenia pieniężne się „pobiera” nie „w okresach”, lecz „za okresy”.
(4) marzec ma dni 31 (jest poza moim zasięgiem intelektualnym wytłumaczenie, że marzec nie ma nawet w moim kraju dni 30).
(5) W rozporządzeniu przywoływany załącznik nr 1 ma tytuł: „SPOSÓB USTALANIA WYSOKOŚCI JEDNORAZOWEGO DODATKU UZUPEŁNIAJĄCEGO” – jak wytłumaczyć owemu „rozporządzeniodawcy”, że lepiej „który” pisać przez „u”, niż ów tytuł na środku i to jeszcze w całości dużymi literami (chyba moje doświadczenia edukacyjne są jakieś gorsze i zupełnie inne niż doświadczenia edukacyjne twórców tych przepisów)?

Jednak „rozporządzeniodawca” rozporządza, że należy „ustalać” oraz że w marcu w odniesieniu do okresu nieprowadzenia zajęć to w ramach tego ustalania „za miesiąc przyjmuje się dni 30”. I już.

Tak, to prawda, „program” liczy źle, ale liczy w zgodności z prawem, czyli liczy dobrze? I proszę sobie teraz uświadomić rzecz niezwykłą: „nowa racjonalna władza” zamierza sprawić, aby takie narzędzie liczyło nie tylko w zgodności z prawem, ale także, żeby liczyło dobrze. A ja uważam, że to z wielu powodów nie jest dobry pomysł – albo należy to zostawić tak, jak jest, albo należy to posłać w niebyt. Chyba jednak się mylę – bo wysłanie art. 30a w niebyt nie będzie „zgodne z Konstytucją” (ze względu na wyrok TK z 2013 roku; a na to, to sobie „nowa władza” raczej pozwolić nie może), a zostawienie tego w koślawym od lat stanie, będzie równie paskudnie świadczyć o „nowej władzy”, jak świadczyło o „starej władzy”. Jednak „stara władza” była wybitnie odporna na wszelkie przejawy i możliwości wspinania się na jakkolwiek wyższe poziomy zaangażowania intelektualnego, a „nowa władza” podobno nie chce podążać takimi utartymi szlakami. Czyli? – Zmiany?


Krzysztof Sługocki, 18.12.2023

Wyświetleń: 142 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Grudzień 2023  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2024
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz