Art. 30a KN
Wtorek, 2025-07-01, 09:48
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 228
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Lipiec » 15 » „MEN nie wyklucza zmiany przepisów o dodatkach uzupełniających”
23:04
„MEN nie wyklucza zmiany przepisów o dodatkach uzupełniających”

To, że „MEN nie wyklucza zmiany przepisów” dotyczących przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli, jest dziś jednym z silniejszych sygnałów nadchodzących zmian. Inne wymowne tytuły z 14 lipca: „Solidarność kręci nosem na zmiany w Karcie Nauczyciela, ale je teraz poprze”, „Zmiany w systemie wynagradzania nauczycieli. Samorządy mają dość, związki nie odpuszczają”. W tle „Projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw”, w której tymczasem nie ma „zmiany przepisów o dodatkach uzupełniających”.

Szczegółowa analiza obecnego stanu, doniesień medialnych oraz faktycznych zapowiedzi, których źródła… – bywa, że można twierdzić, że są powiązane z MEN – prowadzą do następujących wniosków:

(1) „likwidacja czternastek dla nauczycieli” (tak znowu o tym się pisze) nie nastąpi w tym roku – sam fakt stwierdzania o „likwidacji” oraz o „czternastkach” jest już (świadomośc konieczności istnienia art. 30a jest już bardzo duża) raczej wyrazem poniżającej nauczycieli desperackiej deprecjacji niż głosem rozsądku i rozwagi, czyli desperatów, frustratów i chętnych do poniżania innych po prostu się nie słucha i nie traktuje poważnie (choć poważni klauni bywają zabawni); poważne pytania brzmią „czy MEN rozważa zmiany dotyczące dodatku uzupełniającego?”; MEN „kręci” i nie odpowiada na to pytanie; po stronie MEN wygasa już „banalny i bałamutny duch wyborczy” i powraca „twarda polityka zgodna z linią partii”; a „partia” kieruje „bombardy” w stronę samorządów; „bombardą” był, jest i pozostaje kwestia „art. 30a”, bo znakomicie przeciwstawia sobie nauczycieli i samorządowców, a jednych i drugich ustawia także frontem ku podzielonym (utrwalając głębiej te podziały) związkom zawodowym; nikt rozsądny nie pozbawia się takiego instrumentarium; a nie chodzi tu o rozsądek jako taki, lecz o rozsądek polityczny; w jednej z istotniejszych ustaw oświatowych stanowi się, że MEN uprawia „politykę oświatową” w Polsce i to właśnie uprawia; „ostateczne rozwiązanie kwestii art. 30a” – to bardzo odległa historia; art. 30a jest najbardziej pożyteczny wtedy, gdy można na niego ponarzekać, że jest;

(2) z perspektywy prawnej „zmiana przepisów o dodatkach uzupełniających” – nawet jeżeli nastąpi w tym roku (obecnie rządzący bywają bardzo sprawni w czynieniu takich „ustawowych wrzutek” ot tak, po ułańsku, ni stąd, ni zowąd), to nie zmieni faktu, że za okres sprzed ewentualnej zmiany trzeba będzie przeprowadzić analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli; czyli taka zmiana w trakcie roku wydaje się być (prawnie i algebraicznie) mało sensowna (choć politycznie pewnie może być rozważana); powtórzę – „to nie zmieni faktu, że za okres sprzed ewentualnej zmiany trzeba będzie przeprowadzić analizę” – nie każdy z „desperatów, frustratów i chętnych do poniżania” to pojmuje, a i trudno to owym wytłumaczyć; dlatego…

(3) stan wystarczającego tymczasem „zadowolenia” każdej ze stron został już zapowiedziany: „MEN nie wyklucza zmiany przepisów o dodatkach uzupełniających”; czyli należy sformułować tylko odpowiednie pytania; czego „samorządy mają dość?” – odpowiedź jest w kolejnym pytaniu – mają dość przeprowadzania analizy wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli? Nie, są po prostu świadomi dużych kwot jednorazowych dodatków uzupełniających w styczniu 2021 za rok 2020; czego związki „nie odpuszczają” – raczej nie dopuszczają do niekorzystnych zmian dla nauczycieli w sferze ich wynagradzania (a zmiany w art. 30a są dla nauczycieli wręcz życiowo niekorzystne);

(4) kompromis – bo do zmiany dojść tymczasowej musi, czyli jak tu „wykombinować”, żeby art. 30a pozostał (bo pozostać zwyczajnie musi i to z każdej perspektywy jego analizowania), ale żeby jego konsekwencje nie okazały się zbyt przygniatające dla samorządów w/po okresie zarazy? Rozwiązanie jest „proste” – zmiana jest możliwa na poziomie głównie przepisów wykonawczych; zmiana będzie miała społeczne uzasadnienie i wytłumaczenie (a dziś wszystko, co niewłaściwe, tłumaczy się czasem zarazy); analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2020 będzie się przeprowadzać z wyłączeniem okresu czasu zarazy…

(5) dziś, wszystkie ścieżki możliwych rozważań prowadzą do wskazanego wyżej rozwiązania; jutro może być inne niż dziś (obecna przewidywalność rządzących jest mała, ale nie jest zerowa – znane są trendy i ambicje);

(6) w gromadzeniu danych potrzebnych na przeprowadzenie analizy nic się nie zmienia; Analizator ma tymczasem ukryty parametr definiowania okresu podlegającego wyłączeniu z analizy (wymaga pewnej modyfikacji – było to jedno z rozwiązań przygotowywanych na okoliczność okresu strajku).


14.07.2020, Krzysztof Sługocki

Wyświetleń: 337 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2020  »
Pn Wt Śr Czw Pt Sob Nie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu analiza wydatków wersja demonstracyjna art. 30a jdu narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń analizator Analiza2014 kalkulator Euklidesa karta nauczyciela wydatki analiza AWN2014 Kn Sługocki Krzysztof Sługocki szkolenia Transylmania 2009 DVDRip XviD-VoMiT jednorazowe dodatki uzupełniające v10.0.0.712 jednorazowy dodatek uzupełniający wydatki poniesione na wynagrodzenia analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania wzorzec formularza sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip їх функцій szkolenie osobista stawka wynagrodzenia zasad JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy Дом с лилиями скачать торрент eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com Analiza 2015 arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowe sio nowy sio Sio system informacji oświatowej awn jdu2015 art30aKN eGocki formularz sprawozdania konferencje Newsletter program szkolenia Analiza2015 wzór formularza sprawozdania 1.6.5.6128 zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o art. 236 sprawozdanie Analiza2017 1000 zł na start aplikacja program analiza 2020 2020 analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz