Robi się „gorąco” wokół art. 30a – w swej istocie wokół konieczności zmiany rozporządzenia w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (rozp. z dnia 13 stycznia 2010 roku - Dz. U. z 2010 r. Nr 6, poz. 35).
Moim skromnym zdaniem to nie tyle „gorąco”, co „głupio” – czegokolwiek MEN teraz nie dokona, to będzie „głupie”:
- od lutego/marca jest wiadome, że rozporządzenie będzie musiało być zmienione;
- w wielu miejscach rozumie się analizę wydatków na wynagrodzenia nauczycieli nie tylko jako „styczniową relację” z osiągnięcia średniego wynagrodzenia w roku ubiegłym i tam taka analiza jest potrzebna do ciągłej analizy właśnie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli – MEN jednak tego faktu chyba nie zauważa;
- „po raz pierwszy wzmianka o planowanym wydaniu tego rozporządzenia w oficjalnych ogólnie dostępnych dokumentach MEN pojawiła się w wykazie prac legislacyjnych z dnia 28 marca 2018 roku - z planem wydania tego rozporządzenia w III kwartale 2018 roku” (tu cytuję intrygujący tekst z 17 października dostępny pod adresem: https://www.iar.pl/aktualnosci/2018-10-17_Ofukanie_za_leniuchowanie.html) – jest już IV kwartał;
- dziś już chyba wszystkim „zainteresowanym” jest wiadomy ów zadziwiający (zadziwiający kiedyś – dziś już takie rzeczy chyba nikogo nie dziwią) poziom uznaniowości i braku precyzji w tym rozporządzeniu – czy MEN zmieni li tylko arkusz sprawozdania i będzie dalej inicjatorem udawania, że wszystko pozostałe jest Ok;
- dziś już chyba wszystkim „zainteresowanym” jest wiadomy ów (powtarzam – bo to już chyba przeszło do annałów głupot zwanych jednak „prawem”) zadziwiający poziom uznaniowości i braku precyzji w tym rozporządzeniu – czy MEN zmieni także przynajmniej niektóre zapisy w tym rozporządzeniu i będzie inicjatorem kolejnego zamieszania na skalę trudną do oszacowania, bo adekwatną do ewentualnych zmian;
- MEN ma ogromną okazję z perspektywy uprawiania polityki „dobrej zmiany” – wystarczy jedno manipulacyjne zdanie o sposobie dokonywania analizy i niemal nigdzie nie będą za rok 2018 wypłacane nauczycielom jednorazowe dodatki uzupełniające, co będzie „wydarzeniem godnym stosownego nagłośnienia”;
- MEN się może także wykazać szczególnym rodzajem „zaniedbania” i nic nie zmieniać (dotychczasowy brak działań na to właśnie wskazuje) – to znaczy, owszem, jak co roku, jedynie w okolicach końca listopada opublikować formularz sprawozdania za rok 2018.
…i to wcale nie musi być taki formularz jaki udostępniam pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/news/arkusz_sprawozdania_na_rok_2018/2018-03-28-118 - taki wydaje się być tylko najbardziej prawdopodobnym.
Po opublikowaniu przez MEN formularza sprawozdania za rok 2018 lub po opublikowaniu projektu zmiany rozporządzenia, proponowane poprzez ten serwis narzędzia wspomagania dokonania analizy za rok 2018 zostaną odpowiednio zaktualizowane.
Z perspektywy dziś istnieje zamiar zorganizowania kolejnych szkoleń ponownie w kilku lokalizacjach (w grudniu i być może w styczniu); jest to tylko pewien tymczasem zamiar - czyli nic tu jeszcze nie jest zaplanowane. Jednak zamiar ten jest właśnie mocno uzależniony od tego, co ewentualnie może się zdarzyć po stronie MEN w związku z koniecznością zmiany przepisów wykonawczych do art. 30a - czyli chodzi o to, czy MEN jedynie zmieni formularz sprawozdania, czy też zdecyduje się dokonać dalej idących zmian (w te dalej idące zmiany wiary nie daję... - z drugiej strony prawdopodobnie wielu potencjalnych uczestników szkoleń i/lub potencjalnych użytkowników proponowanej tu Aplikacji być może właśnie na owe ewentualne zmiany czeka?).
Potrzebne informacje w tym zakresie (szkolenia) będą w szczególności dostępne po adresami:
http://art30a.ucoz.pl/index/terminy_szkolen/0-8
http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zgloszeniowy/0-5
https://sites.google.com/view/szkolenia2018art30a
Zmieniają się w roku 2018 warunki obliczeniowe - na przykład te już znane: inne okresy obowiązywania kwot bazowych, konieczność zmiany reguł sporządzania sprawozdania, konieczność ewentualnego wyliczania obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela realizującego w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin przed policzeniem struktury zatrudnienia w konsekwencji dodanego do KN art. 42 ust. 5c; obecne zasady funkcjonalne Aplikacji pozostają możliwie najbardziej zbliżone do tych, jakie były w kilku latach minionych - czyli to, jak posłużyć się Aplikacją w roku 2018 jest całkowicie analogiczne do tego, jak to było poprzednio. Nowe warunki obliczeniowe wymuszają pewne zmiany rozporządzenia wykonawczego - tu jednak dziś jeszcze ciągle niewiele jest wiadome; mogą zmienić się także (ale to już są dość skrajne założenia) niektóre „niuanse” - mówi się na przykład: o zmianie „osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego” na „wynagrodzenie zasadnicze”, o zmienieniu algorytmu zaokrąglania, o zmianie algorytmu podziału „różnicy”, o urealnieniu liczenia struktury zatrudnienia. Te ostanie uwagi oznaczają jedynie tyle, że jeżeli istotnie coś się zmieni na poziomie przepisów wykonawczych (nie sądzę, że takie zmiany zaistnieją), to do ewentualnie nabytej Licencji na rok 2018 będzie właściwa aktualizacja (tu oczywiście bez dodatkowych kosztów).
Zakładam tu, że większość czytelników tego tekstu to są osoby „zaawansowane w temacie”. Sugeruję zatem, że udział w szkoleniu być może nie jest dla takich osób, przy takim założeniu, konieczny. Proszę alternatywnie zatem rozważyć nabycie Licencji na potrzebę dokonania analizy za rok 2018 poprzez Aplikację właściwą dla roku 2018. Oczywiście będzie to ponownie roczna Licencja (z założenia ma wystarczyć na dokonanie analizy w wyznaczonych prawnie ramach czasowych i nie może ograniczać czasowo ewentualnych czynności kontrolnych - tu nie ma ograniczenia czasowego). Więcej: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20
...w rozważaniu ewentualności dokonania zamówienia Aplikacji mogą być przydatne po Państwa stronie...:
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/681342982065294/ jest dostępny krótki film (2017) dotyczący prezentacji sposobu myślenia (algorytmu) o dokonaniu analizy... (prezentowana jest główna idea)
pod adresem https://www.facebook.com/art30a/videos/678635579002701/ jest dostępny krótki film (2017) prezentujący przedmiot szkolenia
...chodzi o Aplikację wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (w powiązaniu z zasobem reprezentowanym adresem: http://art30a.ucoz.pl/). Dane podmiotu realizującego ewentualne zamówienia wskazanej Aplikacji są następujące: eGocki.pl Krzysztof Sługocki, NIP 8821478149 (z perspektywy treści Licencji: Krzysztof Sługocki – autor Aplikacji, właściciel firmy: eGocki.pl Krzysztof Sługocki, NIP 8821478149, Regon 020167486, z siedzibą w Dzierżoniowie, 58-200 Dzierżoniów – Licencjodawca).
Uwarunkowania formalne, prawne i organizacyjne po mojej stronie wymagają proponowania Państwu (w odniesieniu do chęci dokonania zamówienia wskazywanych narzędzi oraz Licencji) skorzystania z formularza dokonania zamówienia dostępnego pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/index/formularz_zamowienia_aplikacji/0-20
Po wypełnieniu i wysłaniu - system po mojej stronie zweryfikuje podane dane oraz wygeneruje i prześle na wskazane konta poczty elektronicznej wszystkie informacje - w szczególności adres do pobrania w pełni funkcjonalnej Aplikacji oraz kod uaktywnienia Licencji,... - potrzebne po Państwa stronie (zadany margines czasowy nie przekracza jednej doby). Faktura będzie wówczas wysłana z wykorzystaniem usług tradycyjnej poczty (przesyłka polecona).
W trakcie dokonywania zamówienia oczekuje się, że zostanie wskazany tryb zamówienia związany z zawarciem Umowy Licencyjnej lub bez zawierania takiej umowy (przy pozostaniu jedynie z Licencją). Postanowienia dotyczące użytkowania Aplikacji zawarte w Licencji oraz te wynikające z Umowy Licencyjnej są takie same.
Licencja to najprościej "prawo do...", które może być dowolnie wyrażone (w sposób akceptowalny dla licencjodawcy i licencjobiorcy), na przykład poprzez obustronnie akceptowalną dowolnie opublikowaną treść lub w formie dokumentu, w szczególności poprzez umowę; gdzie można określić warunki korzystania na przykład z produktu firmowego, z oprogramowania, z usługi, znaku handlowego, patentu itd.
Czyli natura rzeczy jest tu taka, że można uznać za całkowicie wystarczające to, że treść licencji pozostaje dostępną w umówiony sposób (tu nazwano to po prostu Licencją, której treść jest dostępna i udostępniana), ale dla wielu "Tradycjonalistów" taka dostępność może nie wydać się wystarczającą, czyli potrzebują "rzecz mieć między palcami" (tu nazwano to Umową Licencyjną). Czyli zdecydowanie się na Licencję oznacza nabycie prawa do użytkowania Aplikacji (a warunki użytkowania opisane pozostają w udostępnionej treści Licencji); zdecydowanie się na Umowę Licencyjną oznacza to samo + dołączone tu parę stron "papierologii".
Zdaję sobie sprawę z tego, że wskazane na początku tej wiadomości treści mogą być odrobinę "niepokojące"; MEN jednak nie będzie nikogo "niepokoił" ani po dniu nauczyciela, ani przed wyborami samorządowymi; odpowiedni czas, jeśli nadejdzie, to oczywiście "w ostatniej chwili". Od kilku lat śledzę tematykę art. 30a KN - w tym roku także daje się przewidzieć zakres prawdopodobnych zmian i z właściwym wyprzedzeniem przygotować Aplikację oczekiwanie adekwatną do warunków obliczeniowych tu roku 2018.
Jeżeli coś nie pozostaje oczekiwanie jasne i komunikatywne - pozostaję do dyspozycji.
Krzysztof Sługocki, 18.10.2018
|