Art. 30a KN
Piątek, 2022-12-02, 21:26
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2021 » Styczeń » 21 » Najczęściej tłumaczona rzecz w tym „gorącym” tygodniu
12:11
Najczęściej tłumaczona rzecz w tym „gorącym” tygodniu

Problem tu opisany pojawia się w każdym roku i przekłada się na następujące pytanie (tu treść „uśredniona”): „[…] różnica (żółte pole w arkuszu [jdu_ND]) została wyliczona jako wartość ujemna = -12 984,47; zatem zostały policzone jednorazowe dodatki uzupełniające proporcjonalnie do osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego (w tym samym arkuszu), ale ich suma (także widoczna w tym samym arkuszu) jest równa = 12 984,35; czyli jest mniejsza o 12 gr; jednocześnie w arkuszu sprawozdania zapisuje się -12 984,47; a w raporcie „do wypłacenia” [Rjdu] jest 12 984,35. Czy to jest prawidłowe? […]”

Typowa „uśredniona” odpowiedź: „[…] „różnica” wyszła (ujemna) -12 984,47; została zatem rozdzielona na jednorazowe dodatki uzupełniające; a suma jednorazowych dodatków uzupełniających wynosi 12 984,35; ...i powodem „zmartwienia” jest te 12 gr; jest Ok - oto ma Pani raczej dowód na to, że dokonała Pani analizy prawidłowo; bowiem w przypadku na przykład 100 nauczycieli istnieje 2% szans na to, że te dwie liczby będą takie same, zatem gdyby były takie same, to w obliczu uprawnionego do kontroli „rzecz winna wydawać się lekko podejrzana”. Jednocześnie zgodnie z właściwymi przepisami w sprawozdaniu musi Pani podać nie sumę wypłaconych jednorazowych dodatków uzupełniających, lecz wyliczoną w analizie „kwotę różnicy”.
Pełne wytłumaczenie tego „zjawiska” (łącznie z argumentacją na rzecz ewentualnego sporu z kimś, kto by twierdził, że to jest źle) znajdzie Pani pod adresem: http://art30a.ucoz.pl/news/czy_to_jest_dobrze_policzone/2019-01-05-153 [...]”.

Tu streszczenie tego wytłumaczenia…
Dlaczego owe 12 gr jest Ok?

Wyjaśnienie faktyczne nie jest zupełnie proste, ale można rzecz wyjaśnić obrazowo w sposób następujący (obrazowe wytłumaczenia dla swej trywialności wymagają wyobrażeń brzegowych): wyobraźmy sobie zatem, że oto w danej grupie awansu zawodowego jest 100 nauczycieli; wyobraźmy sobie, że w wyniku analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli wyszła różnica (ujemna) = - 100,36 (minus sto złotych i trzydzieści sześć groszy); czyli należy dla nauczycieli w tej grupie policzyć jednorazowe dodatki uzupełniające…; załóżmy (założenie brzegowe i skrajnie idealne), że każdy z tych stu nauczycieli ma taką samą osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego (równą na przykład 32172,63 zł), w proporcji do której ma być wyliczony ów jednorazowy dodatek uzupełniający; czyli – z racji równych wartości osobistych stawek wynagrodzenia zasadniczego – owe 100,36 zł różnicy należy podzielić na 100 równych części (bo jest 100 nauczycieli); czyli każdy otrzyma 1,00 zł…

…a jak się w Polsce podzieli na równe 100 części 36 groszy?

…to co zrobić? – zostawić tak, jak jest, czy też może „z ręki dopisać” (w tym przypadku lub w innym „z ręki ująć”) „po grosiczku” dowolnie wybranym trzydziestu sześciu nauczycielom…?

Napiszę nie do końca poprawnie i elegancko: pojmuję, dlaczego to „obrazowe” powyższe wyjaśnienie bywa nie do końca wystarczające (w tym pomóc nie umiem); z drugiej strony to zauważałem, jak kilka lat temu „poziom - no nie wiem jak to napisać - nieświadomości (?)” opisywanej tu kwestii (i wielu innych) był tak zauważalnie duży, że po pierwsze lepiej mi było o tym nie mówić i nie pisać, a po drugie – lepiej było doradzać, żeby po tym „grosiczku” tu i ówdzie „z ręki” zmienić; dziś „poziom rzeczy pojmowania” jest już na tyle zauważalnie duży, że chyba dla mocno zdecydowanej większości jest wiadomym (i to po każdej ze stron), że prawdopodobieństwo tego, że wskazywane wyżej owe dwie kwoty będą sobie się równać („co do grosza”) – jest bardzo małe (dla 100 nauczycieli: 2%).

Takich „niuansów”, których lepiej nie eksponować jest w analizie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli znacznie więcej...

Teraz napiszę poprawnie i elegancko: należy tak zrobić, aby było dobrze… - zalecana Aplikacja „liczy dobrze”…

Inna rzecz, której nie umiem rzetelnie wytłumaczyć: …jak tu z podziału liczby ujemnej wychodzą liczby dodatnie (a tym to się jakoś nikt nie przejmuje)? Można to tłumaczyć na trzy możliwe następujące sposoby:
(1) …bo tak…
(2) …bo MEN tak chce…
(3) …bo to cud jest…

Proszę, dokonując analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, pozostawać w spokoju i dobrym usposobieniu – to taka coroczna zabawa dla Wybranych…


Krzysztof Sługocki, 21.01.2021

Wyświetleń: 253 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2021  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz