Art. 30a KN
Środa, 2025-01-22, 13:37
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 227
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2025 » Styczeń » 9 » Nieprawidłowości gromadzenia danych
21:44
Nieprawidłowości gromadzenia danych

Mogą się ‘wkraść’ nieprawidłowości gromadzenia danych kilku różnych rodzajów. Niektóre z nich, na przykład te przewidywalne, natury ‘klikologicznej’, dają się ‘oprogramować’ (w znaczeniu możliwości ich wykrywania) i służy do ich wykrywania narzędzie zawarte w pliku [AgrX.xlsm]. Można także w tym aspekcie wspomagać się narzędziem zawartym w pliku [sprAWNX.xlsm].

W przypadku, zwłaszcza takim, gdy ‘Różnica’ w danej grupie nauczycieli zostanie wyliczona jako ujemna, to wtedy w konsekwencji tej ujemnej wartości są wyliczane ‘jednorazowe dodatki uzupełniające’. Jeżeli te ostatnie w przypadku wielu nauczycieli osiągają wartości przekraczające granice przedziału od 3 do 5 tys. zł – może to oznaczać, że mógł zaistnieć przypadek dotyczący w szczególności jednego nauczyciela, za którego nieprawidłowo zgromadzono dane.

Warto sobie zdawać sprawę z tego, że na 50 do 100 nauczycieli w jednej grupie, przypadek nieprawidłowego zgromadzenia danych w przypadku jednego nauczyciela może ‘poczynić bardzo znaczące szkody’ w konsekwencji przeprowadzenia analizy – z perspektywy organu prowadzącego szczególne znaczenie może mieć ewentualność wyliczenia ‘przesadnie’ dużych (wspomnianych wyżej) wartości jednorazowego dodatku uzupełniającego.

Nieprawidłowości mogą być konsekwencją niewłaściwej kwalifikacji wydatków lub przypisania niewłaściwego typu okresu nieprowadzenia zajęć, zwłaszcza w przypadkach długich (wielomiesięcznych) okresów nieprowadzenia zajęć.

Takie nieprawidłowości gromadzenia danych można lokalizować na kilka różnych sposobów. Najprostsza i najszybsza procedura lokalizowania wzmiankowanych tu nieprawidłowości jest następująca:

(1) W arkuszu [jdu_NK] lub [jdu_NM], lub [jud_ND] zauważa się „podejrzanie duże” wyliczone kwoty jednorazowego dodatku uzupełniającego (trochę jest to kwestia ‘doświadczenia i wyczucia’ realiów).

(2) W arkuszu Raportu [RZ1] daje się wtedy ‘zlokalizować’ „podejrzany podmiot” (oraz właściwy dla tego podmiotu plik gromadzenia danych) – „przesadnie duża” wartość ujemna w porównaniu do innych podmiotów.

(3) W arkuszu Raportu [RZ2], znając już „podejrzany podmiot”, należy odnaleźć „podejrzanego nauczyciela” – „przesadnie duża” wartość ujemna w porównaniu do innych nauczycieli.

(4) Należy otworzyć właściwy plik gromadzenia danych i przeanalizować dane dotyczące danego nauczyciela – zwykle wtedy zauważa się nieprawidłowość.

Inny rodzaj nieprawidłowości (także w przypadku „przesadnie” dużych wartości dodatnich ‘Różnicy’) może ujawnić arkusz Raportu [RWR2]. Jeżeli jeden z wyliczonych ‘wskaźników analizy A’ (czarny lub czerwony) bardzo znacząco odbiega od wartości pozostałych (na przykład w przypadku sześciu podmiotów, pięć wskaźników mieści w przedziale od 0,00 do 0,15; a jeden osiąga wartość na przykład 0,32), to także może to być sygnałem nieprawidłowego zgromadzenia danych – wtedy należy zrealizować procedurę wyżej opisaną w punktach od (2) do (4).

Może się jednak także okazać, że wszystko jest Ok. Bywają czasami tak szczególne i jednocześnie dość „egzotyczne” sposoby pracy i wynagradzania nauczycieli, że aż ciężko uwierzyć, że tak się jednak zdarza. Na przykład usłyszałem dziś o pewnym nauczycielu, który w pewnym miesiącu zmienił wymiar etatu sześć (!) razy i jednocześnie realizował mandat radnego, czyli miał okresy nieprowadzenia zajęć trwające część dnia oraz miał także inne okresy nieprowadzenia zajęć w tymże samym miesiącu. Pierwsze co pomyślałem, to „chyba ktoś tu mnie robi na szaro albo sprawdza?” – z tonu rozmowy wyszło jednak, że to była ‘szokująca prawda’.


Krzysztof Sługocki, 09.01.2025

Wyświetleń: 76 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Styczeń 2025  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2025
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz