Art. 30a KN
Wtorek, 2022-12-06, 07:03
Witaj Gość | RSS
 
Główna RejestracjaWejdź
Menu witryny
Nasza sonda
Oceń przydatność aplikacji
Suma odpowiedzi: 204
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0
Główna » 2020 » Lipiec » 23 » Nowe znaczące sygnały – brak „dobrych przewidywań”
12:50
Nowe znaczące sygnały – brak „dobrych przewidywań”

Grzegorz Pochopień (dla czytelników tego tekstu jest wiadomym, że to były wieloletni dyrektor departamentu współpracy samorządowej MEN) udzielił wywiadu dla DGP – wywiad opublikowano 22 lipca (https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1486711,nauczyciele-podwyzka-karta-nauczyciela-system-wynagradzania.html). Do tej pory wypowiedzi pana dyrektora były zwykle okrytą aurą tajemniczości i profesjonalizmu zapowiedzią nadchodzących zmian lub (to wcześniej) tłumaczeniem kwestii „trudnych” do wytłumaczenia – chyba tym razem jest inaczej.

Publikacja ma dwa tytuły (będące wypowiedziami pana dyrektora): (1) „Średnie wynagrodzenie nauczycieli to rzecz administracyjna. Z ich punktu widzenia system jest nieczytelny”; (2) „Nadchodzi dobry moment na przemyślenie systemu edukacji”. Co do idei wpisanej w drugi tytuł – jestem tego samego zdania (i wiem, że czytelnik tego tekstu także). Ale pierwszego tytułu to chyba nie rozumiem, no to próbuję to sobie wytłumaczyć mniej więcej tak...

Dla zrozumienia tego właśnie pierwszego tytułu z wywiadu wyłania się następujący kontekst (wybór pytań i odpowiedzi związany ze „średnimi wynagrodzeniami”):

pytanie – „Co we wrześniu poza podwyżkami dla nauczycieli zmieni się w finansowaniu oświaty?”
odpowiedź – „Pod kątem zmian w przepisach o finansowaniu oświaty wrzesień zapowiada się spokojnie. Nie wchodzą w życie żadne istotne regulacje. To dobry rok na poważne przemyślenie przyszłości, choć trochę wymuszone trudną sytuacją ekonomiczną.”

pytanie – „Jakich zmian oczekują samorządy od resortu edukacji?”
odpowiedź – „Oczywiście króluje postulat zwiększenia subwencji oświatowej. Tak jest od lat. W tym roku jest szczególnie uzasadniony ze względu na podwyżki od września. Kolejny powszechny postulat to zniesienie obowiązku rozliczania średnich wynagrodzeń, a nawet wspomniane wyżej przejęcie wynagrodzeń nauczycieli przez państwo. Nie mam jednak dobrych przewidywań co do możliwości ich spełnienia.”

(1) „postulat” „zwiększenia subwencji oświatowej” – brak „dobrych przewidywań” nawet w odniesieniu do postulatu takiej zmiany;
(2) „postulat” „zniesienia obowiązku rozliczania średnich wynagrodzeń” – brak „dobrych przewidywań” nawet w odniesieniu do postulatu takiej zmiany;
(3) „postulat” „przejęcia wynagrodzeń nauczycieli przez państwo” – brak „dobrych przewidywań” nawet w odniesieniu do postulatu takiej zmiany.

I jeszcze jeden cytat: „w oświacie trudno zrobić coś rozsądnego i trwałego z dnia na dzień”.

Czyli? – stagnacja – coś w rodzaju „niech problemy rozwiązują się same”; o „poważnym przemyśleniu przyszłości” to się będzie tylko dużo gadać (w znaczeniu „politykować”)…
Czyli? – analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli za rok 2020 z całą pewnością trzeba będzie przeprowadzać. A za rok 2021? Dziś wychodzi na to, że także choć z problemami. A potem? Na horyzoncie widać już maszty nowych wynalazków, które będą skutecznie maskować brak „dobrych przewidywań” budując politykę realizacji „postulowanych” zmian i to właśnie w kolejności (1), (2), (3). Czyli najpierw coś się wydarzy w zakresie „postulatu” „zwiększenia subwencji oświatowej” i to zdeterminuje „postulat” „zniesienia obowiązku rozliczania średnich wynagrodzeń”. Pamiętajmy jednak, że będzie się to działo w sferze polityki i jeśli chodzi o politykę to zdania „Średnie wynagrodzenie nauczycieli to rzecz administracyjna” oraz „Z ich punktu widzenia system jest nieczytelny” – stają się nawet całkiem zrozumiałe i „doskonale” komplikujące to, co i tak jest już skomplikowane (i to „lubię”).

Czyli? - niech czytelnik tego tekstu spokojnie i z dystansem przeprowadza analizę wydatków poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w roku (za rok) 2020 i to najlepiej już teraz, bo w grudniu/styczniu może być w konsekwencji tej analizy "troszku nerwowo".


Krzysztof Sługocki, 23.07.2020

Wyświetleń: 179 | Dodał: art30a | Rating: 0.0/0
Liczba wszystkich komentarzy: 0
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
[ Rejestracja | Wejdź ]
Formularz logowania
Wyszukiwanie
Kalendarz
«  Lipiec 2020  »
PnWtŚrCzwPtSobNie
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Archiwum wpisów
Chmura tagów
analiza wydatków na wynagrodzenia n o co chodzi w art. 30a podstawowe pojęcia jdu wstęp do jdu wzorzec formularza sprawozdania wersja demonstracyjna narzędzia do jdu narzędzia analizy wydatków na wynag terminy szkoleń Analiza2014 kalkulator Euklidesa AWN2014 KN analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia n analiza wydatków na wynagrodzenia arkusz sprawozdania analiza2014.exe analiza2014.zip narzędzia analizy wydatków na wynag osobista stawka wynagrodzenia zasad analiza wydatków na wynagrodzenia n JDU2014 nowe narzędzia analizy stare narzędzia analizy eGocki.pl KrzysztofSlugocki@gmail.com arkusze analizy narzędzia narzędzia analizy nowy sio system informacji oświatowej Analiza 2015 jdu2015 art30aKN eGocki jednorazowe dodatki uzupełniające konferencje newsletter szkolenia szkolenie program szkolenia nowe sio Sio Analiza2015 wzór formularza sprawozdania awn narzędzia analizy wydatków na wynag analizator zaokrąglanie Analiza2016 analiza 2016 podsumowanie ogólnopolskich debat o analiza wydatków na wynagrodzenia n art. 236 sprawozdanie jdu Analiza2017 wydatki poniesione na wynagrodzenia wydatki 1000 zł na start aplikacja program analiza wydatków analiza art. 30a formularz sprawozdania Sługocki osobista stawka wynagrodzenia zasad karta nauczyciela jednorazowy dodatek uzupełniający analiza 2020 2020 Krzysztof Sługocki analiza wydatków poniesionych na wy Aplikacja 2020 webinar
Copyright Krzysztof Sługocki © 2022
Stwórz bezpłatną stronę www za pomocą uCoz